• Viktor1988

    Mäns rätt att avstå

    Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

    Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

    ??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

    Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

    Vad anser ni är detta genomförbart....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

  • Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Fiona M

    Män har enbart kontroll över sin spema.

    Varför driver de då inte frågan om preventivmedel och gnäller så över kondom? (Ja, jag spetsar till det, ni behöver inte skriva ?inte alla män?, men nån kommer göra det ändå.)

  • Anonym (Framtiden)

    Om en sådan lag mot all förmodan skulle gå igenom kommer kvinnor i mycket större omfattning skaffa barn med donatorsperma. Vem fan skulle frivilligt utsätta sig för risken att ens man plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn?

    Resultat: allt fler bittra, förhållande- och sexlösa incels.

    Alternativet: kvinnan hemlighåller graviditeten tills det antal veckor som mannen kan avsäga sig barnet passerat.

    Hur vore det om ni ?män? som vill knulla runt utan konsekvenser tog lite ANSVAR för er egen säd och var den hamnar?

  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:24:57 följande:

    Tycker du bör det lite svårt nu allt går att genomföra.

    ??Svaret på dina frågor är egentligen vecka 14 kort och gott som sista dag för mannen att komma in med en anmälan om att ej vara med som förälder och helt avstår sig rätten och kvinnan får själv bestämma hur hon vill göra precis som idag det är ingen skillnad egentligen .


    Jag är lite nyfiken på om du tror att detta enbart kommer vara positivt för män eller om du ser risken för backlash när det gäller pappors föräldrarätrigheter?
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-16 13:26:50 följande:
    Hur kan min åsikt om något vara oviktigt i en diskussion? Det är ju inte en lagstiftning som finns idag så den har ju inget namn. Du besrämmer väl inte vem som får vara med och dis,utera för övrigt.

    Vad är det för källa jag ska finna? Källan är väl förslaget i sig. Vad jag måste och inte måste säga bestämmer inte du, det ör ju inte ens du som är ts.

    Ska en man kunna avsäga sig sitt faderksap aå innebär det olika möjliga eller absoluta konsekvenser och det är de man defacto diskuterar. Det du kallar juridisk abort kan ju inte bara finnas som en abstrakt princip utan måsteväl kunna genomföras i praktikeen och då får det vissa konsekvenser som ju de facto blir en del av diakussionen om man anser att förslaget är genomförbart och/eller önskvärt. Tex skulle det kunna innebära att man inte står som fader i födelsebeviset - dvs att man har avaagt sig faderskapet helt och att barnet därmed saknar rätttill sitt ursprung - är det ok eller inte? Det kan ockaå innebära att man kan avsäga sig sin försörjningsakyldighet - är det ok eller inte, det kan också innebära att detta endast ska gälla pappor - är det ok eller inte,? enligt ts förslag innebär det att beslutet inte går att återta - vad innebär det i praktiken för pappor och barn som vill tröffas? Osv

    Det är väl sånt man måste ta ställning till om man ska kunna uttala sig i huruvda detta är ett bra förslag ellee ej? Vad är det för källor jag behöver för att kunna lista dessa frpgeställningar som en del av förslaget?
    Termen finns, like it or not.
    Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen. Flört

    Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.

    Ok, nej mannen ska inte stå som far. 
    Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.
    Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.
    Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.

    Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.
  • Anonym (Ellen)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:30:21 följande:

    Absolut då är gränsen passerad typ för vecka 14 är sista dagen sen kommer en sådan lagförändring absolut inte vara heltäckande kvinnan kan ju dölja sig graviditet och meddela när veckorna är över 14 typ men så är det med allt inget blir perfekt dock bra med alternativ för alla parter


    Ska man då alltid lita på kvinnan eller ska vi lägga pengar på rättegångar som ska avgära om kvinnan kan ha kännt till graviditeten eller ej?
  • Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 13:33:55 följande:

    Om en sådan lag mot all förmodan skulle gå igenom kommer kvinnor i mycket större omfattning skaffa barn med donatorsperma. Vem fan skulle frivilligt utsätta sig för risken att ens man plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn?

    Resultat: allt fler bittra, förhållande- och sexlösa incels.

    Alternativet: kvinnan hemlighåller graviditeten tills det antal veckor som mannen kan avsäga sig barnet passerat.

    Hur vore det om ni ?män? som vill knulla runt utan konsekvenser tog lite ANSVAR för er egen säd och var den hamnar?


    Det måste ju såklart till en lagstiftning kring detta också.
    Att hemlighålla graviditeten ska inte vara ett kryphål för att komma undan lagen.
  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 13:41:06 följande:

    Det måste ju såklart till en lagstiftning kring detta också.

    Att hemlighålla graviditeten ska inte vara ett kryphål för att komma undan lagen.


    Och hur ska man kunna bevisa att kvinnan hemlighöll graviditeten? Ska man ha en rättegång?

    Och vad gör vi med alla sexlösa män som ingen kvinna vågar ligga med/bilda familj med?
  • Anonym (juridiskt svårt)
    Viktor1988 skrev 2021-05-16 13:24:57 följande:
    Tycker du bör det lite svårt nu allt går att genomföra.

    ??Svaret på dina frågor är egentligen vecka 14 kort och gott som sista dag för mannen att komma in med en anmälan om att ej vara med som förälder och helt avstår sig rätten och kvinnan får själv bestämma hur hon vill göra precis som idag det är ingen skillnad egentligen .
    Fast återigen ska mannen registreras som fader eller ska det stå fader okänd?

    Det är faktiskt inte ovanligt att män som först säger nej senare träffar och umgås med sina barn när dom t ex är i ett stabilt förhållande.
    Du svarar inte på mina frågor jag har skrivit i mina två inlägg.

    Du ser bara till när några som inte är i ett förhållande blir ofrivilligt gravida.
    Det finns så många andra situationer som kan uppstå och vem ska avgöra vad.

    Ska män alltså inte ta ansvar för preventivmedel och graviditeter utan bara kunna ha sex hur dom vill och sen avsäga sig allt ansvar? för det är ju så det blir.

    Det kommer att uppkomma så många olika juridiska situationer där man inte kommer att veta hur man ska döma.

    Det kommer också att bli bidragsfusk där män kan avsäga sig faderskap och föräldrarna om dom inte bor i hop få underhållsbidrag ifrån staten trots att barnet kanske är hos pappan och träffar det regelbundet trots att det är skrivet hos mamman.

    varför ska andra skattebetalare betala för andras barn? 
    Vill du själv betala för att andra män som då inte behöver bry sig om preventivmedel eftersom dom kan avsäga sig föräldraskapet?
    Män i förhållanden kommer naturligtvis bry sig om dom vill vara ihop med kvinnan med singelkillar har då inget ansvar alls och behöver inte bry sig om skydd, det är bara att avsäga sig föräldraskapet.
    Låter det vettigt?
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-16 13:37:47 följande:

    Termen finns, like it or not.

    Det finns många lagförslag som har ett namn innan det blivit en lag, ta t ex pandemilagen. 

    Skrev inte att du inte får vara med att diskutera heller, förstår faktiskt inte hur du läser? Promblem med läsförståelse kanske, du kan väl be någon att tolka åt dig? Så att det blir rätt, det är jättesvårt att föra ens ett samtal annars.

    Ok, nej mannen ska inte stå som far. 

    Bestämmer man sig för att skaffa barn utan en pappa (även vid insemination) ska underhåll inte fås.

    Att det endast ska gälla "pappor" är självklart då en kvinna som inte vill ha barnet helt sonika tar bort det.

    Man får givetvis stå för sitt beslut även i framtiden, en abort går inte att återställa.

    Du skrev "det man faktiskt diskuterar är", det är källan på det påståendet jag vill ha. Vem som diskuterar det som du påstår.


    Du skrev att om jag vill vara med och diskutera får jag finna mig i det.

    Så jag ska ha en källa på att vi diskuterar att pappor ska kunna frånsäga sig sitt faderskap, att de inte ska behöva vara försörjningsskydliga då, inte stå som fader i papperna och att inte ha rätt till att träffa sina barn i framtiden?

    Det jag ville få fram var att vi inte diakuterar en princip bara utan en konkret lagstiftning som får praktiska ko sekvenser. En del av diakussionen blir ju då dessa praktiska konsekvenser.
  • Viktor1988
    Anonym (Framtiden) skrev 2021-05-16 13:33:55 följande:

    Om en sådan lag mot all förmodan skulle gå igenom kommer kvinnor i mycket större omfattning skaffa barn med donatorsperma. Vem fan skulle frivilligt utsätta sig för risken att ens man plötsligt ändrar sig och inte vill ha barn?

    Resultat: allt fler bittra, förhållande- och sexlösa incels.

    Alternativet: kvinnan hemlighåller graviditeten tills det antal veckor som mannen kan avsäga sig barnet passerat.

    Hur vore det om ni ?män? som vill knulla runt utan konsekvenser tog lite ANSVAR för er egen säd och var den hamnar?


    Det handlar som sagt var om rättvisa mellan könen och det du nämner som negativt existerar redan tror inte utvecklingen går att stoppa om vi ska få ett demokratiskt heltäckande samhälle 
Svar på tråden Mäns rätt att avstå