Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

    Namnet suki?

    Jag gillar faktiskt Suki. Förutom att det låter japanskt är det också ett ovanligt engelskt smeknamn för Susanna.

    En nackdel är väl att det kan förknippas med den japanska maträtten sukiyaki.

    Sen kan förstås folk missa hur det stavas och fråga om "vad hette du, sa du?". men det är en risk man får ta med alla ovanliga namn.

  • Xenia

    Suzuki förknippar jag med Suzukimetoden för musikundervisning. Fast Suzuki är ju ett japanskt efternamn/familjenamn. Iofs kunde det lika gärna varit ett japanskt förnamn för oss som inte kan japanska.

    Men kanske stava namnet Sukie, som man brukar göra med det engelska smeknamnet för Susan/nah? 

  • Xenia
    E M A skrev 2021-07-20 00:06:03 följande:
    Håller tyvärr med? Suki låter först lite gulligt, sen kommer man på detta?
    Jag har aldrig hört det. Är det något som är känt av alla och kommer att vara känt av alla barn om sju år?
  • Xenia
    Jez20 skrev 2021-07-16 16:41:25 följande:

    Satsuki är ett fint namn! Suki uttalas skii i japan och betyder gilla. Vill du namnet skall uttalas som suki får du döpa henne till Tsuki vilket betyder måne.


    Om hon döps till Tsuki är det så hon kommer att kallas, med samma ljud som tsar, inte som Suki. Jobbigt att jämt rätta antingen uttalet eller stavningen.

    Varför inte stava det Sookie?

    Eller om det ska vara riktigt japanskt, Asuka med smeknamnet Suki?
Svar på tråden Namnet suki?