Anonym (tobbe) skrev 2021-05-18 23:42:12 följande:
idéen om att Islam skulle vara farligare än andra religioner stämmer inte.
Stämmer verkligen ditt uttalande med hur det ser ut i världen, med de problem vi har idag med krig, terrorism, konflikter och motsättningar, att dessa enligt dig är jämt fördelade mellan olika religioner och jämt fördelade mellan religiösa och icke religiösa? Du har rätt men FN-rapporterna har fel?
Menar du att det är din uppfattning att Sveriges nya samhällsproblem, t ex 60 utanförskapsområden med klansamhällen, gängkriminalitet och grov våldsbrottslighet, fördelar sig lika mellan kristna och muslimer? Fördelar sig lika mellan religiösa och icke religiösa?
Sen är det problem med alla abrahimiska religionerna att man kan inte vara bokstavstroende och samtidigt en modern vettig människa.
Menar du att Islam är en abrahimitisk religion? (inte abrahimisk).
I så fall kan man enligt dig inte vara djupt och seriöst troende (s k bokstavstroende) och samtidigt vara en modern vettig människa.
Det är ett tydligt konstaterande och uttalande som hedrar dig. Jag tror att alla skulle uppskatta ett lika tydligt uttalande från Sveriges och världens ledande politiker, och att politiken och problemlösningen i praktiken skulle ta största hänsyn till det du konstaterar.
om det skiljer mellan religiösa eller ickereligiösa? Nej
Stämmer verkligen ditt uttalande med hur det ser ut i världen idag?
Enligt dig finna inga religiösa motsättningar i världen som driver t ex krig eller terrorism?
Stämmer ditt uttalande verkligen med de samhällsproblem vi har i Sverige idag?
när jag säger att jag står för alla människor lika värde då innebär inte det att jag säger att alla människor betyder exakt lika mycket för mig.
Återigen ett tydligt och ärligt konstaterande från dig och som hedrar dig. Men det som inte hedrar dig är ju att du uttalar denna floskel om "alla människors lika värde" när du egentligen inte menar det? Jag reagerar inte särskilt mot dig personligen utan mera generellt, varför upprepar så många denna floskel om de i likhet med dig inte menar det?
Tex min familj betyder mer för mig än en okänd människa. Så Vad det däremot betyder är att alla människor ska behandlas på samma sätt.
Du uttalar dig att alla människor ska behandlas på samma sätt,
men din familj betyder mera för dig än en okänd människa.
I en allvarlig situation, t ex där det gäller livet, kommer du liksom alla självfallet inte att behandla den okända människan på samma sätt som du behandlar dina nära. Det är den självklara sanningen för oss alla när vi är helt ärliga och ser bortom flosklerna.
Större delen av jordens befolkning väljer uppenbarligen se bortom denna floskel och sanningen är givetvis att de allra flesta människor på jorden har ingen som helst kontakt med uttrycket "alla människors lika värde".
Då hjälper det föga att någon liten promille av jordens innevånare långt upp i ett avlägset hörn är godhetsknarkare och det hjälper föga hur denna lilla promille skriker ut floskler som "alla människors lika värde".
Jag frågar dig: Tror du att den individ som håller i Kalashnikoven kommer låta bli att trycka på avtryckaren, välja avstå från att bli hjälte när han dödat sin utsedda fiende, en fiende som ofta ses som en vit otrogen hund, om denne hävdar "alla människors lika värde"?
ungdomar i förorten som hatar Svennar har ofta väldigt dåliga erfarenheter av svennar.
Eeeh, tror du verkligen på det där..? Eller är det ännu en floskel? Du får nog erkänna att du generaliserar här.
En stor del av Sveriges samhällsproblem beror alltså på att svennar gör aktiva handlingar så att ungdomar i utanförskapsområden får dåliga erfarenheter av svennar?
Har du förklarat denna sanning för människor som drabbas av samhällsproblemen och för politiker och människor som försöker minska problemen i utanförskapsområden? Om ditt uttalande skulle vara sant så är ju du nära lösningen för en stor del av Sveriges samhällsproblem!
drar då slutsatser på samma sätt som du verkar ha dragit slutsatser om muslimer på grund av några erfarenheter du varit med om.
Var i mitt tidigare inlägg, som du citerade, har jag dragit slutsatser om just muslimer?
Jag valde medvetet i mitt förra inlägg att INTE dra slutsatser om just en religion. Jag pekade inte ut vare sig denna eller någon annan religion.
Det är först iom ditt inlägg som jag svarar dig och först då pratar om just den religionen. Men jag anser fortfarande INTE att jag dragit några slutsatser enbart om just en religion.
Vill man stoppa att folk går med i gäng blir islamister eller nazister då måste man se till att dom har en bra uppväxt och god framtid.
Eeeh, tror du verkligen på det där..? Eller är det ännu en floskel?
Om du verkligen tror på det, vem är då "man" som ska se till detta?
Vem är "man" som då har ordnat lösningen på Sveriges samhällsproblem och som har ordnat världsfred?
Vem är "man" som ska förhindra och se till att t ex inte några flickor drabbas av nackdelar pga religion? Du menar att "man" har ansvar för detta men inte de personer och individer som ägnar sig åt att av religiösa skäl förtrycka och missgynna flickor?
Vem är "man" som ska ansvara för allt detta om det inte är de religiösa personer och individer själva, de individer som inte är vettiga människor? (ditt uttryck.)
Jag tycker att det du förmedlar i ditt inlägg i stora delar är verklighetsfrånvänt, du verkar tro att lösningen på problemen är att blunda, dölja och förneka hur verkligheten ser ut i världen och hur Sverige ser ut i dag med våra samhällsproblem.
Det du förmedlar präglas i stora delar av floskler och i vissa stycken verkar du vilja dölja verkligheten och sanningen för att sätta din förhoppning till en utopisk värld.
Dagens konflikt mellan Palestinier och Israeler saknar enligt dig religiösa förtecken eller ens inslag?
Sanningen är att det är omöjligt att lösa några problem genom att dölja och förneka dem.