• Anonym (TS)

Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???

Min familj köper och säljer samlarprylar, för enkelhetens skull kan vi säga att det är porslinsfigurer av Lisa Larsson. Grejerna köps typiskt på loppmarknad och då av privatpersoner. Sällan mot kvitto utan betalning bara via Swish. Ofta för en liten peng.

Blir det för mycket hemma säljer man av, på specialloppis, eller Tradera /Blocket. Riktat till rätt målgrupp /rätt samlare kan en figur inköpt för säg 150kr? lätt gå för nån tusenlapp.

Nu till min fråga. Jag skulle vilja starta ett AB-bolag för detta. Mitt syskon säger att det är helt omöjligt att få någon vinst i det pga all skatt och att man ska nöja sig med de 50.000 /år man får sälja skattefritt.

Har hen verkligen rätt??? Hur gör de som driver butiker med mer eller mindre antika prylar?

• Svar på tråden Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-17 12:18:30 följande:

Min familj köper och säljer samlarprylar, för enkelhetens skull kan vi säga att det är porslinsfigurer av Lisa Larsson. Grejerna köps typiskt på loppmarknad och då av privatpersoner. Sällan mot kvitto utan betalning bara via Swish. Ofta för en liten peng.

Blir det för mycket hemma säljer man av, på specialloppis, eller Tradera /Blocket. Riktat till rätt målgrupp /rätt samlare kan en figur inköpt för säg 150kr? lätt gå för nån tusenlapp.

Nu till min fråga. Jag skulle vilja starta ett AB-bolag för detta. Mitt syskon säger att det är helt omöjligt att få någon vinst i det pga all skatt och att man ska nöja sig med de 50.000 /år man får sälja skattefritt.

Har hen verkligen rätt??? Hur gör de som driver butiker med mer eller mindre antika prylar?

Ja, det känns inte som att det det är ett lätt sätt att tjäna pengar, mycket jobb för lite vinst.

Jag tror att de som har butiker antingen handlar med större prylar också, eller så är det mer hobbyprojekt, inget man tjänar mycket pengar på. Finns ju många kvinnor som har diverse småbutiker, där man förstår att de har en annan inkomst, ofta en man, som betalar räkningar. 
  • Anonym (Tja)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-17 12:18:30 följande:

Jag kan inget om det rent skattetekniska i det hela, men omöjligt kan det ju så klart inte vara, just med tanke på att det ju, precis som du säger, finns en massa som har den här typen av "företag". Däremot tänker jag att du måste ha väldigt bra marknadsföring, väldigt bra kontakter, och vara beredd på att jaga kunder i alla sammanhang (samlarmarknader, mässor etc), om du verkligen ska få det att gå runt.

Mitt ex hade länge samma dröm som du, men gav till slut upp den pga att han aldrig gick med mer vinst än några tusen i månaden (och då var det alltså när han inte var registrerad och alltså inte betalade skatt) trots att han var jätteaktiv med att försöka nå ut till kunder osv, plus att han var (och är) enormt kunnig (typ bättre än experterna på antikrundan!). 
  • Anonym (Undrar)

Jag undrar egentligen bara om dom 50 000 du säger man får tjäna skattefritt. Folk har alltid tjatat till mig att man får tjäna en viss summa på hobbyverksamhet (alltså tillverka saker och sälja, som jag gör) men det stämmer inte. Hobby "måste" man deklarera om man så går 5 kr i vinst. 

Blev därför lite nyfiken på varför man får tjäna så mycket på att sälja saker vidare, när man gör det just för ekonomisk vinning. 

• Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2021-05-17 12:33:00 följande:

Ja, det känns inte som att det det är ett lätt sätt att tjäna pengar, mycket jobb för lite vinst.

Jag tror att de som har butiker antingen handlar med större prylar också, eller så är det mer hobbyprojekt, inget man tjänar mycket pengar på. Finns ju många kvinnor som har diverse småbutiker, där man förstår att de har en annan inkomst, ofta en man, som betalar räkningar. 

Tanken är att ha det vid sidan av, extraknäck åt tonåringarna, förströelse när man går i pension osv.

Men går det inte att få vinst alls så är det ju ingen idé. Tråkigt att vi ska ha så mycket skatt att ett sånt bolag inte ska gå runt!
  • Glinda från Oz

Ca hälften går bort i arbetsgivaravgift och moms, då får du alltså ca 25 000 kvar och sen är det din egen skatt på det. Det är helt klart en vinst och en bra sidoinkomst men inget som går att leva på, det är mer en kul grej. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-17 12:38:07 följande:
    Tanken är att ha det vid sidan av, extraknäck åt tonåringarna, förströelse när man går i pension osv.

Men går det inte att få vinst alls så är det ju ingen idé. Tråkigt att vi ska ha så mycket skatt att ett sånt bolag inte ska gå runt!
    Jag tror att det är mer jobb än vad det drar in. Det är en sak man får göra för att man tycker det är kul, det är nog svårt att få en rimlig timpenning av det.

Om det bara ska vara ett tidsfördriv, och inte ett ordinarie arbete, så varför starta bolag? Då räcker det väl med de 50 000 ni får omsätta. 
  • Sockerikaffet

Jag tänker att momsen är en stor del i det hela. Som företag måste du lägga på 25% på alla priser och då blir det mer svårsålt. Utöver det får du betala skatt på vinsten och måste följa konsumentköplagen (om du säljer till privatpersoner) vilket kan ge extra kostnader i form av garantiärenden och liknande.

• Glinda från Oz

Sen kostar ett aktiebolag 25 000 att starta men det har du säkert koll på, en egen firma kostar inget alls. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-05-17 12:37:56 följande:

Jag undrar egentligen bara om dom 50 000 du säger man får tjäna skattefritt. Folk har alltid tjatat till mig att man får tjäna en viss summa på hobbyverksamhet (alltså tillverka saker och sälja, som jag gör) men det stämmer inte. Hobby "måste" man deklarera om man så går 5 kr i vinst. 

Blev därför lite nyfiken på varför man får tjäna så mycket på att sälja saker vidare, när man gör det just för ekonomisk vinning. 

Det står lite här och där om de där 50.000. Grejen med samlarprylar är väl just att ingen kollar om de säljs med vinst eller förlust, eller +- 0. Är det grejer man haft länge men tröttnat på har den som säljer antagligen ingen aning heller för den delen. Sen kan det ju ofta vara grejer man fått också. Ingen aning om vad som klassas som hobby, jag kan väl tycka att det är en hobby att samla men det kanske det inte är ur skattesynpunkt.

www.privataaffarer.se/articles/2009/08/11/sa-skattar-du-for-nathande/
  • Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-17 12:39:17 följande:

Ca hälften går bort i arbetsgivaravgift och moms, då får du alltså ca 25 000 kvar och sen är det din egen skatt på det. Det är helt klart en vinst och en bra sidoinkomst men inget som går att leva på, det är mer en kul grej. 

25.000 kvar av vad?
Svar på tråden Omöjligt att få ekonomi i AB för att köpa och sälja samlarprylar???