• Tooja

KUB, NIPT mm

Jag gjorde NIPT men båda mina barn i vecka 13. Någon skrev att det måste kombineras med andra test, men det stämmer inte, jag gjorde endast NIPT (privat). Rekommenderar verkligen inte KUB, det är endast en sannolikhet och det finns exempel på barn som haft låg risk på KUB men sedan fötts med kromosomavvikelse. Har i diskussion med både Barnmorska och läkare blivit avrådd från KUB (känns som att slänga pengar i sjön litegrann om man gör privat). NIPT kan man göra hur sent som helst.

• Tooja
    Anonym (Plingeling) skrev 2021-05-17 22:29:17 följande:

NIPT kan göra separat och ger ett säkert svar om resultatet är att barnet inte har någon kromosomavvikelse. Det är däremot inte lika säkert om barnet har en avvikelse och borde då kombineras med andra test (exempelvis ta ett moderkakeprov eller fostervattenprov) om jag förstått 1177 och den allmänna sjukvården rätt. Men jag har inte rådfrågat privat sjukvård.

Precis, OM man har en avvikelse rekommenderas fostervattenprov eller moderkaksprov för att vara helt säker. Detsamma gäller med KUB, men där tar man ofta omvägen via NIPT först. Meningen jag syftade på var ? NIPT är väldigt säkert om barnet inte har en avvikelse. Men måste kombineras med andra test.vilken jag tolkade som att det betydde att NIPT ej kan göras utan andra test,vilket ju ej stämmer, men missuppfattade dig nog då.
Svar på tråden KUB, NIPT mm