Inlägg från: Anonym (Plingeling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Plingeling)

KUB, NIPT mm

KUB = kombinerat ultraljud och blodprov. Ultraljuden måste göras i vecka 11-14. På KUB så ser man efter alla typer av kromosomavvikelser. KUB är en metod som endast ger en uppskattning om det finns risk för kromosomavvikelser hos fostret men är säkert i förhållande till missfallsrisk.

NIPT = Non-Invasive Prenatal Testing. Det är ett blodprov som tas från mamman som visar sannolikheten att barnet har en kromosomavvikelse. NIPT är väldigt säkert om barnet inte har en avvikelse. Men måste kombineras med andra test.

Det brukar vara så att om man får hög risk på KUB får man även göra ett NIPT.

Så finns det fostervattensprov och moderkakeprov också.

• Anonym (Plingeling)

NIPT kan tas från vecka 10. Däremot är det vissa landsting som enbart erbjuder NIPT till dem som fick hög sannolikhet på KUB och inga andra. Moderkakeprov är från vecka 11 och fostervattenprov från vecka 15. Teoretisk kan dessa tre tas ända till förlossningsdagen men jag är osäker på hur det praktiseras i verkligheten (det är en risk för missfall i de två sista testen).

Någon inom fosterdiagnostik kan kanske svara mer ingående om detta?

• Anonym (Plingeling)
    Tooja skrev 2021-05-17 22:13:47 följande:

Jag gjorde NIPT men båda mina barn i vecka 13. Någon skrev att det måste kombineras med andra test, men det stämmer inte, jag gjorde endast NIPT (privat). Rekommenderar verkligen inte KUB, det är endast en sannolikhet och det finns exempel på barn som haft låg risk på KUB men sedan fötts med kromosomavvikelse. Har i diskussion med både Barnmorska och läkare blivit avrådd från KUB (känns som att slänga pengar i sjön litegrann om man gör privat). NIPT kan man göra hur sent som helst.

NIPT kan göra separat och ger ett säkert svar om resultatet är att barnet inte har någon kromosomavvikelse. Det är däremot inte lika säkert om barnet har en avvikelse och borde då kombineras med andra test (exempelvis ta ett moderkakeprov eller fostervattenprov) om jag förstått 1177 och den allmänna sjukvården rätt. Men jag har inte rådfrågat privat sjukvård.
Svar på tråden KUB, NIPT mm