• Anonym (Help)

Luktar illa, hemsk andedräkt även ur näsan

Jag har fått veta att jag luktar förfärligt ur munnen, likaså luktar det lika illa av utandningsluften som kommer via näsan.

Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Luktar illa, hemsk andedräkt även ur näsan
  • Anonym (Anonym)

Kan vara halitosis. Kan vara problem med tänderna. Gå till läkaren och tandläkaren och kolla upp dig.

• Anonym (Pia)

Det kan vara så att det växer bakterier någonstans, i bihålorna, vid tonsillerna, i någon tand eller på tungan.

Boka en tid hos tandläkaren och låt dem kolla.

• Wolfard

Ställ dig framför spegeln och inspektera dina halsmandlar med en ficklampa, det är möjligt att du har Tonsillit (halsmandelsstenar) de luktar inte hallon om jag säger så. Du ser det som vita stenar i halsmandlarna och trycker du på halsmandlarna så kan det ploppa ut stenar ur halsmandlarna. Ofta finns det många stenar som inte syns förrän du börjar peta på halsmandlarna, sök på tonsile stone på youtube så finner du många klipp om det.

• Anonym (Help)
    Wolfard skrev 2021-05-17 18:17:47 följande:

Ställ dig framför spegeln och inspektera dina halsmandlar med en ficklampa, det är möjligt att du har Tonsillit (halsmandelsstenar) de luktar inte hallon om jag säger så. Du ser det som vita stenar i halsmandlarna och trycker du på halsmandlarna så kan det ploppa ut stenar ur halsmandlarna. Ofta finns det många stenar som inte syns förrän du börjar peta på halsmandlarna, sök på tonsile stone på youtube så finner du många klipp om det.

Mina halsmandlar existerar knappt. Man ser inget som sticker ut utan snarare så är det som röda hål i halsen där mandlarna tidigare synts. Kan det samlas något därinne också tro?
  • Wolfard
    Anonym (Help) skrev 2021-05-17 18:23:29 följande:
    Mina halsmandlar existerar knappt. Man ser inget som sticker ut utan snarare så är det som röda hål i halsen där mandlarna tidigare synts. Kan det samlas något därinne också tro?
    Svårt att säga det kanske ansamlas där ändå speciellt om det är håligheter som är svåra att rengöra. Har du mycket problem kanske du ska be en läkare undersöka dig.
  • Anonym (Magnus)

Du kan också prova att gurgla med Listerin morgon och kväll. Men som andra sagt så kan du behöva träffa en tandläkare och en läkare.

• Anonym (Magnus)

Du kan också prova att gurgla med Listerin morgon och kväll. Men som andra sagt så kan du behöva träffa en tandläkare och en läkare.

• Anonym (Help)

Enligt utsago så har jag luktar såhär i ett par år.

• Långbenopluto
    Anonym (Help) skrev 2021-05-19 11:46:50 följande:
    Enligt utsago så har jag luktar såhär i ett par år.
    Börja med att gå till din tandläkare.
  • Anonym (Ah!)
    Anonym (Help) skrev 2021-05-17 17:59:03 följande:

Jag har fått veta att jag luktar förfärligt ur munnen, likaså luktar det lika illa av utandningsluften som kommer via näsan.

Är du noga med att skrapa tungan, flossa osv? Jag hade tidigare problem med dålig andedräkt, jag skrapade då aldrig tungan och rengjorde aldrig mellan tänderna mer än det lilla som blir när man borstar tänderna. Däremot borstade jag tänderna flera gånger om dan utan att det hjälpte. Men när jag sen började skrapa tungan och använda tandtråd och mellanrumsborste morgon och kväll försvann min dåliga andedräkt helt :) 
  • Karlington
    Anonym (Help) skrev 2021-05-17 17:59:03 följande:

Se till att du använder tandtråd ordentligt, borstar tänderna, och skrapar rent tungan.

Om det fortfarande luktar, ring en tandläkare, säg att du har dålig andedräkt, och behöver tid. Det kan hända att problemet är något som du behöver en tandläkare eller tandhygienist att få bort, t.ex. tandsten.

Om orsaken skulle ligga någon annanstans kan tandläkaren remittera dig till en läkare, men oftast är det ett problem för tandläkaren och alltså bäst att bege sig dit först.

Det finns mer info på olika hemsidor, t.ex. www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/mun-och-tander/mun-lappar-och-tunga/dalig-andedrakt/

Var försiktig med att Googla dock, det finns så mycket skräpinformation på Internet, och en del av den kan vara direkt farlig att använda. 1177.se, Folktandvården, och liknande är bra om du hittar information där.
  • Anonym (Help)

Tydligen luktar hela mitt ansikte illa. Inte bara munnen och andedräkten. Inte hals/nacke eller hårbotten däremot.

• Karlington
    Anonym (Help) skrev 2021-05-30 17:15:06 följande:

Tydligen luktar hela mitt ansikte illa. Inte bara munnen och andedräkten. Inte hals/nacke eller hårbotten däremot.

Även efter du tvättat?
  • Anonym (Help)
    Karlington skrev 2021-05-30 17:17:55 följande:

Även efter du tvättat?

Ja. Oavsett tvätt. Det luktar hela tiden, utandningsluften ur näsan, andedräkt och ansiktet. Men nacke,hals och hårbotten luktar ej. Tandsten är numera borta och tandköttet är läkt? inga pågående infektioner i tänderna?
  • Karlington
    Anonym (Help) skrev 2021-06-15 20:37:38 följande:
    Ja. Oavsett tvätt. Det luktar hela tiden, utandningsluften ur näsan, andedräkt och ansiktet. Men nacke,hals och hårbotten luktar ej. Tandsten är numera borta och tandköttet är läkt? inga pågående infektioner i tänderna?
    Eftersom du redan blivit undersökt av och fått allt åtgärdat av tandläkare skulle jag uppsöka en vanlig läkare. Förklara ditt problem för dem, och klargör att du redan besökt tandläkare som gjort allt de kan. :)
Svar på tråden Luktar illa, hemsk andedräkt även ur näsan