• Anonym (Vul?)

Hur långt fram i graviditet kan man göra vul?

Har för mig att jag hört/läst nånstans att man bara kan se en graviditet med vaginalt ultraljud under de första veckorna, och att längre fram i graviditeten ser man inte längre nånting med VUL. Är det nån som känner igen detta och som kan tala om lite bättre exakt hur det är, vilken vecka det gäller osv?

• Svar på tråden Hur långt fram i graviditet kan man göra vul?
  • Anonym (Jag)

Ser fostret gör man säkert hela graviditeten, men för att kunna se bra och kunna mäta är det v.13 som gäller. Det sa nämligen min gynläkare när jag inte vågade göra VUL med första barnet. Jag bokade in det v.13. Gjorde UL dagen efter så det gick lika bra.

• Anonym (E)

Man kan göra vul hela graviditeten. Jag fick göra vul vid mitt tillväxtultraljud i v.34.

• Anonym (O)

Under hela graviditeten går det att göra, men senare brukar man kombinera med ett abdominellt ultraljud.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (E) skrev 2021-05-17 22:30:35 följande:

Man kan göra vul hela graviditeten. Jag fick göra vul vid mitt tillväxtultraljud i v.34.

Vet du varför läkaren valde vaginalt ultraljud istället för ultraljud genom magen? Hade du moderkakan framåt som blockerade?
  • Anonym (Mia)

En kompis följdes upp med VUL under hela sin graviditet. Sista gjordes i vecka 38 eller 39. Detta på grund av att barnet föddes med en hjärntumör som de ville hålla koll på.

• Anonym (Vul?)

Tack för alla svar! Låter bra :)

Svar på tråden Hur långt fram i graviditet kan man göra vul?