Inlägg från: Anonym (/.:.TS.:.\) |Visa alla inlägg
  • Anonym (/.:.TS.:.\)

Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?

Hej!

Hoppas någon här med erfarenhet eller riktig kunskap kan hjälpa mig ang. detta. Helst inga killgissningar för gissa och hoppas är ju inte sanningen.

Frågan gäller om min blivande exmake kan tvinga mig sälja huset vi äger tillsammans, utan mitt medgivande.

Så, bakgrund:

Min man och jag ska skiljas. Vi äger allt tillsammans. Men ingenting är påskrivet än för jag vill veta all fakta först.

Vi har ett barn ihop, född 16, som ska bo växelvis mellan oss.

Tanken är att jag med hjälp av mina föräldrar ska köpa ut min man. Han vill att vi ska värdera huset och erbjuda honom en summa. (Han vill dock inte säga vad han själv tänkt är hans smärtgräns för att inte ge oss idéer).

Men han hotar med att säga att om han anser att värderingen inte är tillräckligt hög, bestämmer han att vi ska sälja istället, för att försöka få så mycket som möjligt i vinst.

Även om det inte ens är säkert att det blir så högt han hoppas.. Vi har båda lite koll på värderingar och slutpriser i samma gata som vi bor på. För att ni ska förstå hur han tänker, och varför jag tycker det är lite orimliga förhoppningar: en 5 rummare, lika dant hus som vi bor i med samma renovering, med ovanvåning och stor trädgård gick för 2,8 miljoner. Vi har däremot en enplans med endast 3 rum.. och han tror vi skulle kunna få 3,5 miljoner minst..

Tycker han är lite naiv (eller ännu värre - vill sätta mig i skiten för att jag vill bo kvar). Han har en jobbig attityd mot mig men jag försöker hålla mig kall. Han tycker att vi försöker lura honom på pengar genom att köpa ut honom..

Och jag vill bo kvar av många anledningar:

För vi bor granne med mina föräldrar, vår son har vuxit upp i detta huset, vi har 100 meter till förskolan, jag jobbar i samma kommun och kommer inte behöva bil, kommer ha svårare (än honom) att hitta en ny bostad, p.g.a. bl.a. stora inkomstskillnader och läget är idealiskt för mitt liv.

Har ju läst lite frågor och svar här och där men tycker det är svårt att hitta något jag riktigt kan relatera till..

Men, vad gäller? Har jag rätten på min sida? Kan han tvinga mig att gå med på en försäljning även om jag inte vill och dessutom kan köpa ut honom. (För en rimlig summa baserad på värderingen såklart).

Att han skulle köpa ut mig är inget allternativ eftersom han inte kommer få så höga lån alldeles själv så han kan ta över mina. (Mina föräldrar hjälper som sagt mig, men han står själv och har inte möjligheten till så stort låns Dessutom har han gjort sig väldigt mycket ovän med mina föräldrar när han hotade mig och kallade mig för glåpord inför vårt barn... så de finns ju inte ens på kartan.

Hursomhelst..

Hoppas någon kan hjälpa mig få klarhet och känna eventuell lättnad.

• Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?
    Anonym (Hyr bostad) skrev 2021-05-18 13:13:27 följande:

Hej! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bostadsrätter (vid hyres hade du däremot kunnat ha rätten att ta över den om du kunnat visa att du hade störst behov av den) men skulle rekommendera dig att så snart som möjligt kontakta en jurist och rådfråga där för att få ordentligt svar och ligga före honom i processen.

Det låter som han är väldigt naiv i vad han kan tänkas få för den, men förvisso har ju också bostäder gått upp nu. Sen, ju mer ni får för den desto mer kan du få också. Finns där mycket annat till försäljning om det skulle bli så att ni tvingas sälja? Kanske bud på att börja kika på det också för att förbereda dig litw

Tack för svar!

Jag ska kontakta en jurist tänkte jag. Men vill först ha ett 100% svar från banken, eller en bekräftelse på att jag till 100% kan ta över lånen med hjälp av mina föräldrar. Det är ju typ klart, men är rädd något ska dyka upp o sätta käppar i hjulen. Och är så rädd att göra fel så vill dubbelkolla o trippelkolla innan jag orkar ta kontakt med en jurist.

De hus som sålts i samma gata (vi bor i friköpta radhus) har gått för runt 2,8-3,1. Men de är alla minst 4 or eller 5 or och har alla ovanvåning. Så jag tycker inte hans förhoppningar är rimliga.

För mig är inte pengarna viktiga, utan huset. Jag har väldigt svårt för förändringar.. jag har även en del diagnoser som påverkar mig på olika vis. Huset är liksom mitt hem. Kan inte ens tänka mig bo någon annanstans utan att få väldig ångest. Förutom att eventuellt flytta hem till mina föräldrar igen... Huset är min borg och trygghet..

Så det låter kanske sjukt men inte ens om vi kunde sålt för 3,5 hade jag velat.. och förstår om ingen förstår att jag känner så..
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:15:29 följande:

Om han ska tvinga dig att sälja (han kan inte bedriva försäljningen själv) så måste han gå till tingsrätten och kräva försäljning, troligen offentlig auktion. Så om han tror att det blir ett bättre deal för honom så misstänker jag att han kommer gå på en nit

Du kan väl fråga honom om han tror att det kommer bli mer pengar för honom om han driver det till tingsrätten med alla de kringskostnader och tiden som det tar (och även räntor, amorteringar, skatt etc)

Ungefär såhär jag tänkt med!

Tack så mycket för svaret! :)
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 13:22:14 följande:

Här finns lite att läsa på länken. Råder dig att ta kontakt med en familjejurist omgående. Tänk också på att ta in flera, oberoende mäklare för värderingen - det finns lika många tyckanden som det finns mäklare - och ta sen ett snitt av värderingarna.

Även om ni lägger ut huset på öppna marknaden så står det dig fritt att lägga bud och köpa det. Om ni gör så slipper du risken för tugg från hans sida om att du skulle ha fått det för billigt.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-isar-skilja-sig--separera/kan-min-make-tvinga-fram-en-forsaljning-av-var-gemensamma-bostad-vid-aktenskapsskillnad/

Tack snälla för svar!

Ja, det är ju ett alternativ.. men om det då skulle gå upp mot 3,5 lär jag inte kunna köpa det.. och sälja till någon annan känns väldigt jobbigt.. även om vi leker med tanken på att vi kanske skulle landa på 3,5.

För mig är inte pengarna viktiga, utan huset. Jag har väldigt svårt för förändringar.. jag har även en del diagnoser som påverkar mig på olika vis. Huset är liksom mitt hem. Kan inte ens tänka mig bo någon annanstans utan att få väldig ångest. Förutom att eventuellt flytta hem till mina föräldrar igen. Och det känns ju som ett steg bakåt... Huset är min borg och trygghet..

Så det låter kanske sjukt men inte ens om vi kunde sålt för 3,5 hade jag velat.. och förstår om ingen förstår att jag känner så.

Men om jag inte har min trygga punkt att landa tillbaka i så får jag väldiga problem med att klara av en vardag. Som sagt. Låter förmodligen konstigt för andra.
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 14:01:03 följande:

Ja, han kan tvinga fram en försäljning på den öppna marknaden, men där kan du också lägga bud på huset. Den bästa värderingen får ni ju ändå av att faktiskt lägga ut det på marknaden och låta dig buda mot andra. Om den skulle gå upp till en väldigt hög summa så är ju det det faktiska värdet. Samma sak om priset blir lågt.

Tack för svar!

Fast jag kan inte tänka mig att sälja det.. inte ens för 3,5. Och hur kan han tvinga fram det om jag vägrar?

Det kommer ju kosta att driva det rättsligt med. Plus att ska vi sälja det måste vi renovera klart. (Glömde nämna det, allt är ju inte helt klart..) i slutändan kanske han ändå får mindre än vad vi kan köpa ut för honom..

Svarar samma som jag svarade någon annan att jag verkligen ?behöver? bo kvar. Har mycket ångest och skulle inte fixa att buda på mitt eget hem mot någon annan.

Jag kommer vägra sälja. Vad han än vill. Tänker mer att om någon har erfarenhet av samma situation, där personen som inte vill sälja verkligen har vunnit.
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 13:57:20 följande:

Råkade trycka. Mot att exmaken kommer bråka de närmaste 20 åren om vad du betalade. Ni måste ju kunna samarbeta kring barnen.

Såklart, stt
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 13:57:20 följande:

Råkade trycka. Mot att exmaken kommer bråka de närmaste 20 åren om vad du betalade. Ni måste ju kunna samarbeta kring barnen.

Ja, det är klart jag vill att vi ska kunna samarbeta kring vårt barn. MEN, en försäljning av huset kommer förmodligen innebära att jag istället måste flytta hem till mina föräldrar.. och det känns inte optimalt med ett barn varannan vecka med. Jag har så mycket ångestproblematik så kan verkligen inte tänka mig att bo någon annanstans. Inte heller att varje dag se någon annan bo i ?mitt hem?. (Mina föräldrar bor ju mitt emot).

Jag menar att jag definitivt kommer vägra sälja. Så långt jag än kan dra det!

Jag tänker ju att någon måste ha varit med om samma situation som jag är i nu, o har vunnit liksom.
    sextiotalist skrev 2021-05-18 14:15:12 följande:

Då gäller det att hitta argument som gör att han väljer att inte gå till en försäljning. Då ekonomiska argument. Börja med att kolla vad en process till tingsrätten skulle kosta, tiden (det är ju inte gratis att ha hus), hur mycket en renovering skulle kosta.

Tack för tipsen!! :)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 14:18:29 följande:

Tyvärr spelar det ingen roll att du behöver bo kvar eller inte vill vinna. Om en delägare vill sälja sin din till högstbjudande så kan hen alltid tvinga fram det. Och köparen har då rätt att köpa även den andra halvan.

Det du kan göra är ju att visa honom vad det troliga marknadspriset skulle bli (med tanke på ofärdiga renoveringar osv) och vilka kostnader och arbete som skulle komma med försäljning (mäklararvode, styling, ta ledigt från jobb för bankbesök osv). Förhoppningsvis är han så rimligt att han förstår vad som blir bäst för er båda.

Hoppas det skulle funka!

Fast, jag har ju läst att den ena inte kan sälja utan samtycke, om den andre inte vill sälja. Jag äger ju halva bostaden, den kan han ju inte ta ifrån mig. Hur kan han då tvinga fram det?

Och att den ena kan ha mer rätt till bostaden än den andra. Att man i en tvist tar hänsyn till olika behov..

Någon annan måste ju varit med om detta och vunnit.

Har läst så mycket om detta och har som sagt tolkat det såhär.. men skulle vilja ha ?bevis? som visar att det faktiskt var fått rött.

Vet att jag är envis. Men jag känner så starkt för detta hus.
    Anonym (Z) skrev 2021-05-18 14:38:55 följande:

Läs länken jag skickade i mitt första svar. Efter att skilsmässan har gått igenom faller huset under lagen om samägande och då kan han tvinga fram en försäljning.

Förstod det sen. Därför ska vi bestämma allt sånt innan. Jag tänker inte skriva på om skilsmässan ens, ifall vi inte kommer överens
    Anonym (Jurist) skrev 2021-05-18 14:32:33 följande:

Han har rätt att lägga ut huset till försäljning även om du vägrar. Vill han ur så vill han ur. Då är det budgivning som gäller och du får buda hem huset som vem som helst.

Har du tur går huset inte för mer än vad ni hade tänkt köpa ut honom för. Om du har otur så är det värt mer för köpare och då stiger priset. Men så ser processen ut rent rättsligt.

Tack för svar!

Då måste jag fråga vad skillnaden mot detta fallet är och varför då en på lawline svarar på detta och såhär:

FRÅGA:

Min fru och jag ska skiljas. Vi har två småbarn under 6 år.Hon studerar och har därav väldigt liten inkomst. Jag jobbar heltid och sköter den ekonomiska försörjningen i vår familj som det ser ut nu.Vår dispyt är huset. Hon vill att vi säljer huset, men jag vill köpa ut henne så att våra barn kan få bo kvar och ha nära till förskola och kompisar. Hon vägrar däremot att bli utköpt då hon tycker jag isåfall tar allt och på så sätt förstör hennes liv. Jag har möjlighet att köpa ut henne samt råd att bo kvar med barnen. Hon kan däremot inte köpa ut mig och har inte råd att bo kvar. Jag vet att det är den som är i mest behov av huset som ska få bo kvar. Men hur är det om hon är den med mest behov men ej kan köpa ut mig och för den delen inte äns ha råd att bo kvar? Hur går vi tillväga med detta moment 22 ?

SVAR:

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Den ena maken får inte utan den andra makens samtycke sälja den gemensamma bostaden och sådant samtycke ska lämnas skriftligen, se 7 kap. 5 § Äktenskapsbalken. Man kan vända sig till domstolen om maken inte lämnar samtycke till försäljning enligt 7 kap. 8 § Äktenskapsbalken och i sådant fall väger domstolen båda sidors argument

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske och i den ska makarnas egendom fördelas mellan dem, se 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken), vilket är allt som inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Vid en bodelning ska man först beräkna makarnas andel i boet enligt 11 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Avdrag görs för skulder från respektive makes giftorättsgods enligt 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Resterande del av giftorättsgodset ska räknas ihop och delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Efter andelsberäkningen ska lottläggning ske där man avgör vem som får vad och egendomen i bodelningen fördelas mellan makarna, se 11 kap. 7 § Äktenskapsbalken.

Vad gäller den gemensamma bostaden så kommer den som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott enligt 11 kap. 8 § Äktenskapsbalken. Vid bedömningen tar man hänsyn till vem som kommer ha vårdnaden av gemensamma barn eller möjligheten att skaffa annan bostad. Den maken som inte får bostaden ska bli kompenserad i form av annan egendom eller pengar, så att båda makarna får sin respektive andel.

Sammanfattningsvis kan din fru inte tvinga dig att sälja huset innan bodelning har skett utan att ha ditt samtycke eller gå till domstol. Efter bodelningen kommer den av er som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott och den andra blir kompenserad i form av egendom eller pengar. Vid bodelning fördelas tillgångar och skulder och vilken egendom respektive make ska få. Har du i den situationen möjlighet att köpa ut din maka ser jag inga möjligheter för henne att tvinga fram en försäljning av huset.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du behöver mer hjälp råder jag dig att kontakta en sakkunnig eller våra jurister.

//
    Olympia skrev 2021-05-18 18:28:23 följande:

Vad är det du anser är väsentligt i denna text?

Detta är väll ganska väsentligt?

?Sammanfattningsvis kan din fru inte tvinga dig att sälja huset innan bodelning har skett utan att ha ditt samtycke eller gå till domstol. Efter bodelningen kommer den av er som bäst behöver bostaden få den avräknad på sin lott och den andra blir kompenserad i form av egendom eller pengar. Vid bodelning fördelas tillgångar och skulder och vilken egendom respektive make ska få. Har du i den situationen möjlighet att köpa ut din maka ser jag inga möjligheter för henne att tvinga fram en försäljning av huset.?

Eller tolkar jag det helt fel..

Känner att det kanske va ett misstag att be om kunskap eller erfarenhet på familjeliv......
    Anonym (Inte bara vägra) skrev 2021-05-18 20:25:27 följande:

Jag tycker du ska se det från andra sidan också. Din fråga är "kan han tvinga mig att sälja?". Hans fråga om han hade skrivit här "Kan hon tvinga mig att sälja till henne för det pris som hon bestämmer?" Vilket jag tror att de flesta kan hålla med om inte håller. 

Han kanske inte kan tvinga dig att sälja utan att gå till domstol, men du kan inte heller tvinga honom att sälja till dig för ett pris som är annat än vad han godtar. 

Hans problem verkar ju som tur är inte vara att sälja till dig utan att han är rädd att sälja för billigt. Jag ser 4 alternativ:

1) Betala vad han begär.

2) Bestäm att ni tar in t.ex. 3 värderingar på huset och att snittet av de värderingarna är vad du betalar. 

3) Lägg ut huset till försäljning och så får du vara med och buda som alla andra. 

4) Lägg ut huset till försäljning och sedan får du rätten att köpa huset till samma pris som det vinnande budet. 

Alternativ 4 tycker jag är fult att göra mot andra presumptiva köpare men är ju ändå ett alternativ som han borde godta. 

Tack för svar!

Förstår att det kanske är en svårt att få en bild av hela situationen. Min blivande exman är en ganska empatilös person som hellre förstör för mig än godtar en rimlig summa..

Min oro ligger ju i att han ska begära en fantasisumma av mig för att bli utköpt, och om jag inte går med på denna fantasisumma så tänker han tvinga igenom en försäljning för att såra mig. Vill ju bara veta om jag kan luta mig mot någon lag så jag inte hamnar i en situation.

Även om jag då skulle kunna buda själv, finns det ju inget som säger att han kommer tillåta mig köpa det.

Min rädsla är ju att han ska sätta mig i skiten för att såra mig.. det måste ju finnas en lag som förhindrar detta.

Eller är det är så att jag får skylla mig själv som gifte mig och köpte hus med en man som senare visade sig vara en empatilös, otrogen, hämndlysten människa..

Känns fruktansvärt orättvist i så fall.
    Anonym (Exakt) skrev 2021-05-18 20:44:36 följande:

Här har du redan ditt svar på frågan ts.

Samla på dig fakta. Du skrev att ett tvåvåningsvilla hade sålts för 2,8 miljoner? Är det någon färdig renoverad enplans som sålts nyligen? Vad gick den på? Finns det en ofärdig enplanshus med renoveringar kvar att göra som sålts? Vad gick den på? Gör eventuellt en värdering i nuvarande skick och vad taxeringsmannen/kvinnan skulle värdera huset till om ni renoverade klart allt som återstår. Gör ett överslag på vad hela renoveringen skulle kosta.

Lägg fram dessa fakta till din man (exmaken).

Vad fint att dina föräldrar kunde steppa in och hjälpa dig!

Tack snälla för svar!

Jo, det är ju ett svar jag vill lita på, men blir väldigt orolig när jag läser allas svar här inne.. är en person som gärna vill vara väl förberedd och påläst innan jag vågar lita på något.

Ska kolla mer på värdena på husen häromkring..

Ja, mina föräldrar har alltid ställt up. Även för min blivande exman.. så nu när det uppdagas att han varit otrogen och försöker pressa mig lite och inte visar någon empati alls så känner de ju sig också väldigt svikna.
    Anonym (husägare) skrev 2021-05-18 20:43:54 följande:

Kontakta en mäklare och värdera huset, då kanske du kan köpa ut huset och betala honom för hans del som mäklaren värderar det till om han går med på det.

Säljaren väljer alltid vem som ska få köpa, den budar högt får inte automatiskt köpa huset utan den som säljer väljer, så även om ni lägger ut det på öppna marknaden kan du säga nej till den köparen.

Det kommer att bli krångligt och ingen köpare vill hålla på och tjafsa om halva huset om ni inte är överens.

Han borde kunna ta mäklarens värdering och låta dig köpa ut istället för att låta det bli en långdragen historia.

Tack snälla för ett bra svar!

Han har blivit ordentligt arg på mig.. jag kom på honom med att vara otrogen flera gånger.. har varit naiv att han ska bättra sig men efter senaste gången fick jag nog och sa att jag ville skiljas. Han är inte van vid att jag väljer mig själv först och han trodde nog aldrig jag skulle våga lämna honom. Så nu vill han hellre såra mig än skiljas som vänner..

Fruktansvärt att känna sig manipulerad eller bara rädd för att bli det.. vill ju ha någon lag att luta mig mot så jag inte behöver oroa mig över hans orimliga planer.
    Anonym (Inte bara vägra) skrev 2021-05-18 21:09:03 följande:

Ja i det du skrev innan så uppfattade jag det bara som att han hade en oro över pengarna och inte som att han aktivt försöker göra det svårt för dig. 

Kontakta en jurist för att få stöd i att kunna köpa huset. Problemet med att vara med i en budgivning på marknaden (som väl ändå känns som det rimligaste i och med att ni inte är sams alls) är att han skulle kunna anlita någon som budar emot dig för att trissa upp priset. 

Nej, jag förstod det sen när jag läste om min egen text. Att det inte riktigt framgick. han spelar ett fult spel på många plan.. använder oftast materiellt våld och har gärna sönder saker av högt värde för att såra mig. Så jag känner ju igen mönstret nu.. vill bara lämna denna destruktiva relation, men är rädd att han ska förstöra mig ännu mer genom att vägra mig och mitt barn att behålla vår trygghet.
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-18 21:22:00 följande:

Eftersom du är övertygad om att han övervärderar bostaden är det väl bra att låta ett par mäklare värdera huset. Sedan erbjuder du ett par hundra över det. Då borde han få en rimligare bild av marknaden. Mäklaren kommer att beakta ofärdiga renoveringar i värderingen.

Tack för svar!
    Anonvm skrev 2021-05-18 21:06:24 följande:

Precis så.

Jag har en nära vän som sitter i samma sits, vi har kollat upp detta noga.

Fixa någon som kan agera bulvan åt dig vid en ev auktion.

Ni kommer förmodligen få betydligt sämre betalat för huset eftersom den försäljningen inte alls får samma exponering som en normal försäljning, men detta underpris drabbar ju bara dig till hälften, den andra hälften drabbar ju exet.

Samtidigt som du via bulvanen köper huset till ett underpris, totalt sett så gör du en bra affär.

När min vän och hans ex respektive advokater rett ut detta för parterna så blev exet helt plötsligt mer medgörlig att finna en lösning där min vän fick köpa ut henne ur fastigheten.

Ta in skriftlig värdering ifrån 3 mäklare, 1 som du väljer, 1 som exet väljer, och 1 som ni enas om. Sen adderar ni dessa värderingar och delar på 3 för att få fram ett medelvärde.

Detta borde leda fram till en värdering som ni båda känner är rimlig och korrekt.

Tack så mycket för svar!

Vad tråkigt att höra att din vän behövt gå igenom samma..

Detta känns som en grej som kanske skulle funka annars..
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-18 21:26:50 följande:

Han kan gå till domstol och ansöka om försäljning.

Då tar en god man hand om försäljningen, och går antagligen genom mäklare. Ni  betalar för god man, som brukar vara en jurist, samt för mäklare, fotografering, annonser och diverse andra omkostnader, och hela processen tar ett antal månader (6 månader eller mer är visst vanligt).

Om ni inte enas om ett lägsta pris under vilket huset inte får säljas, blir det inget lägsta pris. Den gode mannen bestämmer vilken som accepteras som köpare, och det blir den med högsta budet.

Så kolla hur många tusenlappar som läggs på domstol, god man, mäklare och allt, det blir nog en slant. Du kan också kolla med närmsta tingsrätt ungefär hur lång tid det tar hos dom och ungefär hur lång tid en god man sen tar. Men börja med en värdering av en mäklare för att få en uppfattning om hur mycket det icke-renoverade hus kan vara värd.

Tack snälla för svar! Känner att jag får bättre koll på hur det funkar nu!
    Anonvm skrev 2021-05-18 21:42:20 följande:

Det gäller för dig att syna bluffen genom att visa att du inte rädds gå denna väg, du har en plan, du är påläst, du är förberedd.

Nästa gång detta kommer på tal så säg rakt ut: OK!, då kör vi, ska du eller jag kontakta tingsrätten?

Tack snälla för pepp!! Känner jag lite stabilare nu!
Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?