Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?

Om han ska tvinga dig att sälja (han kan inte bedriva försäljningen själv) så måste han gå till tingsrätten och kräva försäljning, troligen offentlig auktion. Så om han tror att det blir ett bättre deal för honom så misstänker jag att han kommer gå på en nit
    Du kan väl fråga honom om han tror att det kommer bli mer pengar för honom om han driver det till tingsrätten med alla de kringskostnader och tiden som det tar (och även räntor, amorteringar, skatt etc)

• sextiotalist
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 14:01:03 följande:
    Ja, han kan tvinga fram en försäljning på den öppna marknaden, men där kan du också lägga bud på huset. Den bästa värderingen får ni ju ändå av att faktiskt lägga ut det på marknaden och låta dig buda mot andra. Om den skulle gå upp till en väldigt hög summa så är ju det det faktiska värdet. Samma sak om priset blir lågt.
    Om ts känner att det är en väg, så tycker jag att hon ska upplysa sin man att han får ta allt, mäklarkontakt, visning, städning, styling. 
  • sextiotalist
    Anonym (/.:.TS.:.\) skrev 2021-05-18 14:10:49 följande:
    Tack för svar!

Fast jag kan inte tänka mig att sälja det.. inte ens för 3,5. Och hur kan han tvinga fram det om jag vägrar?

Det kommer ju kosta att driva det rättsligt med. Plus att ska vi sälja det måste vi renovera klart. (Glömde nämna det, allt är ju inte helt klart..) i slutändan kanske han ändå får mindre än vad vi kan köpa ut för honom..

Svarar samma som jag svarade någon annan att jag verkligen ?behöver? bo kvar. Har mycket ångest och skulle inte fixa att buda på mitt eget hem mot någon annan.

Jag kommer vägra sälja. Vad han än vill. Tänker mer att om någon har erfarenhet av samma situation, där personen som inte vill sälja verkligen har vunnit.
    Då gäller det att hitta argument som gör att han väljer att inte gå till en försäljning. Då ekonomiska argument. Börja med att kolla vad en process till tingsrätten skulle kosta, tiden (det är ju inte gratis att ha hus), hur mycket en renovering skulle kosta.
  • sextiotalist
    Anonym (Jurist) skrev 2021-05-18 14:32:33 följande:

Han har rätt att lägga ut huset till försäljning även om du vägrar. Vill han ur så vill han ur. Då är det budgivning som gäller och du får buda hem huset som vem som helst.

Har du tur går huset inte för mer än vad ni hade tänkt köpa ut honom för. Om du har otur så är det värt mer för köpare och då stiger priset. Men så ser processen ut rent rättsligt.

Varför skriver du saker som inte stämmer?
  • sextiotalist
    Sockerikaffet skrev 2021-05-18 18:44:03 följande:

Tyvärr finns det inget sätt för dig att hindra en försäljning om din man vill sälja sin del. Det du kan välja mellan är att själv köpa hans del eller låta någon annan köpa hela huset (din+hans del).

Det stämmer att den som har störst behov får bostaden, men den måste fortfarande lösa ut den andre parten med marknadsvärdet eller ett värde man kommer överens om. Om man inte kommer överens om ett värde läggs bostaden ut på den öppna marknaden, eftersom priset bostaden får då är marknadspriset och då får båda parter acceptera det priset oavsett vem som är köparen.

Jo lagen hindrar honom
Svar på tråden Hjälp! Kan han tvinga mig att sälja?