• Sylvia

Kan jag resa till Azorerna i v. 28/29?

Hej mammor!

Vi funderar på att resa till Azorerna sista veckan i maj. Jag kommer att vara gravid i vecka 28/29 då och undrar förstås hur det går att resa då.

Är det någon här som har erfarenheter av att resa så sent i graviditeten. Hur orkar man? Vad ska man tänka på? Jag har kollat med flygbolag och försäkringsbolag - så den biten är under kontroll.

Tar gärna emot tips gällande Azorerna också om det är någon som har varit där.

Tack!

• Svar på tråden Kan jag resa till Azorerna i v. 28/29?
  • Johanna27

Azorerna är underbart!!!!!!!!! vi var där i aug 05 och det var fantastiskt. Ganska dyrt och maten var OK men inte mer, men i övrigt...Tipsar om att åka på guidade turer, vi fick ut massor av det och guiderna var jättebra. Ät ananas, den är ljuvlig! Terra Nostra parken var ett paradis. Bada i ungdomens källa där (tyvärr blev bikinin gul av vattnet men det var det värt). Om jag inte hade varit gravid hade vi säkert gjort mer turer på egen hand också, finns många kul ställen att åka o bada på! Maten är fräsch och mjölkprodukterna ännu mer pastöriserade än här, skönt när man är gravid tyckte jag! Jag har en bild därifrån i mit galleri, vill du se fler bilder så säg till!

• Sylvia

Härliga bilder - hur långt gången var du?

• Johanna27

kom på att jag skulle tipsa om köpcentrat "Parque Atlantico" i Ponta Delgada, nybyggt, stort köpcentra med en massa kul butiker! Försökte sätta in en bild därifrån i mitt galleri men det gick inte!!???

• anezka

Flygbolagen har en egen gräns på hur långt gången man får vara vi reste till kanarie öarna när jag var i vecka 31 med läkarintyg och då gick det bra annars hadde jag inte fått resa för dom och hemresan då var jag i vecka 36 och en vecka senare pluppade grabben ut så det var på håret

• Jefa

Anezeka
    M;an får tydligen flyga "fritt" tills vecka 36. Frågade för bara någon vecka sedan. Däremot så skulle aldrig jag åka utomlands då en försäkring inte gäller

• anezka

ahh ok då har dom ändrat det i så fall bra fast om jag skulle ut och flyga igen och är gravid så skulle jag dra gränsen till v 32

• iolanthe

Jefa,

Då är det olika för olika bolag. Då vi funderade på att resa i maj då jag är i vecka 29 så krävdes läkarintyg.

• Jefa

Iolanthe
    Jag kollade på Resia som kollade upp alla flygbolag de hade för charter. Sedan finns dte u övriga oxå. Men efter det intryck jag fick av henne så verkade det som att läkarintyg bara behövdes efter vecka 36

• Mia med 2

jag var i australien och backpackade när jag blev gravid och blev väldigt dålig.. låg sängliggandes i över 10veckor, varav 4 av dem på sjukhus med dropp... (gick samtidigt ner 24kg och mitt lever slutade nästan fungera)

jag tyckte att jag hade en bra försäkring när jag reste ner men... de vägrade låta mej flyga hem utan tyckte ist att jag skulle vara i australien tills jag fött barnet och sen åka hem eftersom att sverige och australien har ett samarbete inom sjukvården att vi får gratis sjukvård i australien och australiensarna får gratis sjukvård här..

men tillslut lyckades vi komma hem tack vare pengar från sambons föräldrar men då var jag redan i femte månaden...
    så med dem erfarenheter som jag har så skulle jag INTE rekommendera dej att resa iväg, vänta ist tills du fått knatten och res då tillsammans hela familjen :)

Svar på tråden Kan jag resa till Azorerna i v. 28/29?