• SandraLans

    Min man vill bo hos en kollega

    Hej,

    Vi har 2 barn, är gifta sedan 12 år och har hus.

    Men min man har precis börjat ett nytt jobb på en annan ort.

    Han har hittills veckopendlat och bott i vår husvagn som vi ställt kvar på en camping i närheten av hans arbete.

    Men nu har han fått möjlighet att bo billigare hos en kvinnlig kollega i hennes lägenhet.

    Jag har lätt för att vara svartsjuk och tycker detta känns jättejobbigt men han är så glad i den idén och säger att vi kommer spara halva månadskostnaden på att han bor hos henne.

    Hur skulle ni ställa er till detta? Vad är era tankar?

  • Svar på tråden Min man vill bo hos en kollega
  • TL12

    Nej

    Tror inte det är bra alls och med tiden så kommer de lära känna varandra mycket bättre.

    Det kommer att bli en nära relation helt enkelt som du får komma att konkurrera med.

  • Dexter dot com
    SandraLans skrev 2021-05-19 22:58:14 följande:

    Hej,

    Vi har 2 barn, är gifta sedan 12 år och har hus.

    Men min man har precis börjat ett nytt jobb på en annan ort.

    Han har hittills veckopendlat och bott i vår husvagn som vi ställt kvar på en camping i närheten av hans arbete.

    Men nu har han fått möjlighet att bo billigare hos en kvinnlig kollega i hennes lägenhet.

    Jag har lätt för att vara svartsjuk och tycker detta känns jättejobbigt men han är så glad i den idén och säger att vi kommer spara halva månadskostnaden på att han bor hos henne.

    Hur skulle ni ställa er till detta? Vad är era tankar?


    Om du nu tror att han skulle inleda en relation med henne om han hyr ett rum av henne är det ju lika troligt att han inleder en relation med henne även om han har husvagnen kvar. Finns det skäl att vara svartsjuk? Om inte så släpp det och tjäna pengar och låt honom bo bekvämare än i en husvagn.
  • Karlington
    SandraLans skrev 2021-05-19 22:58:14 följande:

    Hej,

    Vi har 2 barn, är gifta sedan 12 år och har hus.

    Men min man har precis börjat ett nytt jobb på en annan ort.

    Han har hittills veckopendlat och bott i vår husvagn som vi ställt kvar på en camping i närheten av hans arbete.

    Men nu har han fått möjlighet att bo billigare hos en kvinnlig kollega i hennes lägenhet.

    Jag har lätt för att vara svartsjuk och tycker detta känns jättejobbigt men han är så glad i den idén och säger att vi kommer spara halva månadskostnaden på att han bor hos henne.

    Hur skulle ni ställa er till detta? Vad är era tankar?


    Jag tycker det låter som en utomordentligt dum ide. En gift man som bor med en kvinnlig kollega? Nej du.

    Det vore en annan sak om hon vore gift och han hyrde ett rum som inneboende eller liknande, men om jag tolkar din post korrekt så bor hon ensam.
    Dexter dot com skrev 2021-05-20 04:49:08 följande:
    Om du nu tror att han skulle inleda en relation med henne om han hyr ett rum av henne är det ju lika troligt att han inleder en relation med henne även om han har husvagnen kvar. Finns det skäl att vara svartsjuk? Om inte så släpp det och tjäna pengar och låt honom bo bekvämare än i en husvagn.
    Hmm. No offense, men det där är nog lite naivt. Risken för otrohet ökar stort ju närmare varandra man kommer och ju mer tid man spenderar med varandra, vilket gör det till en stor riskfaktor att bo tillsammans. Det är alltså inte lika troligt att något skulle hända om han bodde kvar i husvagnen.
  • Jonnynilsson
    SandraLans skrev 2021-05-20 07:20:42 följande:

    Tack snälla för era kloka svar, då är mina tankar inte helt obefogade kanske!?


    Trist äktenskap ni måste ha eftersom du inte litar på din man.
  • Karlington
    SandraLans skrev 2021-05-20 07:20:42 följande:

    Tack snälla för era kloka svar, då är mina tankar inte helt obefogade kanske!?


    Verkligen inte obefogade. Jag skulle inte vara okej med det där om jag vore du.
  • AnnaSthlm

    Är det hans idé? Saknar han en mamma som ska sköta om honom på den nya orten?

    En vuxen karl kommer inte på att flytta in hos en kollega.

  • cosinus

    Jag har massor av manliga vänner och det går utmärkt att vara enbart vänner som man/kvinna.

    Men det här låter som ett extremt dåligt upplägg faktiskt om det är som det låter. Att kollegan är singel och det är en helt vanlig lägenhet. 

    De kommer springa in i varandra hela tiden. Antingen kommer de skava på varandra efter ett tag vilket innebär att det kommer gå ut över deras arbetsrelation.

    Eller så kommer de skitbra överens vilket på ett annat sätt också kommer påverka deras arbetsrelation. Det kräver rätt mycket att fortsätta vara proffsig på jobbet med någon man är nära vän med. Dessutom kommer det skvallras, garanterat. Det får de vara beredda på.

    Eller så fattar den ena tycke för den andre. Är det kvinnan så sitter ju din man i en ganska omysig rävsax där han både bor och jobbar med någon som det blivit obekvämt med och han måste avvisa.

    Jag tänker att du i diskussionerna med din man ska utgå från att du förstår att det är pisstråkigt att bo på en camping (framförallt vintertid) men att ska han bo inneboende hos någon så bör det vara en avskilt uthyrningsdel av ovan nämnda orsaker. Sen är det ju ganska intressant hur han tänker sig fortsättningen för vill han ha ett jobb där han veckopendlar från familjen? Hur länge? Han kanske måste lösa ett vettigt boende själv om det blir långvarigt, som han trivs med.

    Börjar du direkt anta att han ska vilja vara otrogen så förstår jag om han tar illa upp för det är säkert inte hans plan. Han har nog bara inte tänkt helt klart på alla andra nackdelar som kan komma. 

  • Friger

    Han kanske tycker det känns onödigt att betala för husvagnsparkeringen när ingen bor där.

  • Themis

    Är det inte bättre för alla att söka efter ett annat uthyrningsrum, där han inte känner personen som hyr ut?

    Min man veckopendlade i tre år så jag kan klart relatera, men då hittade han ett större hus där man delade badrum o kök och några var studenter men även någon till jobbpendlade.

    Boende med singelkollega hade jag inte uppskattat även om min man är väldigt trög när det gäller att fatta att kvinnor är intresserade.

    Det är bra att ta diskussionen om hur länge detta är tänkt att pågå, dels för att det ger ett mål som man kan se fram emot, och dels för att man får bättre grepp om hur mycket man ska investera i sitt andra boende. Vi var från början överens om att detta blir ca 2.5 år och sen söker han sig närmare hemmet igen, så landade det på 3 år.


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
Svar på tråden Min man vill bo hos en kollega