• Tallimalli

    Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?

    Lång historia.

    Min sambo och jag hade oskyddat sex den 24/4. Jag hade beräknad ägglossning den 20/4 så tänkte det var lugnt. Vi planerar inte barn just nu, men om det skulle hända blir vi glada ändå.

    Men när min mens skulle komma (7/5) så hände inget. Jag testade mig men det blev negativt. Jag testade mig flera gånger de nästkommande dagarna. Allt helt blankt. Först den 18/5 kunde jag ana ett streck. Den 19/5 fick jag ont på höger sida och fick åka in akut.

    På gynakut kan de avläsa ett svagt positivt resultat. Vul visade en tjock slemhinna, men inget mer. Enligt beräkningarna ska jag vara 5+4.

    De tog s-hCG som visade 74. Jag ska in imorgon igen för nytt test.

    Läkaren menade att jag kan ha haft senare ägglossning. Hon ville inte riktigt lyssna på mig när jag förklarade att jag inte haft sex sedan den 24/4 så en senare ägglossning hade inte resulterat i en graviditet.

    Jag måste ha blivit gravid den 24/4 eller dagarna däromkring. Spannet blir ju helt för långt till när jag äntligen plussade samt hur låg min hCG-nivå är.

    Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?
  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-05-21 08:00:32 följande:

    Ingen.....?


    Jag är nog inte mycket till hjälp men när jag var i din situation visade det sig vara ett utomkveds som brast i v6. Hade fått negativt gravtest tom v5. Vad sa de vid kontrollen, de borde ju rimligtvis ha sett om det var ett utomkveds? Följde de inte upp ditt hcg så ninspg om det ökade ett sjönk? Har du fått tid för nytt vul? Hur mår du nu, är smärtan borta?
  • NatMar005

    Funderar även om det kan vara en graviditet som fäst väldigt sent och att det var den smärtan du kände. Det skulle förklara ditt hcg som idag skulle vara normalt.vet dock inte om det är möjligt för ett ägg att fästa såpass sent. För du har inte haft någon blödning eller?

  • Hoppas2022

    Jag har inte varit med om liknande men tänker att det kan vara tidigt för fostret att synas. Det måste även kollas upp så det inte är utomkvedshavandeskap med tanke på att du säger att du har ont på höger sida. Hoppas det går bra idag och att du får se ett foster! Förresten så kan mannens spermier leva upp till en vecka så det är inte helt omöjligt att du kan ha haft äl senare och blivit befruktad senare då.

  • Tallimalli

    Jo, de misstänkte utomkveds. Blev ordentligt kollad. Sjukhuset gjorde en megablunder också. De tog ju s-hCG på mig och sen skickade de hem mig. Efter någon timme ringde läkaren och sa att mitt hCG låg på 52000 och jag måste komma in direkt då de trodde utomkveds som var på väg att spricka. Jag blev inlagd och de diskuterade om de skulle gå in och titta eftersom de inte såg något på vul men mitt hCG var så högt. Till slut kom de på att de tittat på ett hCG-prov från 2019 när jag var gravid med min dotter. Jäkla klappträ. De kunde öppnat mig helt i onödan....

    Men jag ska ta nytt hCG idag. Jag har normalt en kort cykel, men visst kan ägglossningen varit försenad och sen att det tagit tid att fästa. Räknar jag att ägglossningen varit försenad ca en vecka så borde jag vara i 4+5 (4+3 när jag gjorde vul) vilket kan förklara att inget syntes. Hoppas att hCG stigit som det ska. Jag har förstått att om det stiger sakta så ökar misstanken om utomkveds. Har inte haft så ont de sista dagarna. Men emellanåt så hugger det till.

  • Tallimalli
    NatMar005 skrev 2021-05-21 08:20:08 följande:

    Funderar även om det kan vara en graviditet som fäst väldigt sent och att det var den smärtan du kände. Det skulle förklara ditt hcg som idag skulle vara normalt.vet dock inte om det är möjligt för ett ägg att fästa såpass sent. För du har inte haft någon blödning eller?


    Ingen blödning alls. Mollvärk sen en vecka innan beräknad mens, lite ömma bröst och ibland huggamde smärta
  • NatMar005

    Men herregud, hur kan man få tillåtas vara så urbota korkad?! Det är så man storknar. Tänk om de öppnat dig liksom! Tur att de kom på det innan åtminstone men jag hade blivit vrålförbannad. Puh.

    Jag hade rejält ont när ägget implanterades, är idag i v6 och har fortfarande hugg emellanåt. Vissa känner av äl och implantation mer tydligt än andra. Förstår att det är svårt men försök att ha lite is i magen. Tycker det troliga här låter som en sen graviditet. Och om inte så kommer du att få veta vad det år som är galet. Allt kommer att ordna sig. <3

  • Tallimalli

    Just där och då blev jag bara lättad. Var så orolig. Men när jag väl kom hem och började reflektera på vad som hänt så blev jag förbannad.

    Ja, jag hoppas att allt går som det ska.

    Stort grattis till din graviditet! Hoppas vi kan följas åt om allt går vägen för mig.

    Tack för stöttningen. Ibland behöver man bara få olika synvinklar för att lugna sig lite.

  • Berguven

    Nu kan ju spermier överleva i livmodern upp till 5 dygn, så du kan ju rent krasst ha haft en ägglossning så sent som den 29/4 och ändå blivit gravid.

    Jag beklagar om det visar sig vara utomkveds. Som du skrev så kan det vara förklaringen till varför du inte har fått positivt på stickan tidigare. Jag håller tummarna för att det inte är så.

    Lycka till idag och styrkekramar till dig!

  • NatMar005
    Tallimalli skrev 2021-05-21 09:08:36 följande:

    Just där och då blev jag bara lättad. Var så orolig. Men när jag väl kom hem och började reflektera på vad som hänt så blev jag förbannad.

    Ja, jag hoppas att allt går som det ska.

    Stort grattis till din graviditet! Hoppas vi kan följas åt om allt går vägen för mig.

    Tack för stöttningen. Ibland behöver man bara få olika synvinklar för att lugna sig lite.


    Jag förstår dig så väl. Efter 5mf, 1ma och 1 utomkveds vet jag hur chock och oro kan påverka en och hur reaktionen kan komma senare.

    Risken för utomkveds finns förstås fortfarande men om du vill kan du pma mig. Antingen för stöd och bollplank eller för att följas ät om det nu skulle vara en graviditet som kan fortgå. :)

    Håller alla tummar för dig!
Svar på tråden Hjälp! Plussat helt för sent. Finns det en chans att det är friskt?