• Anonym (Gravid)

När började ni känna fosterrörelser/sparkar regelbundet?

I vilken vecka började ni känna rörelser/sparkar regelbundet? Och hur långt innan kände ni första rörelsen?

Jag vet att man bör känna regelbundet efter vecka 24, men jag antar att många känt regelbundet innan dess också. Är bara nyfiken alltså och inte orolig.

Själv går jag in i vecka 19 imorgon och känt rörelser sedan vecka 17 och första sparken nu i vecka 18. Dock inte regelbundet ännu.

Andra barnet och minns tyvärr inte när det blev regelbundet första graviditeten men kul att läsa hur det varit för andra.

• Svar på tråden När började ni känna fosterrörelser/sparkar regelbundet?
  • Anonym (Bea)

Moderkaka i bakvägg. Kände första rörelsen i v 21+6. Då var det en buff/minispark. Kände aldrig det där fiskfladdret folk pratar om.

• Anotherone

Första barnet var det inte förrän efter RUL, så runt v 20-21. Hade moderkakan i framvägg så det tog ganska många veckor till efter det innan pappan lyckades känna något utanpå magen.
    Med andra barnet hade jag känt rörelser före RUL, vecka 18 kanske?
    Vet inte om det var en slump eller att jag visste mer hur det kändes? 

• Anonym (Bea)
    Anonym (Bea) skrev 2021-05-21 07:25:36 följande:

Moderkaka i bakvägg. Kände första rörelsen i v 21+6. Då var det en buff/minispark. Kände aldrig det där fiskfladdret folk pratar om.

Och regelbundet blev det typ i vecka 25+0. Bebisen var väldigt lugn i magen, rörde sig max tre gånger per dygn.
  • Gameofthrones

Jag kände mina från vecka 10-13 ungefär. Kände sprattel , bubbligt liksom, kittlades mest. 

• Berguven

Hade moderkakan i framvägg. Kände aldrig fisk/fjärilsfladdret som många pratar om. Regelbundna buffar skedde någon gång efter v. 24-25.

Jag hade dessutom en väldigt lugn bebis så för mig så var det aldrig något sparkparty. Han är väldigt lugn även nu, utanför kroppen :)

• Anonym (Lisa)

Hade moderkakan upptill. Kände första rörelserna i v 16 och regelbundet därefter med första barnet. Men det skiljer väldigt, en bekant kände aldrig. Alltså inte en enda gång under hela graviditeten (!)

• LFF

7e månaden typ. Tvillingar. En kaka fram, en bak plus att de låg mot varandra och sparkade. Var helt bisarrt att se dem leva rövare på ultraljuden och inte känna något alls i princip. Vid ett ultraljud så kände jag av dem men regelbundet hemma var i 7e månaden.

• Anonym (Hela tiden)

1:moderkakan bakvägg första rörelsen vecka 12 regelbundet från vecka 18

2:moderkakan framvägg första sparken vecka 16 regelbundet sen dess trodde första barnet var extremt rörligt (vilket hon va i magen och även utanför nu, men barnet jag har i magen nu ligger ALDRIG still) är i vecka 23 nu

Svar på tråden När började ni känna fosterrörelser/sparkar regelbundet?