• Anonym (Sara)

Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån

Hej,

Sedan mars 2020 har jag jobbat hemifrån (mellanchef i teknikbransch) och jag älskar det. Så mycket effektivare, lättare med work/life balance och lättare med möten med personal i olika delar av landet.

Nu har min arbetsgivare gått ut med att vi ska återgå till kontoret 100% efter sommaren och jag kan bara inte tänka mig det.

3 små barn och lång pendling (Stockholm) gör att jag vill se mig om efter ny arbetsgivare. Har ni några tips på arbetsgivare i Stockholmsområdet som tillåter arbete hemifrån 2-3 dagar i veckan?

Tack!

//Sara

• Svar på tråden Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån
  • Sockerikaffet

Har du frågat din nuvarande om det inte skulle gå att lösa arbete hemifrån även i framtiden? Även om de har gått ut med att ni ska tillbaka till kontoret så finns det ju alltid möjlighet att diskutera andra lösningar. Om arbetsgivaren inte ens vill diskutera saken, ja då är det kanske dags att söka sig vidare.

• Bastardised
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-21 22:17:47 följande:

Hej,

Sedan mars 2020 har jag jobbat hemifrån (mellanchef i teknikbransch) och jag älskar det. Så mycket effektivare, lättare med work/life balance och lättare med möten med personal i olika delar av landet.

Nu har min arbetsgivare gått ut med att vi ska återgå till kontoret 100% efter sommaren och jag kan bara inte tänka mig det.

3 små barn och lång pendling (Stockholm) gör att jag vill se mig om efter ny arbetsgivare. Har ni några tips på arbetsgivare i Stockholmsområdet som tillåter arbete hemifrån 2-3 dagar i veckan?

Tack!

//Sara

Bra att du låter jobbet gå till något som förstår nyttan i att aktivt delta i arbetet så du kan söka vidare i pjamasjobbs-djungeln. Du och din situation är inte unik, folk har anpassat sig efter det i 100-år och du tillhör den lilla skara som inte lyckas, grattis!
  • Anonym (Sara)
    Bastardised skrev 2021-05-21 22:28:12 följande:

Bra att du låter jobbet gå till något som förstår nyttan i att aktivt delta i arbetet så du kan söka vidare i pjamasjobbs-djungeln. Du och din situation är inte unik, folk har anpassat sig efter det i 100-år och du tillhör den lilla skara som inte lyckas, grattis!

Haha, tack för svar.
  • Anonym (Sara)
    Bastardised skrev 2021-05-21 22:28:12 följande:

Haha, tack för svar.
  • Bastardised
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-21 22:38:07 följande:
    Haha, tack för svar.
    Haha, så lite så. 
  • Anonym (Mia)

Jag förstår inte varför svenska företag har så mycket emot flexibilitet? Trots de stora vinster med att att arbeta hemifrån som man har sett nu under Covid så vägrar de tillåta arbete hemifrån. 
    Det gör ju att den svenska marknaden blir ointressant, och den ligger sjukt mycket efter internationellt sett. 

Detta vore en sak att gå i bräschen för, det om något är ju miljövänligt. Men nej, man väljer att kämpa för plastpåsar...

• Bastardised
    Anonym (Mia) skrev 2021-05-21 23:03:08 följande:

Jag förstår inte varför svenska företag har så mycket emot flexibilitet? Trots de stora vinster med att att arbeta hemifrån som man har sett nu under Covid så vägrar de tillåta arbete hemifrån. 
    Det gör ju att den svenska marknaden blir ointressant, och den ligger sjukt mycket efter internationellt sett. 

Detta vore en sak att gå i bräschen för, det om något är ju miljövänligt. Men nej, man väljer att kämpa för plastpåsar...

Vad vet du om detta egentligen, är ärligt talat nyfiken då jag har jobbat i mer än 25-år i samarbete med stora företag runt om i världen och ingenstans har jag sett den pjamasromantik som plötsligt har uppstått här i Sverige, företrädelsevis hos trötta kvinnor. 
  • Anonym (Hmm)
    Bastardised skrev 2021-05-21 23:09:27 följande:
    Vad vet du om detta egentligen, är ärligt talat nyfiken då jag har jobbat i mer än 25-år i samarbete med stora företag runt om i världen och ingenstans har jag sett den pjamasromantik som plötsligt har uppstått här i Sverige, företrädelsevis hos trötta kvinnor. 

Men sluta trolla. Det finns sjuka fördelar med att jobba hemifrån, all tid spenderad på att ta sig hem/från jobbet exempelvis. Bättre mående hos de anställda, högre effektivitet, därigenom bättre lönsamhet. https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/what-executives-are-saying-about-the-future-of-hybrid-work?utm_source=digg

Du uttryck en sjukligt löjlig inställning. Låt mig gissa, värden finns endast i pengar, man skall ha en schyst och lyxig yta utåt, skit i måendet inombords. Endast prestationer räknas.

Livet är till för mer än jobb, Typ allt annat än jobb helt ärligt. Jobba för att leva, lev inte för att jobba.

//man, 36

• Anonym (Sara)
    Anonym (Mia) skrev 2021-05-21 23:03:08 följande:

Jag håller med dig i allt. Jag tror att både företag och individ gynnas av flexibilitet. Alltså inte 100% på kontoret eller 100% hemma.
  • Anonym (Sara)
    Sockerikaffet skrev 2021-05-21 22:21:24 följande:

Har du frågat din nuvarande om det inte skulle gå att lösa arbete hemifrån även i framtiden? Även om de har gått ut med att ni ska tillbaka till kontoret så finns det ju alltid möjlighet att diskutera andra lösningar. Om arbetsgivaren inte ens vill diskutera saken, ja då är det kanske dags att söka sig vidare.

Tack för svar. Det kanske går att diskutera men då jag är chef behöver jag ju agera på ett sätt som alla i teamet kan göra. Blir ju inte rätt om jag som chef får ?generösare? regler.
Svar på tråden Arbetsgivare som tillåter arbete hemifrån