• Tessla

    Finaste och fulaste dialekten?

    Som rubriken låter, vilken är den finaste och fulaste dialekten? Tycker själv att göteborgska är den finaste, låter så gullig och glatt. Fulaste är absolut östgötska, finna inget värre!!!

  • Svar på tråden Finaste och fulaste dialekten?
  • Anonym

    Skånska är värst. Skåningar är så forcerade när de pratar så det blir fult och jobbigt att förstå.

  • Anonym (Mums)

    Fulaste dialekten tycker jag nog är skånska. 

    Sen älskar jag både hur dom pratar i både Västerbotten och Norrbotten. Men om jag måste välja så Västerbotten. Hör jag en man prata från t.ex. Skellefteå eller Umeå så är det som att hela min kropp bara "DIG ska jag ha! Nu!" 

  • Anonym (diftonger ftw)

    Hahaha, ni vet att vi skåningar älskar att bre på extra just för att vi vet hur tradig smak angående dialekter ni har va? ;)

  • Karlington
    Anonym (diftonger ftw) skrev 2021-05-22 00:07:53 följande:

    Hahaha, ni vet att vi skåningar älskar att bre på extra just för att vi vet hur tradig smak angående dialekter ni har va? ;)


    "Det är inte så att jag inte kan dansa, jag bara dansar ironiskt just nu." ;)
  • Karlington
    Anonym (Mums) skrev 2021-05-21 23:35:15 följande:

    Fulaste dialekten tycker jag nog är skånska. 

    Sen älskar jag både hur dom pratar i både Västerbotten och Norrbotten. Men om jag måste välja så Västerbotten. Hör jag en man prata från t.ex. Skellefteå eller Umeå så är det som att hela min kropp bara "DIG ska jag ha! Nu!" 


    Hahaha, måste bli svårt för dig att få någonting gjort om du åker till Skellefteå eller Umeå! Flört
  • Anonym (Skara)

    Jag tycker skånskan och gotländskan är finast. Sen ?norrländska?.

    Fulast tycker jag är allt runt gnällbältet (är själv skaraborgare, det är en hemsk dialekt. Även Örebrodialekt är förfärligt).

  • Anonym (Dialekter)

    Fulaste är dalmål och skånska. Finaste är norrländska och småländska.

  • Anonym (.)

    Jag tycker alla är vackra på sitt sätt. Vackraste är nog äldre dialekter innan de blev så uppblandade. Fulaste finns inte enligt mig.

  • Anonym (Smakenärsombaken)

    Jag gillar mjuk lite svagare norrländska bäst. Minst nog värmländska och göteborgska. Värmländskan blir för bred och göteborgska för mig låter alltid för konstlat glatt på något vis.

    Men egentligen gillar jag alla dialekter- roligare än rikssvenskan.

  • AndreaBD

    Vad är det för dialekt som Björn Afzelius pratade och sjöng? Göteborg eller Höganäs eller? Den tycker jag är fin faktiskt. Även om det är nära skånska.

  • AndreaBD

    Vad är det för dialekt som Björn Afzelius pratade och sjöng? Göteborg eller Höganäs eller? Den tycker jag är fin faktiskt. Även om det är nära skånska.

  • Anonym (Dialekter)
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 14:23:54 följande:

    Jag tycker alla är vackra på sitt sätt. Vackraste är nog äldre dialekter innan de blev så uppblandade. Fulaste finns inte enligt mig.


    Jag håller med dig. Alla dialekter har sin charm, även om jag tycker att visa är fula så är de ändå charmiga.
  • Anonym (Dialekter)
    AndreaBD skrev 2022-01-16 14:27:14 följande:

    Vad är det för dialekt som Björn Afzelius pratade och sjöng? Göteborg eller Höganäs eller? Den tycker jag är fin faktiskt. Även om det är nära skånska.


    Enligt Wikipedia föddes han i Jönköping och dog i Göteborg. Så kanske någon blandning av dessa dialekter?
  • Yrla2

    Fulaste: stockholmska

    Finaste: svårt, men småländska från sydöstra Småland är charmigt

  • Anonym (Jag)

    Jag tycker grov Göteborska är fulast, låter så aggresivt.

    Finast, hmm.. Småländska är ganska gulligt samt norrlänska.

  • AndreaBD
    Anonym (Dialekter) skrev 2022-01-16 14:48:23 följande:
    Enligt Wikipedia föddes han i Jönköping och dog i Göteborg. Så kanske någon blandning av dessa dialekter?
    Märkligt. Även Mikael Wiehe har bott på flera olika ställen och de två låter ganska lika. Wiehe har ännu lite mera dialekt. 
  • Anonym (.)
    Yrla2 skrev 2022-01-16 14:54:55 följande:

    Fulaste: stockholmska

    Finaste: svårt, men småländska från sydöstra Småland är charmigt


    Född och till hälften uppvuxen i Stockholm så kan jag berätta att "Stockholmska" inte är en enda dialekt utan många. Det är rätt stor skillnad på dialekten varifrån man kommer. Exempelvis är Lidingöska väldigt annorlunda än Södersnack. De två som de flesta brukar ha lite hum om men det finns fler. Flört

    Växelvis vistades jag även i Sörmlands djupa skogar under uppväxten och sedan många år bor jag i en liten håla i Bohuslän. Här är ursprung viktigt och då även dialekten.

    Det är alltid lika kul när folk undrar över var jag kommer ifrån, med tanke på min "dialekt". Jag brukar be dem gissa och nästan alltid gissar de på Norrland?

    Norrland av alla ställen, jag som knappt varit norr om Gävle. Skrattande
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 15:25:34 följande:

    Född och till hälften uppvuxen i Stockholm så kan jag berätta att "Stockholmska" inte är en enda dialekt utan många. Det är rätt stor skillnad på dialekten varifrån man kommer. Exempelvis är Lidingöska väldigt annorlunda än Södersnack. De två som de flesta brukar ha lite hum om men det finns fler.

    Växelvis vistades jag även i Sörmlands djupa skogar under uppväxten och sedan många år bor jag i en liten håla i Bohuslän. Här är ursprung viktigt och då även dialekten.

    Det är alltid lika kul när folk undrar över var jag kommer ifrån, med tanke på min "dialekt". Jag brukar be dem gissa och nästan alltid gissar de på Norrland?

    Norrland av alla ställen, jag som knappt varit norr om Gävle.


    Låter som du bor i Dalsland ;)
  • Yrla2
    Anonym (.) skrev 2022-01-16 15:25:34 följande:

    Född och till hälften uppvuxen i Stockholm så kan jag berätta att "Stockholmska" inte är en enda dialekt utan många. Det är rätt stor skillnad på dialekten varifrån man kommer. Exempelvis är Lidingöska väldigt annorlunda än Södersnack. De två som de flesta brukar ha lite hum om men det finns fler.

    Växelvis vistades jag även i Sörmlands djupa skogar under uppväxten och sedan många år bor jag i en liten håla i Bohuslän. Här är ursprung viktigt och då även dialekten.

    Det är alltid lika kul när folk undrar över var jag kommer ifrån, med tanke på min "dialekt". Jag brukar be dem gissa och nästan alltid gissar de på Norrland?

    Norrland av alla ställen, jag som knappt varit norr om Gävle.


    Kan tänka mig det och så är det med många dialekter. Skånska låter tex väldigt olika i de olika delarna av landskapet. Samma med småländska. Dialekten i Kalmar är väldigt olik den i Jönköping. I sydliga Halland låter det som nordskånska i norra Halland ( Kungsbacka) däremot låter det som göteborgska.

    Gissar att det är samma sak med Norrland. Dialekten i Gävle skiljer sig antagligen från Kiruna-dialekten
Svar på tråden Finaste och fulaste dialekten?