• Anonym (Orolig ts)

Tandköttinflammation

Var hos tandläkaren i veckan och har inflammation i tandköttet. Hade tydligen samma problem förra året med. Så om jag har gått med detta i 1 år, hur stor är chansen för tandlossning? Tandköttet sitter kompakt kvar och inga fickor mer än inflammation. Blöder nu när jag borstar efter rengöringen. Annars har det blött ibland men har slarvat längs kanten!

Är det bra med eltandborste? Jag ska nog inte vara försiktig med tandköttet utan mer vinkla snett mot?

• Svar på tråden Tandköttinflammation
  • Långbenopluto

Eltandborste är 1000 ggr mer effektiv än en vanlig, så investera i en sådan.

Du ska vinkla mot tandköttet, för blöder det är det inflammerat.

• Mrs Moneybags

1. Tandtråd

2. Borsta 2 min med eltandborste

3. Flourtablett

Gör detta 2 ggr/dag. Det hjälpte mina tänder enormt!

• Anonym (Orolig ts)

Ni tror inte jag har tandlossning? Inget som känns.

Ska investera med eltandborste. Skadar man inte lätt tandköttet?

• Anonym (H)

Eltandborste är jättebra, håll den still så tandköttskanten kommer med och förflytta den långsamt. Mellanrumsrengöring är minst lika viktigt - använd tandtråd och/eller tandsticka 1/dagl. Ha gärna paroex tandkräm som innehåller bakteriedödande. Du kommer blöda i början men det brukar lägga sig inom 2 veckor

• Anonym (Bella)
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-22 09:58:50 följande:
    Ni tror inte jag har tandlossning? Inget som känns. Ska investera med eltandborste. Skadar man inte lätt tandköttet?

Du riskerar tandlossning i framtiden om du inte får ordning på tandköttet, men hade tänderna varit på god väg att ramla ut redan så hade tandläkaren naturligtvis sagt något. Eltandborste är bättre än vanlig tandborste. Mellanrumsrengöring (tandtråd, stickor etc) är också bra. Kolla upp om du kan få tid hos en tandhygienist för att få goda råd om hur du ska sköta dina tänder!
  • Anonym (Orolig ts)

Tack för alla tips. Om nu jag skulle ha början av tandlossning pga långvarig inflammation. Går det att fixa? Eller läker tandköttet tillbaks. Ser längs tandköttet att det är kanter bara

• Anonym (H)
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-22 11:02:02 följande:

Tack för alla tips. Om nu jag skulle ha början av tandlossning pga långvarig inflammation. Går det att fixa? Eller läker tandköttet tillbaks. Ser längs tandköttet att det är kanter bara

Du hade inga fördjupade tandköttsfickor, så visst. Med Optimal rengöring dagligen och regelbundna tandläkarbesök alt hygienistbesök så kommer du säkerligen slippa tandlossning.
  • Anonym (Orolig ts)

Köpte eltandborste nu. Så även tandköttskanten ska man ha lite på? Så om man vinklar eltandborsten snett mot tandköttet?

• Anonym (H)
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-22 13:55:29 följande:

Köpte eltandborste nu. Så även tandköttskanten ska man ha lite på? Så om man vinklar eltandborsten snett mot tandköttet?

Placera tandborsten med ett lätt tryck så att tandköttskanten kommer med. Detta tillsammans med mellanrumsrengöring gör att ditt tandkött ligger tight runt tänderna, tandköttet får en ljus rosa färg och blödning upphör. Använd gärna paroex tandkräm för snabbare läkning
  • Anonym (Orolig ts)
    Anonym (H) skrev 2021-05-22 14:09:37 följande:

Placera tandborsten med ett lätt tryck så att tandköttskanten kommer med. Detta tillsammans med mellanrumsrengöring gör att ditt tandkött ligger tight runt tänderna, tandköttet får en ljus rosa färg och blödning upphör. Använd gärna paroex tandkräm för snabbare läkning

Köpte med trycksensor så den säger väl till. Men ska fortsätta, det typ värker i tänderna o känns lite ömt
Svar på tråden Tandköttinflammation