• Anonym (Orolig ts)

Tandköttinflammation

Var hos tandläkaren i veckan och har inflammation i tandköttet. Hade tydligen samma problem förra året med. Så om jag har gått med detta i 1 år, hur stor är chansen för tandlossning? Tandköttet sitter kompakt kvar och inga fickor mer än inflammation. Blöder nu när jag borstar efter rengöringen. Annars har det blött ibland men har slarvat längs kanten!

Är det bra med eltandborste? Jag ska nog inte vara försiktig med tandköttet utan mer vinkla snett mot?

• Svar på tråden Tandköttinflammation
  • Anonym (Orolig ts)

Jag ska på undersökning nästa vecka. Nu var det pga jag hade sökt hjälp pga tandköttet. Han sa inget annat än att han polerade o att det skulle bli bättre.

• Anonym (Orolig ts)

Kan tillägga att jag har aldrig rökt eller snusat. Ätit mycket socker dock.

Ingen har sagt något om tandlossning. Körde min första kontroll 2018 efter långt uppehåll. Tänderna var bra, ett småhål.

Men kan man få tandlossning på 1 år om man har misskött hygienen. Är inte det en långsam process i 5-10 år?

• Anonym (Yo)

Men alltså du verkar överdrivet nojig. Bra att du tar dina tänder på allvar men lugna ner dig. Ingen förutom du verkar ha sagt något om tandlossning? Du har fått massa bra råd i tråden om hur du ska göra rent dina tänder så det är bara sätta igång. Noggrann (men försiktig) tandborstning två gånger om dagen och tandtråd så ska du se att det reder sig.

Lycka till från tandvården

• Anonym (Bella)

Varför har du fått för dig att dina tänder är på god väg att trilla ur munnen på dig? Vad sade tandläkaren egentligen?

• Limeblad

Tror inte du behöver oroa dig. Misskötte mina tänder betydligt längre och inflammationen gick tillbaka efter jag började med eltandborste och mellanrumsborstar.

• Anonym (Tandhygienist)

Gingivit heter det på tandvårdsspråk och det är ett reversibelt tillstånd, det kan alltså läka. Eftersom du inte har någon fördjupad ficka, så är det bara att borsta noga och köra med tandtråd så kommer inflammationen att gå tillbaka.  

• Anonym (Orolig ts)

Var hos tandläkaren. Hade blivit bättre med inflammationen. Hade heller ingen tandlossning!! Det är jag så lycklig över.

• Anonym (Orolig ts)

Ni som jobbar inom tandvården här eller hAr bra erfarenhet. Vilken tandkräm är bra för mig att använda dagligen sen när inflammationen har släppt?

• Anonym (Yo)
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-24 22:53:53 följande:

Ni som jobbar inom tandvården här eller hAr bra erfarenhet. Vilken tandkräm är bra för mig att använda dagligen sen när inflammationen har släppt?

Ta en du gillar. Zendium och sensodyne gör bra tandkrämer men om du inte har några övriga besvär så spelar det ingen större roll. Men ta ingen whitening skit bara, dom avråds ifrån
  • Anonym (Tandhygienist)

Gärna Sensodyne, eftersom de tandkrämerna är milda mot munslemhinnan. Innehåller ej SLS, som kan irritera och ge afte. 
  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2021-05-22 09:36:57 följande:

Eltandborste är 1000 ggr mer effektiv än en vanlig, så investera i en sådan.

Du ska vinkla mot tandköttet, för blöder det är det inflammerat.

Jag skippade eltandborste, det blev inte renare. Använder en vanlig hederlig och nej, jag har inte plack mellan tänder och tandkött (för att travestera på en viss reklamfilm). 
  • Anonym (Orolig ts)

Tack för tipsen. Tandblekning typ brush up. Är det skonsamt för tänderna?

• Anonym (Tandsköterska)

Vanlig fluortandktäm. Det har ingen betydelse. Det viktiga är att borsta ordentligt rent och göra rent även mellan tänderna med tandtråd/borstar
  • Karlington
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-24 21:10:48 följande:

Var hos tandläkaren. Hade blivit bättre med inflammationen. Hade heller ingen tandlossning!! Det är jag så lycklig över.

Se nu till att använda tandtråd ordentligt i framtiden så du inte får samma problem igen. :)

Om du inte vet hur man gör kan en tandhygienist visa dig.

PS. Om du har frågar i framtiden, är det bäst att fråga tandläkaren direkt! Att åka hem och fråga familjeliv.se istället är inte liktigt rika klokt. ;)
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Orolig ts) skrev 2021-05-25 09:09:21 följande:

Tack för tipsen. Tandblekning typ brush up. Är det skonsamt för tänderna?

Tandblekning är inte skonsamt nej
  • Anonym (Orolig ts)

Är jättenoga nu. Kan meddela att hela tandköttet är helt ljusrosa nu och ser större ut. Verkligen jätteskönt, detta på 6 dagar. Har nog haft långvarig inflammation. Men har ingen tandlossning

Svar på tråden Tandköttinflammation