• Anonym (Gravid)

    När lät ni nyfödda träffa folk?

    Funderar lite hur ni andra gjort och tänkt; när lät ni era nyfödda barn träffa andra? Mor/farföräldrar? Mostrar/fastrar/kusiner? När tog ni med dem för besök till jobb?

    Nu i coronatider verkar ju många extra försiktiga med att låta ovannämnda kategorier träffa bebis och inte hålla i dem - men hur länge? Och i en värld när smittspridningen är låg?

    Både corona och annat lär ju finnas kvar och bebisar lär de kanske inte vaccinera på ett bra tag än.

    Hur ser/har ni sett på det både förr och nu?

  • Svar på tråden När lät ni nyfödda träffa folk?
  • Gameofthrones

    Förr, jag va helt slut efter BB.

    Va hemma i nga dgr. Sen fick jag ut som vanligt. Caféer, bibliotek, hälsa på kompisar, släkt. Som jag gjorde innan jag blev mamma. Rest med mina barn sen barnsben. Mer planeringar hålla i mer rutiner. Det är det som är skillnaden. Ligga steget före hela tiden. Som nu med.

    Idag är mina barn äldre. Vi har fortfarande en socialt nätverk.

    Mina barn är med sina kompisar fortfarande men inte samma utsträckning. Hade ett helt gäng med deras kompisar här innan pandemin. Nu nästan varje dag med mindre skala. Mest för hjälpas åt med läxor och så.

    Träffar mina syskon fortfarande, men inte lika mkt som förut.

  • Anonym (Gravid)
    Gameofthrones skrev 2021-05-22 13:17:48 följande:

    Förr, jag va helt slut efter BB.

    Va hemma i nga dgr. Sen fick jag ut som vanligt. Caféer, bibliotek, hälsa på kompisar, släkt. Som jag gjorde innan jag blev mamma. Rest med mina barn sen barnsben. Mer planeringar hålla i mer rutiner. Det är det som är skillnaden. Ligga steget före hela tiden. Som nu med.

    Idag är mina barn äldre. Vi har fortfarande en socialt nätverk.

    Mina barn är med sina kompisar fortfarande men inte samma utsträckning. Hade ett helt gäng med deras kompisar här innan pandemin. Nu nästan varje dag med mindre skala. Mest för hjälpas åt med läxor och så.

    Träffar mina syskon fortfarande, men inte lika mkt som förut.


    Ok! Har läst och hört flera nu som inte kommer låta nyfödda träffa folk, iaf inte inomhus utan mask. Funderar bara på dels hur länge man tänker det iom att corona kommer finnas i samhället och bebisar inte vaccineras. Dels om det är någon allmän rekommendation att inte låta nyfödda träffa/hållas i av andra än föräldrarna ett visst tag efter födsel pga känsligt immunförsvar.

    Funderar också lite på hur de med syskon i dagis/skolålder gör.
  • Anonym (Vi)

    Den äldsta träffade nån kompis till oss när han vara några veckor. Resten av makens släkt till jul när han var 5 veckor. Hängde med överallt där vi var- alltid nöjd och väldigt lättsam bebis. Den yngre var hnb:are och jag helt slut pga trötthet så han träffade nästan ingen förrän julfest med släkten när han var 5 månader.  

  • Anonym (Ka)

    Nu har jag ju inte fått barn under Corona och skulle troligtvis vara mer restriktiv om jag fick barn nu.

    Men iaf. Morföräldrar vaktade hunden och träffades således barnet direkt vid 1,5 dags ålder. Farmor och farfar vid 1,5 vecka och mina syskon 2,5 vecka. Sedan några vänner vid 3,5 vecka.

    Barnet föddes i februari och med risk för rs undvek vi mataffärer, öppen förskola och liknande de första två månaderna.

  • Anonym (Ka)

    Nu har jag ju inte fått barn under Corona och skulle troligtvis vara mer restriktiv om jag fick barn nu.

    Men iaf. Morföräldrar vaktade hunden och träffades således barnet direkt vid 1,5 dags ålder. Farmor och farfar vid 1,5 vecka och mina syskon 2,5 vecka. Sedan några vänner vid 3,5 vecka.

    Barnet föddes i februari och med risk för rs undvek vi mataffärer, öppen förskola och liknande de första två månaderna.

  • Anonym (glio)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-22 12:08:04 följande:

    Funderar lite hur ni andra gjort och tänkt; när lät ni era nyfödda barn träffa andra? Mor/farföräldrar? Mostrar/fastrar/kusiner? När tog ni med dem för besök till jobb?

    Nu i coronatider verkar ju många extra försiktiga med att låta ovannämnda kategorier träffa bebis och inte hålla i dem - men hur länge? Och i en värld när smittspridningen är låg?

    Både corona och annat lär ju finnas kvar och bebisar lär de kanske inte vaccinera på ett bra tag än.

    Hur ser/har ni sett på det både förr och nu?


    Så fort man orkar
  • Anonym (Jenny)

    De var mindre än en vecka, minns inte exakt antal dagar.
    Det var i juni, och runt 20 år sedan.

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Ka) skrev 2021-05-22 14:45:01 följande:

    Nu har jag ju inte fått barn under Corona och skulle troligtvis vara mer restriktiv om jag fick barn nu.

    Men iaf. Morföräldrar vaktade hunden och träffades således barnet direkt vid 1,5 dags ålder. Farmor och farfar vid 1,5 vecka och mina syskon 2,5 vecka. Sedan några vänner vid 3,5 vecka.

    Barnet föddes i februari och med risk för rs undvek vi mataffärer, öppen förskola och liknande de första två månaderna.


    Det är det här jag funderar över med just corona; de kommer ju inte bli vaccinerade som pyttesmå, svårt att tro att de minsta får vaccin. Men ska de då hållas borta från folk och isf hur länge? Det blir ju omöjligt i längden...
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-22 16:19:47 följande:

    Det är det här jag funderar över med just corona; de kommer ju inte bli vaccinerade som pyttesmå, svårt att tro att de minsta får vaccin. Men ska de då hållas borta från folk och isf hur länge? Det blir ju omöjligt i längden...


    Om inte allt för lång tid kommer ju smittan i samhället förhoppningsvis inte vara så hög. När de flesta vuxna vaccinerat sig.

    Sedan kan man ju alltid ha som krav att den som kommer inte får vara förkyld och skall sprita händerna. Det är rimligt på vintern även utan Corona
  • Anonym (***)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-22 16:19:47 följande:
    Det är det här jag funderar över med just corona; de kommer ju inte bli vaccinerade som pyttesmå, svårt att tro att de minsta får vaccin. Men ska de då hållas borta från folk och isf hur länge? Det blir ju omöjligt i längden...
    Fast nästan alla andra ska ju vaccinera sig...

    Min brorsdotter fick barn i februari, och min bror med familj har träffat bebisen, även mammans sida har träffat bebisen. De var friska, några var vaccinerade, och de var noga med handhygienen. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Ka) skrev 2021-05-22 16:24:48 följande:

    Om inte allt för lång tid kommer ju smittan i samhället förhoppningsvis inte vara så hög. När de flesta vuxna vaccinerat sig.

    Sedan kan man ju alltid ha som krav att den som kommer inte får vara förkyld och skall sprita händerna. Det är rimligt på vintern även utan Corona


    Ja, det känns ju bara rimligt i kontakt med små barn. Jag hoppas det blir mer vanligt allmänt att man begränsar sig lite om man är förkyld framöver. Även en vanlig förkylning kan ju vara nog så jobbig att få och sabba saker för den som smittas.
    Anonym (***) skrev 2021-05-22 16:40:36 följande:

    Fast nästan alla andra ska ju vaccinera sig...

    Min brorsdotter fick barn i februari, och min bror med familj har träffat bebisen, även mammans sida har träffat bebisen. De var friska, några var vaccinerade, och de var noga med handhygienen. 


    Låter ju också rimligt. Jag tänkte mest då jag läst om folk som säger att i coronatider är det speciellt, just då corona som sjukdom nog inte lär utrotas 100% utan mer dämpas ned rejält i länder där många vaccinerar sig. Men de oskyddade är ju ändå oskyddade.
  • Anonym (Emma)

    Sonen är tio månader. Jag har inte tagit med honom till jobbet. Släkten har träffat honom utomhus. Första gången var han ca en vecka.

  • Elin P

    Generellt svar: folk som inte är förkylda och tvättat händerna skulle få träffa mitt barn när som helst när vi kom hem från BB bara jag själv orkade. Då tänker jag väl mest på nära släkt och såna som man träffar annars. Att dra ut barnet i stora folksamlingar däremot är ju onödigt de första månaderna så det kan man undvika. Gällande Corona är ju inte det någon stor risk för små barn då de sällan blir allvarligt sjuka. Snart är ju de flesta också vaccinerade mot det hoppas man. Är man osäker och orolig kan man ju vänta med att låta släkt träffa barnet och/eller hålla barnet tills de fått vaccin.

  • Anonym (Gravid)
    Elin P skrev 2021-05-28 15:10:36 följande:

    Generellt svar: folk som inte är förkylda och tvättat händerna skulle få träffa mitt barn när som helst när vi kom hem från BB bara jag själv orkade. Då tänker jag väl mest på nära släkt och såna som man träffar annars. Att dra ut barnet i stora folksamlingar däremot är ju onödigt de första månaderna så det kan man undvika. Gällande Corona är ju inte det någon stor risk för små barn då de sällan blir allvarligt sjuka. Snart är ju de flesta också vaccinerade mot det hoppas man. Är man osäker och orolig kan man ju vänta med att låta släkt träffa barnet och/eller hålla barnet tills de fått vaccin.


    Jo... men vad gör man i läget att någon inte vaccinerar sig? Nåja, förhoppningsvis så sjunker ju smittan ändå så mkt snart att det blir en ickefråga.
  • Anonym (Även)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-22 12:08:04 följande:

    Funderar lite hur ni andra gjort och tänkt; när lät ni era nyfödda barn träffa andra? Mor/farföräldrar? Mostrar/fastrar/kusiner? När tog ni med dem för besök till jobb?

    Nu i coronatider verkar ju många extra försiktiga med att låta ovannämnda kategorier träffa bebis och inte hålla i dem - men hur länge? Och i en värld när smittspridningen är låg?

    Både corona och annat lär ju finnas kvar och bebisar lär de kanske inte vaccinera på ett bra tag än.

    Hur ser/har ni sett på det både förr och nu?


    Med tanke på att RS och kräksjukan varit i princip obefintlig nu under Corona-tiden så borde nog fler vara försiktiga med sina bebisar även i vanliga fall.

    Mina barn är födda på vintern båda två så vi har blivit varnade för RS. Vi tillät mor- och farföräldrar inom en månad, då med krav på att de inte fick vara det minsta förkylda.

    Vänner fick komma inom de första 2-3 månaderna, även där med krav på helt frisk.

    Övrig släkt var nog inte förrän på sommaren, men mest pga att de bor en bit bort så det var inte läge. Ta med till jobbet, vet inte om jag ens gjorde det, men i så fall tidigast vid 6 mån.
Svar på tråden När lät ni nyfödda träffa folk?