• Lagerknegarn

CSN-lån trots oavklarade kurser??

Jag tog CSN, enbart bidragsdelen när jag studerade för 5 år sedan. Dessvärre klarade jag inte av mina studier och måste nu läsa in motsvarande poäng för att få ta lån igen.

Kan jag på något sätt komma runt denna regel och få lån utan att studera in dessa poäng?

T ex att jag betalar tillbaks det jag fått tidigare.

Jag har självklart hört av mig till csn ang detta, men jag misstänker att svarstiden är ganska lång och jag skulle vilja ha svar för att lugna mina nerver och kunna planera min framtid.

Tyvärr har jag inte möjlighet att både jobba och plugga samtidigt då jag redan har svårt att få livet att gå ihop pga ADHD.

Tyvärr är jag arbetslös och har minimum beloppet från alfakassan och har snart inga sparpengar kvar så jag har svårt att få det att gå ihop ekonomiskt om jag inte får csn-lån beviljat.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden CSN-lån trots oavklarade kurser??
  • Karlington
    Lagerknegarn skrev 2021-05-22 13:07:58 följande:

Jag tog CSN, enbart bidragsdelen när jag studerade för 5 år sedan. Dessvärre klarade jag inte av mina studier och måste nu läsa in motsvarande poäng för att få ta lån igen.

Kan jag på något sätt komma runt denna regel och få lån utan att studera in dessa poäng?

T ex att jag betalar tillbaks det jag fått tidigare.

Jag har självklart hört av mig till csn ang detta, men jag misstänker att svarstiden är ganska lång och jag skulle vilja ha svar för att lugna mina nerver och kunna planera min framtid.

Tyvärr har jag inte möjlighet att både jobba och plugga samtidigt då jag redan har svårt att få livet att gå ihop pga ADHD.

Tyvärr är jag arbetslös och har minimum beloppet från alfakassan och har snart inga sparpengar kvar så jag har svårt att få det att gå ihop ekonomiskt om jag inte får csn-lån beviljat.

Tacksam för svar.

Jag vet inte om möjligheten finns kvar, men förut kunde man be dem begära återbetalning för de veckor man missat poängkraven, och när man betalat tillbaka så var det lugnt.

Vet dock inte om det är en fungerande lösning för dig med tanke på att du redan har svårt att få ekonomin att gå ihop?

Annars så "förlåts" missade poäng när det gått 10 år. Alternativt kan man få studiemedel på en lägre nivå. T.ex. om du missade poäng på högskolenivå kan du få studiestöd på gymnasienivå.

Btw, om du inte klarar av din ekonomi och är arbetslös så kan du söka försörjningsstöd hos kommunen. Det är liksom inte studiestödets syfte att ersätta försörjningsstödet. :)
  • Anonym (123)

Om du varit arbetssökande i minst 6mån så kan du ha rätt till studiestartstöd

• Anonym (Distans)

Du kan lätta distanskurser med motsvarande poäng istället för de kurserna du inte klarade. Det finns på halvfart eller 25 %-fart. Var det många poäng du saknar eller bara några enstaka?

Svar på tråden CSN-lån trots oavklarade kurser??