• Aredhel

    Hur döljer man sin aktivitet på fb?

    Har en barndomsvän som jag brutit kontakten med och har tagit bort henne på de flesta sociala medier men inte facebook och instagram. Jag vill, men vågar inte.

    Kan man dölja sin aktivitet på facebook för vissa personer? Jag känner att hon kommer snoka bara för att och det vill jag inte. Tack för förhand.

  • Svar på tråden Hur döljer man sin aktivitet på fb?
  • Fjäril kär

    När du gör nytt inlägg på Facebook kan du välja vem som ska se det. Tryck på jordgloben/gubben bredvid ditt namn och ändra där

  • Jag är bara jag

    Vad skulle hända om du blockade henne då eftersom du säger att du inte vågar? Jag har blockat jättemånga på F.B. Och enbart de jag är vänner med ser mina inlägg- ingen annan.

  • Aredhel
    Fjäril kär skrev 2021-05-22 21:48:46 följande:

    När du gör nytt inlägg på Facebook kan du välja vem som ska se det. Tryck på jordgloben/gubben bredvid ditt namn och ändra där


    Använder inte facebook så mycket för egna inlägg. Mest för att tagga personer i roliga inlägg/bilder och vill inte att hon ska se det. Lite känsligt att ta bort henne kanske då vi varit vänner hela livet men inte längre. 


    Finns det något sett att dölja all sin aktivitet på facebook för specifika personer förutom att ta bort personen? Hon är en person som gillar att snoka.

  • Jag är bara jag
    Aredhel skrev 2021-05-22 22:27:17 följande:

    Använder inte facebook så mycket för egna inlägg. Mest för att tagga personer i roliga inlägg/bilder och vill inte att hon ska se det. Lite känsligt att ta bort henne kanske då vi varit vänner hela livet men inte längre. 


    Finns det något sett att dölja all sin aktivitet på facebook för specifika personer förutom att ta bort personen? Hon är en person som gillar att snoka.


    Om ni inte är vänner på F.B kan du göra så att bara dina vänner ser dina inlägg. Då ser ingen annan.
  • Aredhel
    Jag är bara jag skrev 2021-05-22 22:20:18 följande:

    Vad skulle hända om du blockade henne då eftersom du säger att du inte vågar? Jag har blockat jättemånga på F.B. Och enbart de jag är vänner med ser mina inlägg- ingen annan.


    Hm, vill bara inte göra det till en stor sak om du förstår men samtidigt vill jag inte se henne på mina sociala medier då vi inte är vänner längre. Vi bråkade inte utan jag har bara försökt få det att rinna ut i sanden då jag känt att hon gör mer skada än nytta i mitt liv. Och jag har aldrig känt mig så fri som jag gör nu, utan henne. Låter hemsk men vissa kompisrelationer är bara giftiga. 
  • Aredhel
    Jag är bara jag skrev 2021-05-22 22:33:05 följande:
    Om ni inte är vänner på F.B kan du göra så att bara dina vänner ser dina inlägg. Då ser ingen annan.
    Ja, det vet jag men om man inte riktigt vågar ta bort någon? Kan man dölja sin aktivitet på nått mer sett, Gör sällan egna inlägg utan jag taggar mest personer i roliga inlägg eller bilder och får bara stress av att hon kan snoka.... 
  • Jag är bara jag
    Aredhel skrev 2021-05-22 22:33:27 följande:
    Hm, vill bara inte göra det till en stor sak om du förstår men samtidigt vill jag inte se henne på mina sociala medier då vi inte är vänner längre. Vi bråkade inte utan jag har bara försökt få det att rinna ut i sanden då jag känt att hon gör mer skada än nytta i mitt liv. Och jag har aldrig känt mig så fri som jag gör nu, utan henne. Låter hemsk men vissa kompisrelationer är bara giftiga. 
    Full förståelse att du tycker som du gör. Men att blocka henne på F.B betyder ju i praktiken ingenting om ni ändå inte har kontakt irl. Möjligen, möjligen om man drar till med nåt att nån annan av era gemensamma bekanta kommer på att hon är blockad och därmed blockar dig tillbaks för hon tar hennes parti, men då var ju det ingen äkta vän heller.
  • Aredhel
    Jag är bara jag skrev 2021-05-22 22:39:13 följande:

    Full förståelse att du tycker som du gör. Men att blocka henne på F.B betyder ju i praktiken ingenting om ni ändå inte har kontakt irl. Möjligen, möjligen om man drar till med nåt att nån annan av era gemensamma bekanta kommer på att hon är blockad och därmed blockar dig tillbaks för hon tar hennes parti, men då var ju det ingen äkta vän heller.


    Vi har inga gemensamma vänner som båda umgås med, utan bara bekanta. Så det är väl en fördel.
  • Sjusovaren
    Aredhel skrev 2021-05-22 22:33:27 följande:
    Hm, vill bara inte göra det till en stor sak om du förstår men samtidigt vill jag inte se henne på mina sociala medier då vi inte är vänner längre. Vi bråkade inte utan jag har bara försökt få det att rinna ut i sanden då jag känt att hon gör mer skada än nytta i mitt liv. Och jag har aldrig känt mig så fri som jag gör nu, utan henne. Låter hemsk men vissa kompisrelationer är bara giftiga. 
    Om jag gör ett inlägg/lägger ut en bild så väljer jag ibland vilka som får se, tex "friends except: xxx". 

    Har inte unfriendat någon för då meddelas de och kan bli sura men blockerade helt enkelt ett par som jag inte orkade vara vän med längre. Då ser de inget längre utan det blir bara att hela din sida/profil är borta.
    Men blockera deras närmsta kontakter/vänner först, annars kan de se via vänner/familj om du fortfarande har ditt konto.

    Då ni inte är vänner i "verkligheten" behöver du inte förklara ifall du blockar henne heller då hon väl ändå inte kommer kontakta dig?
  • Sjusovaren
    Aredhel skrev 2021-05-22 22:53:18 följande:
    Vi har inga gemensamma vänner som båda umgås med, utan bara bekanta. Så det är väl en fördel.
    Åh, missade ni har gemensamma bekanta irl.
    Då kanske det är bäst bara dölja alla inlägg du gör för just henne.
    Du har rätt att ha din FB precis så privat du vill och bara för de du känner du vill dela med :).
  • edvinpersson
    Om du vill dölja dina framtida inlägg för alla finns det ett sätt att göra det. Först går du till inställningar och trycker på sekretess. Sedan fixar du det och väljer vem som bara kan se dina inlägg. Fb är bra men när det gäller meddelandeappar föredrar jag Kakao eftersom jag enkelt kan hantera min integritet.
Svar på tråden Hur döljer man sin aktivitet på fb?