• CorneliaHB1

    Varför är spansk mat i Spanien inte bra?

    Generellt så är alla tapasrestauranger vi ätit på i Sverige bättre än de tapas vi ätit i Spanien. I en mindre stad i närheten av Malaga/Marbella har vi ätit på i princip varenda restaurant - och inte en enda är särskilt bra. Favoriten är en indisk...vilket är lite tråkigt.

    Vi har undrat över förklaringen till detta länge, men inte hittat någon. Vi undrar om det kanske är området, men har åkt runt lite, om än inte i hela landet, och upplevt ungefär samma sak. Är maten känd för att vara sämre i det området, dvs runt solkusten? 

    Svar från spanjorer skulle verkligen uppskattas, vi har undrat över detta länge nu och är verkligen nyfikna :) 

  • Svar på tråden Varför är spansk mat i Spanien inte bra?
  • Jemp

    Just tapas har jag inte så stor koll på men "utländsk" mat i Sverige är ju sällan samma sak som mat från det aktuella landet.

    Tex tacos. Jag föredrar visserligen svenska tacos framför mexikanska, men det är en helt annan rätt.

  • Anonym (Pizza med ananas)

    Den bästa Spanska maten finns i Spanien.
    Men den smakar inte som vi Svenskar är vana vid.
    Det kan också vara så att din ort och restaurangerna där ni ätit slarvar eftersom de ändå bara utfodrar turister.

  • CorneliaHB1

    Det har du helt rätt i, t.ex. tacos är ju inte jämförbara i Sverige och Mexico (och håller med om att det är godare i Sverige, men har ju med smaker man är van vid att göra, det är ju inte på något sätt samma rätt i länderna). Här menar vi mer när det ÄR samma rätt. 

    Tapas var kanske ett dåligt exempel... vi menade helt enkelt att vi extremt sällan tycker att maten varit särskilt god där vi ätit i Spanien. Speciellt förvånade har vi ofta blivit just på väldigt små genuina tapasställen. Vi har inte ätit på alla restauranger i hela Spanien, och nämnde därför specifikt solkusten (Andalusien) där vi ätit mest. 

  • CorneliaHB1
    Anonym (Pizza med ananas) skrev 2021-05-22 23:52:52 följande:

    Den bästa Spanska maten finns i Spanien.
    Men den smakar inte som vi Svenskar är vana vid.
    Det kan också vara så att din ort och restaurangerna där ni ätit slarvar eftersom de ändå bara utfodrar turister.


    Spännande, var? Vi vill verkligen veta! 

    På turistställen är det inte bra någonstans i världen, var inte direkt det vi syftade till även om det såklart är mycket turism runt hela solkusten. Har nog inte med smaken att göra, vi har båda rest mycket och det finns massvis med länder med underbar mat! Maten är bra dålig, med det menar vi dåligt tillagad, dåliga råvaror och ingen kärlek.

    Det är alltså inte "smakar inte som svensk mat" vi syftar till :)
  • Anonym (Sol)

    Jag har en delad upplevelse av spansk mat i Spanien.

    På Kanarieöarna fanns enbart god mat på vårt hotell (det var enkel mat som tortellini med pesto men lagad från grunden). Alla andra restauranger vi åt på var maten av sämre kvalitet och slarvigt tillagad (det var räkskal kvar etc.). Vi åt inte ens upp.

    I Madrid och Barcelona har jag varit på restauranger med väldigt god mat och även specifikt väldigt god tapas och paella. Där åt jag faktiskt enbart god mat på allt från gatuhak till resturang.

    Jag har haft samma upplevelse av Italien. Otroligt dålig mat uppe på skidorterna i alperna men fantastisk mat i Venedig och Milano.

    Var det en speciellt ställe du tänkte på eller har du varit på olika platser i Spanien? Enbart turistort eller olika delar? Jag har en egen teori om att maten i så kallat utpräglade äldre turistorter är av sämre kvalitet på endel platser i världen men jag har kanske fel?

  • Anonym (123)

    Vi har varit till Spanien en gång och blev jätte förvånade över hur dålig maten var. Det godaste vi åt var kycklingfahjitas på en tacorestaurang

  • Anonym (ccc)
    CorneliaHB1 skrev 2021-05-22 23:31:06 följande:

    Generellt så är alla tapasrestauranger vi ätit på i Sverige bättre än de tapas vi ätit i Spanien. I en mindre stad i närheten av Malaga/Marbella har vi ätit på i princip varenda restaurant - och inte en enda är särskilt bra. Favoriten är en indisk...vilket är lite tråkigt.

    Vi har undrat över förklaringen till detta länge, men inte hittat någon. Vi undrar om det kanske är området, men har åkt runt lite, om än inte i hela landet, och upplevt ungefär samma sak. Är maten känd för att vara sämre i det området, dvs runt solkusten? 

    Svar från spanjorer skulle verkligen uppskattas, vi har undrat över detta länge nu och är verkligen nyfikna :) 


    Men, tapas i Sverige är ju anpassade efter vår "svenska smak" så om ni gillar det mer än det i Spanien är det väl p.g.a det?
    Och Malaga/Marbella - väldiga turistorter, kan säkert bli lite urvattnat, jämfört med mer genuina ställen - jag bara gissar. Själv har jag ätit tapas i Barcelona på en restaurang som inte låg vid de vanligaste turiststråken och det var verklige godare än alla andra tapas jag någonsin ätit. 
  • Anonym (Svårt)

    Min erfarenhet av såväl Spanien, Frankrike och Italien är att man måste finna en restaurang som inte alls riktar sig mot turister för att få bra mat.

    Jag har varit mycket i Frankrike i en släktings lägenhet i en småstad utanför Nice. Där finns många restauranger med god mat och nästan inga turister. De få turisterna som kom dit höll sig vid strandpromenaden och där var det mycket riktigt dålig mat. Dyr också!

    I Italien har jag en mer blandad upplevelse, för har det funnits bra mat även i mer turisttäta städer, men man bör alltid leta upp ställen på bakgator Ställen som ser mindre roliga ut med omysig inredning, men med genuin mat. I Italien är den genuina maten så underbar.

    I Spanien har jag inte varit mycket alls, enbart på turistorter. Och där har jag ätit bra mat enbart en gång, på en restaurang som en anställd på hotellet nämnde . Den låg i en saluhall och man såg inte ens att det var en restaurang. Man gick helt enkelt in i saluhallen efter att den stängt, så var där plastbord o stolar utställda .Min man som avskyr plastmöbler var tveksam, men vi testade och det helt underbar och extremt billig tapas. Ingen meny fanns och ingen kunde bra engelska. Massor av spanska arbetare utan tjusiga kläder. Bara två viner - rött eller vitt, billigt men bra.

    Det är förresten också ofta ett tecken att hålla utkik efter - att det endast finns info på landets språk.

    Men generellt är det svårt att få bra mat där det finns turister. Det är ju samma sak i Stockholm tycker jag.

Svar på tråden Varför är spansk mat i Spanien inte bra?