• SandraIsik

    Skilsmässa med psykopat

    Hej ! Vet ej om detta hamnar i rätt forum eller tråd men hoppas på de ????

    Men vidare till saken, det är så att jag ligger i skilsmässa med en riktig psykopat som förföljer mej har koll på vilka jag umgås med osv. Skriver konstant och vägrar skriva på skilsmässopapperna..

    Bara igår misshandlade min ?snart ex man? min bästa vän med att bryta min väns näsa och fingrar och slå honom sönder och samman.. allt för att såra och för att komma åt mig.

    Min fråga lyder, är det någon här inne som vet om man kan få igenom en skilsmässa snabbare om det finns en klar hotbild emot mej och mina vänner som han flyger på en efter en ... ?

  • Svar på tråden Skilsmässa med psykopat
  • moaguuun

    Han behöver inte skriva på. Räcker med du gör. Sen ignorerar du honom bara. Och anmäler vid hot

  • SandraIsik
    moaguuun skrev 2021-05-23 17:13:59 följande:

    Han behöver inte skriva på. Räcker med du gör. Sen ignorerar du honom bara. Och anmäler vid hot


    Tack för svar, Men de va ju inte riktigt frågan, min fråga var om man kan få igenom skilsmässan snabbare då han inte låter mej va och polis inte gör något då han alltid flyr från platsen och inga bevis finns.

    Hur mkt skit ska man behöva stå ut med liksom? Han drar ju liksom ut på våran skilsmässa för att få stanna i Sverige
  • AndreaBD

    Han behöver inte skriva på, och det tar ett halvt år om ni inte har barn. Snabbare kan det inte gå ändå. 

    Försök ha bevis på det han gör, spara sms, spela in samtal, ha vittnen. 

  • AndreaBD
    SandraIsik skrev 2021-05-23 17:18:54 följande:
    Han drar ju liksom ut på våran skilsmässa för att få stanna i Sverige
    Man kan inte dra ut på skilsmässa i Sverige. Om du skickar in pappren så blir du skild efter 6 månader. 
  • Mortiscia80
    SandraIsik skrev 2021-05-23 17:18:54 följande:
    Tack för svar, Men de va ju inte riktigt frågan, min fråga var om man kan få igenom skilsmässan snabbare då han inte låter mej va och polis inte gör något då han alltid flyr från platsen och inga bevis finns.

    Hur mkt skit ska man behöva stå ut med liksom? Han drar ju liksom ut på våran skilsmässa för att få stanna i Sverige
    Nej det går inte att få igenom snabbare.
  • Nittioåtta

    Varför anmäler du inte?

    En kontrollerande man som misshandlar sin frus manliga vänner kommer knappast sluta dagen skilsmässan är över, utan troligtvis fortsätta eller kanske bli ännu värre. Så jag förstår inte varför du vill påskynda skilsmässan istället för att ta tag i problemet?

  • Magical
    SandraIsik skrev 2021-05-23 16:56:07 följande:

    Bara igår misshandlade min ?snart ex man? min bästa vän med att bryta min väns näsa och fingrar och slå honom sönder och samman.. allt för att såra och för att komma åt mig.


    Din kompis hoppas jag har gjort en polisanmälan vid det här laget. 

    Du jobbar vidare på din skilsmässa samtidigt förstås - har du inte skickat in än så gör det. 
  • Karlington
    SandraIsik skrev 2021-05-23 16:56:07 följande:

    Hej ! Vet ej om detta hamnar i rätt forum eller tråd men hoppas på de ????

    Men vidare till saken, det är så att jag ligger i skilsmässa med en riktig psykopat som förföljer mej har koll på vilka jag umgås med osv. Skriver konstant och vägrar skriva på skilsmässopapperna..

    Bara igår misshandlade min ?snart ex man? min bästa vän med att bryta min väns näsa och fingrar och slå honom sönder och samman.. allt för att såra och för att komma åt mig.

    Min fråga lyder, är det någon här inne som vet om man kan få igenom en skilsmässa snabbare om det finns en klar hotbild emot mej och mina vänner som han flyger på en efter en ... ?


    Din vän borde polisanmäla. Vid en så svår misshandel finns det säkerligen spår på misshandlaren. Har han inte använt tillhygge finns det också säkerligen skador på hans händer.

    Angående betänketiden kan du få undantag om ni bott isär i minst två år. Såvitt jag vet finns tyvärr inga undantag vid brott.

    Min rekommendation skulle vara polisanmälan, samt att du kontaktar en kvinnojour för råd och stöd. Har du inte redan ansökt om skilsmässa (äktenskapsskillnad) så borde du göra det omedelbart.
  • Kodia

    Har du skickat in skilsmässopapprena? Skriver han inte på tar det ett halvår, tyvärr. 
    Att ni fortfarande är gifta innebär inte att han får göra vad han vill, att ni måste umgås, etc.
    Jag antar att ni inte bor ihop eller träffas? Se till det annars!
    Anmäl allt han gör mot dig till polisen. Ansök om kontaktförbud. Spara ev. meddelanden, filma, spela in, etc. Se till att dina vänner/släktingar anmäler/dokumenterar vad han gör.
    Kontakta en kvinnojour för att få stöttning och tips om hur du kan göra med olika praktiska saker.

Svar på tråden Skilsmässa med psykopat