• Anonym (Bajsar)

Hur ofta ska man bajsa?

Detta är en lite pinsam fråga men undrar hut ofta bajsar ni? Har ni problem att antingen blir hård i magen eller löst. Kan gå flera dagar innan jag bajsar. Någon som har nåt liknande

• Svar på tråden Hur ofta ska man bajsa?
  • Anonym (Lunch)

Så ofta så man inte får förstoppning. Jag går varje dag, men är ändå jämt halvt förstoppad tyvärr vilket leder till förstoppningsdiarré då och då. Var tredje dag brukar de säga, men det kan säkert vara normalt med längre intervall också

• Anonym (LL)

1-3 tre gånger om dagen.

• Anonym (LL)

1-3 tre gånger om dagen.

• Anonym (E)

Varje till varannan dag går jag. Aldrig för hård heller.

• Anonym (Liza)

Själv går jag oftast en gång per dag, ibland ytterligare en gång beroende på, men jag har läst att det hos friska, vuxna människor kan vara alltifrån en gång dagligen upp till flera dagar emelllan tillfällena. Vad som är normalt varierar m.a.o. en hel del.

Oftast har jag vad jag själv tycker lagom konsistens på avföringen. Om jag under någon eller några dagar äter för lite frukt och grönt, kan jag bli hård i magen liksom jag ibland kan bli lös i samband med magsjuka eller att jag är stressad/orolig, men i båda fallen brukar det såsmåningom normaliseras igen.

• Anonym (Varierar)

I normalfallet så går jag på fm. En eller möjligen 2 ggr före lunch.

Men jag har ett diskbråck som djävlas med mig om jag behöver sitta still. Genom smärta där och då och sen en mage som stannar. Räcker med en bilresa på 1,5-2 timmar så tar det flera dagar innan jag kan bajsa igen. Kan ta upp emot 2 veckor innan den är i fas igen och under tiden känner jag mig duktigt uppblåst.

Men jag får inte nog stora problem för att komma ihåg att göra något åt det. Tar det nog lång tid för magen att komma i fas svär jag en rama och tar movicol några dagar men oftast härdar jag bara ut.

• Anonym (Sällan)

Jag bajsar ganska sällan. Var 3-4 dag, kan gå över en vecka ibland också. Är inte speciellt hård i magen för det. Vet dock inte hur sunt det är att gå så sällan. Men har inte direkt besvär av det, lite gasig och uppblåst ibland men inte så mycket.

• Anonym (1177)
    Anonym (Helst varje dag) skrev 2021-05-23 21:45:00 följande:
    Det är inte optimalt att det går flera dagar utan att man bajsar. Bajsar man bara tre ggr i veckan räknas man som förstoppad, och har man otur kan man få problem med hemmorojder och sprickor där bak.

Så försök bajsa oftare genom att äta på regelbundna tider, tugga maten ordentligt och ät långsamt, drick mycket vatten och ät tillräckligt med fibrer.
    Och ta tid på dig på toaletten, stressa inte och håll aldrig tillbaka om du är bajsnödig på "fel ställen". En del vill ju t ex inte bajsa i skolan eller hemma hos kompisar, men gör det! Annars kan man bli förstoppad. Att bajsa är inte pinsamt, alla gör det! 

Du kan även köpa bulkmedel om du ofta är förstoppad. Det gör att bajset får en smidigare konsistens, finns receptfritt på apoteket.

Googla gärna din rubrik, då får du massa bra tips!
    Kolla gärna Bristolskalan, den används på vårdcentralen för att illustrera hur avföringen ser ut och hur den bör vara!
    Allt från några gånger om dagen till några gånger i veckan är normalt enligt vården (bl.a. 1177)
  • Anonym

Vill rekommendera alla att dricka mer kranvatten
    Då blir bajset mjukare

• Anonym (brune)

I regel en gång per dag. Oftast cirka 20-30 minuter efter första kaffekoppen vid 09.30-fikat. Magen funkar som ett klockverk. Slår aldrig fel. Magen mår toppen och det som kommer ut är fasta, fina körvar. Är aldrig hård i magen eller har lös avföring. Äter rätt bra med fibrer, dricker 9 gånger av 10 vatten till måltiden och äter en hel del frukt och grönt också. Men alla magar är olika och beter sig på olika sätt. Magen är ett känsligt maskineri. Stress, dålig sömn, undermålig kost, nervositet, oro, nedstämdhet, mediciner kan fucka ur den bästa av magar.

Svar på tråden Hur ofta ska man bajsa?