Inlägg från: Anonym (sömnlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sömnlös)

Propavan - Atarax. Någon som vet?

Jag har under en tid nu inte mått så bra på grund av att
    jag har det rörigt och stressigt omkring mig.
    Jag har imellanåt haft oro, hjärtklappningar och svårt att sova.
    Fick för en tid sen Atarax för min oro, men när jag tar dem så känns det nästan som oron bli större och hjärtklappningara känns kraftigare. Jag blir bara trött i kroppen, men inte lugn.

Jag har nu fått recept på Propavan som jag ska ta för att kunna sova, eftersom jag har problem att varva ner så jag kan somna.Ligger och vrider mig och vaknar flera gånger under natten. Är även uppe i varv när jag vaknar.
    Är trött, men kan inte sova bara.
    Läkaren tyckte att Propavan skulle vara jättebra eftersom den tydligen inte är beroendeframkallande.
    Det står inte så mycket om den i Fass, tycker jag.
    Den ges mest till äldre(?)med sömnrubbningar står det.
    Någon här som kan ge mig lite mer info?

• Svar på tråden Propavan - Atarax. Någon som vet?
  • Anonym (sömnlös)

Det står i Fass att stickningar, domningar och rastlöshet i benen är "sällsynta" biverkningar (1 på 1000)
    Jag vet inte hur allvarligt det ska vara för att det ska räknas som biverkning.
    I Fass står även dåsighet(!) som en vanlig biverkning..
    Trodde det var det som var effekten inte biverkning!
    Fast det kanske menas dåsighet då man inte ska sova?

• Anonym (sömnlös)

Anonym ID: 8115575

Jag tror heller inte sömntabletter är lösningen på mina problem, men jag ser det som ett hjälpmedel för att orka med vardagen och alla omständigheter.
    Kognitiv terapi är jättebra, men orsaken till att jag får ångest och sömnsvårigheter ligger mer i omständigheterna.
    Att det är rörigt runt omkring mig. Och det är svårt att orka om man inte kan sova. Det är annars jättelånga köer till KBT, vad jag förstår.

Jag måste säga att jag blir lite orolig av Fass uppgifter att endast 1 på 1000 har biverkningar som stickningar och oro i benen, när det verkar rätt så vanligt (enligt er som svarat i tråden)

• Anonym (sömnlös)

Nu har jag hämtat ut mina tabletter, och tänkte börja med en halv tablett som jag har tagit nu, bara för att se hur de fungerar innan jag tar en hel. Man kan ta upp till två stod det på förpackningen, men jag testar lite försiktigt först.

Pyris
    Tack för tipset om Propanolol.
    Jag ska fundera på om det kan vara något för mig.

Svar på tråden Propavan - Atarax. Någon som vet?