Anonym (Bra att ha pratat om innan) skrev 2021-05-25 09:22:01 följande:
Jag önskar att vi kunde prata mer öppet om sådant här.
Har vänner där situationen uppstod, det avlidna syskonet hade INTE skrivit något och det blev mycket diskussioner bland syskonen vad hade denne velat??
Nu har jag 3 barn så dom kommer ju att ärva alla tillgångar, däremot har jag klart deklarerat att ett av mina organ skall till MITT syskon om det skulle passa då denne har problem/skada.
Vad menar du att diskussionen gällde bland syskonen?
Var det organdonation det gällde? levde inte någon av föräldrarna?
Om man ens är tilltänkt som organgivare, det gäller ju bara vissa som ens kan bli det för det måste passa in, får ju föräldrar eller närmast anhörig frågan och får avgöra det. Men visst är det bra att nämna för släktingar eller vänner om man kan tänka sig att donera eller skriva in sig i donationsregistret.
Vad handlade diskussionen om bland dina vänner angående den döda vännen?
Har man inte skrivit testamente vilket många inte gör ärver ju föräldrar om dom lever och om dom inte gör det så ärver syskon om man inte är gift eller har barn, det är ju det absolut vanligaste och som dom flesta vill annars om man inte vill följa arvsrätten skriver man testamente.
Trodde inte syskonen att den döda ville att familjen skulle ärva?
Menar du att dom fick frågan om organdonation och ingen visste vad syskonet ville? Dog alltså syskonet fort i en olycka?
Visst kan du prata med din syster om organdonation och göra det själv med din familj och registrerar gärna det, det är alltid bra att veta vad den andra har för inställning.
Förstår inte riktigt annars vad ni ska diskutera om arv, din syster vet ju säkert om att det är du som ärver henne när hon dör om inte era föräldrar lever, det är ju det absolut vanligaste och det man brukar önska.
Vill hon inte det kommer hon ju att skriva ett testamente till förmån för någon, några eller något annat.
Det är ju inget hon behöver berätta för dig nu.
Menar du att om hon inte skrivit ett testamente skulle hon egentligen inte vilja att du ärvde utan någon annan/annat och du då skänka pengarna till den personen, föreningen istället för att behålla arvet osv.
Om hon dör före dig kommer det att bli en bouppteckning och där finnas testamente om hon vill ändra arvsordning.
Om ni är unga kanske hon inte har några speciella önskningar ännu utan tänker att familjen kan ärva som det vanliga är.
Lever era föräldrar? hon kanske har nämnt för dom någon gång vad hon skulle önska angående organdonation.
Men som sagt närmast anhörig får frågan om det är aktuellt för organdonation och det gäller ju bara om omständigheterna är rätt. De flesta är inte ens aktuella för det.