• Mon 24 May 2021 15:05
    2465 visningar
    14 svar
    14
    2465

    Bleka färgat hår

    Hej allihopa, jag behöver era tips och trix.

    Jag har naturligt svart hår men sedan mars har jag blekt håret ungefär 5 gånger för jag ville uppnå en blond färg men det gick inte så jag bestämde mig för att färga håret rött. Så nu har jag rätt hår och vill testa igen att färga blont. För jag insåg att felet jag gjorde innan var att jag bara blekte det och aldrig la in någon blond färg. Så nu frågar jag er om tips och råd det kan vara era liknande historier eller olika produkter ni tipsar om.

  • Svar på tråden Bleka färgat hår
  • Anonym (J)
    Mon 24 May 2021 15:29
    #1

    Du har redan blekt håret 5 gånger och om du bara kör på mer blekning kan håret gå av eller att du tappar stora tussar av hår. Sen är rött en av de svåraste färgerna att få bort. Jag hade gått till en frisör för helt ärligt så är det svårt att få en snygg blond nyans med bara hjälp av toningar och färger som finns i mataffären.

    Nu hade du behövt göra ett blekbad för att få bort så mycket röda pigment som möjligt. Sen hade nog håret varit orange så hade du behövt bleka igen och sist i med en toning som har blått eller lila i sig beroende på om håret är gult eller orange.

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 15:41
    #2

    Jag vet inte vad du har gjort men då har du fått fel blekningsmedel eller gjort fel.

    När jag väl blonderar på vissa, stället på håret för att få den färgen jag gillar nyanser i håret nu har jag ljuslila, pastell lila och mörklila.

    Jag har alltid kokosolja i håret innan jag bleker det. Mitt hår är väldigt stark blir blont på under 10 min. Sen räcker det för mig. Man behöver inte ha superblont för färga det.

    Varför googlar man inte på Youtube blondering med kokosolja? Hur mkt tips som helst. Kokosolja i håret är ett gammalt trick. Det skyddar håret mer. Mitt hår är fortfarande fint och vackert. Men jag sköter det därefter.

  • Anonym (Tålam­od)
    Mon 24 May 2021 15:51
    #3

    Det är jättesvårt att gissa vad du behöver för att få håret blont. Grejen är ja att rött är svårt att få bort och att bleka naturligt svart hår blont är också lurigt.

    Det är ju risk att hår lossnar om du bleker för kraftigt och jag gissar att det är smartast att prata med någon som faktiskt är kunnig om blekning och som ser din personliga hårtyp och kan råda dig.

    Det är en process att få blont hår och kanske är det smartast att bleka slingor, snarare än att göra håret helblont.

    Det är inte heller säkert att du har hår som går att få blont med de produkter som finns till privatpersoner.

  • Mon 24 May 2021 16:58
    #4

    Avfärgning nu när du har rött hår! Sen bleker du det. Lämna rötterna och ta de ca 20 min innan du ska skölja ur håret alternativt efter att du har blekt längderna (inte snyggt med ljusare i botten som det oftast blir).

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 18:02
    #5

    Jahaaa, ska du blondera dig?!?

    Du ska färga av först sen bleka det. Ta gärna med kokosolja först sen blekning. Men rekommenderar gå till en frissa om du är osäker. Tycker jag

  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 18:02
    #6

    Jahaaa, ska du blondera dig?!?

    Du ska färga av först sen bleka det. Ta gärna med kokosolja först sen blekning. Men rekommenderar gå till en frissa om du är osäker. Tycker jag

  • Mon 24 May 2021 18:18
    #7
    Gameofthrones skrev 2021-05-24 18:02:57 följande:

    Jahaaa, ska du blondera dig?!?

    Du ska färga av först sen bleka det. Ta gärna med kokosolja först sen blekning. Men rekommenderar gå till en frissa om du är osäker. Tycker jag


    Måste jag avfärga?
  • Mon 24 May 2021 18:19
    #8

    Vad skulle hända om jag blekte direkt det färgade röda håret och la i en blond färg som jag ahr hört är väldigt bra?

  • Anonym (J)
    Mon 24 May 2021 18:32
    #9
    Klumpigajag skrev 2021-05-24 18:19:20 följande:

    Vad skulle hända om jag blekte direkt det färgade röda håret och la i en blond färg som jag ahr hört är väldigt bra?


    Kommer antagligen bli en konstig rosaorange färg. Du kommer också antagligen behöva lägga på blekning flera gånger vilket sliter. Och man väljer inte bara hårfärg efter om den är bra eller inte utan efter vilka färgpigment den har och ljushetsläge.

    Har du röda toner i håret dämpas de med grönt.

    Orangea toner dämpas med blått.

    Gula toner dämpas med violett.
  • Gameof­throne­s
    Mon 24 May 2021 19:05
    #10
    Klumpigajag skrev 2021-05-24 18:18:13 följande:

    Måste jag avfärga?


    Rätt innehåller röda pigment, det är svårt och få bort det. Om du ska blondera direkt på.

    Det kanske blir mer gult - orangefärgat?

    Men jag blonderar inte ofta ska jag säga dig. Låter det växa ur färga av vid nödfall. Inte snyggt men man får ha fantasi med håruppsättning om man vill dölja utväxten. Ibland måste man håret hämta upp sig. Det slits på håret.

    Jag sköter mitt hår. Inte bara för tvätta håret ha det snyggt utan omskötsel.

    Jag har håret ned till knävecken. Typ.
  • AnnaZL
    Mon 24 May 2021 19:46
    #11

    Använd citronsyra för att ta bort den röda färgen. Du kommer att få bort det som är färgat och det är mycket mildare för håret än blekning. Det är ju möjligt att du behöver bleka mer efter det, men då har du iaf inte utsatt håret för att få bort det färgade.


    (Googla på hur mycket och länge, jag kommer inte ihåg)

  • Anonym (123)
    Mon 24 May 2021 19:52
    #12

    Gå till en frisör och gör detta så du inte bleker sönder håret

  • Mon 24 May 2021 20:03
    #13
    AnnaZL skrev 2021-05-24 19:46:14 följande:

    Använd citronsyra för att ta bort den röda färgen. Du kommer att få bort det som är färgat och det är mycket mildare för håret än blekning. Det är ju möjligt att du behöver bleka mer efter det, men då har du iaf inte utsatt håret för att få bort det färgade.

    (Googla på hur mycket och länge, jag kommer inte ihåg)


    Funkar det? Måste testa det isåfall! Men hur många dagars mellanrum hade du ungefär från att bleka med citronsyra och bleka
  • AnnaZL
    Tue 25 May 2021 12:52
    #14
    Klumpigajag skrev 2021-05-24 20:03:16 följande:
    Funkar det? Måste testa det isåfall! Men hur många dagars mellanrum hade du ungefär från att bleka med citronsyra och bleka
    Det funkar! Sök på nätet för instruktioner. Jag har aldrig gjort det själv, men läste om det och har tipsat kompisar som blivit jättenöjda över hur väl det funkar.
Svar på tråden Bleka färgat hår