Mammassmå skrev 2021-05-24 17:39:09 följande:
Säg det du säger här. Har varit med om liknande, förklarar man lugnt och sakligt brukar det inte vara några problem. De kan ju se vilka som lånat den tidigare också om de vill.
Har lugnt förklarat som ovan och haft en dialog med berörda bibliotek. Jag har mailat och skrivit nästan exalt som ovan att boken hade dessa skador när jag lånade den, i helt trevlig ton och fick följande svar(jag citerar ordagrant från mailet) " Hej, då vi inte spar vilka skador våra böcker har, är det upp till dig att bevisa att boken vmhade skadorna när den lånades och att det är tidigare låntagare som haft sönder boken och inte du. Det är inte vårat ansvar att ha register över vilka skador som tidigare funnits på böckerna. Och tror du något annat så tycker jag att du ska läsa om grundaskolan för du verkar inte besitta grundläggande kunskaper" undertecknat med ett namn från en på biblioteket.
Så alltså kan de ta betalt för nya böcker för varje trasig utlånad bok och sen låna ut dem igen och inte köpa in någon ny bok, för att ta betalt av nästa igen? Kunde i min vildaste fantasi inte tro att om boken står med en skada i hyllan att jag måste gå till disken och få varje skada dokumenterad av dom för att kunna låna en bok. Då kan jag säga att jag aldrig mer tänker låna en bok där.