• Anonym (Boken)

Trasig lånebok

Vad gäller rent juridiskt? Jag lånade en bok för 1.5 månad sedan när jag lånade boken var en skada tejpad på omslaget, inget jag tänkte så mycket på då det inte stör funktionen direkt.(lånade vida sån självscanningsdisk och hade inte en tanke på att säga till att boken var trasig eftersom den var tejpad, trodde de då visste om skadan. Läste boken och lämnade tillbaka den. Nu kontaktar biblioteket mig och säger att jag måste betala en ny bok då den var skadad på omslaget och att jag själv tejpat denna. Jag har inga bevis på att boken var skadad när jag lånade, samma som de inte kunde visa bevis på att den var hel när jag lånade den.

• Svar på tråden Trasig lånebok
  • Anonym (Enkelt)

Du är den som är betalningsskyldig.

• Anonym (Enkelt)

Du förstår väl att de inte har koll på olika böckers olika skador..?

• Mammassmå

Säg det du säger här. Har varit med om liknande, förklarar man lugnt och sakligt brukar det inte vara några problem. De kan ju se vilka som lånat den tidigare också om de vill.

• Anonym (Qwenty)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-05-24 17:35:15 följande:

Du förstår väl att de inte har koll på olika böckers olika skador..?

Fast de borde ju sett det när de ställde tillbaka den i hyllan efter den låntagare som hade sönder den.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Qwenty) skrev 2021-05-24 17:44:56 följande:
    Fast de borde ju sett det när de ställde tillbaka den i hyllan efter den låntagare som hade sönder den.
    Och då reagerade tydligen inte den personalen, annars hade inte ts blivit uppringd och anklagad. Men nu har de gjort det och det finns inget bevis att den var trasig vid utlån så då är det tyvärr ts som åker på det.
  • Anonym (Boken)
    Mammassmå skrev 2021-05-24 17:39:09 följande:

Säg det du säger här. Har varit med om liknande, förklarar man lugnt och sakligt brukar det inte vara några problem. De kan ju se vilka som lånat den tidigare också om de vill.

Har lugnt förklarat som ovan och haft en dialog med berörda bibliotek. Jag har mailat och skrivit nästan exalt som ovan att boken hade dessa skador när jag lånade den, i helt trevlig ton och fick följande svar(jag citerar ordagrant från mailet) " Hej, då vi inte spar vilka skador våra böcker har, är det upp till dig att bevisa att boken vmhade skadorna när den lånades och att det är tidigare låntagare som haft sönder boken och inte du. Det är inte vårat ansvar att ha register över vilka skador som tidigare funnits på böckerna. Och tror du något annat så tycker jag att du ska läsa om grundaskolan för du verkar inte besitta grundläggande kunskaper" undertecknat med ett namn från en på biblioteket.

Så alltså kan de ta betalt för nya böcker för varje trasig utlånad bok och sen låna ut dem igen och inte köpa in någon ny bok, för att ta betalt av nästa igen? Kunde i min vildaste fantasi inte tro att om boken står med en skada i hyllan att jag måste gå till disken och få varje skada dokumenterad av dom för att kunna låna en bok. Då kan jag säga att jag aldrig mer tänker låna en bok där.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Boken) skrev 2021-05-24 17:48:28 följande:
    Har lugnt förklarat som ovan och haft en dialog med berörda bibliotek. Jag har mailat och skrivit nästan exalt som ovan att boken hade dessa skador när jag lånade den, i helt trevlig ton och fick följande svar(jag citerar ordagrant från mailet) " Hej, då vi inte spar vilka skador våra böcker har, är det upp till dig att bevisa att boken vmhade skadorna när den lånades och att det är tidigare låntagare som haft sönder boken och inte du. Det är inte vårat ansvar att ha register över vilka skador som tidigare funnits på böckerna. Och tror du något annat så tycker jag att du ska läsa om grundaskolan för du verkar inte besitta grundläggande kunskaper" undertecknat med ett namn från en på biblioteket.

Så alltså kan de ta betalt för nya böcker för varje trasig utlånad bok och sen låna ut dem igen och inte köpa in någon ny bok, för att ta betalt av nästa igen? Kunde i min vildaste fantasi inte tro att om boken står med en skada i hyllan att jag måste gå till disken och få varje skada dokumenterad av dom för att kunna låna en bok. Då kan jag säga att jag aldrig mer tänker låna en bok där.
    Nä nu hittar du på. Ingen anställd någonstans skulle någonsin skriva detta om grundskolan.
    Om det verkligen är sant så kontaktar du givetvis personens chef och visar texten. 
  • Mrs Moneybags

Bara för det otroligt otrevliga svaret som de mailade dig, skulle jag ta kontakt med bibliotekariens chef och förklara samma sak igen och hänvisa till att du dessutom har blivit otrevligt bemött. 
  • Mammassmå

Det är deras ansvar att bevisa att den var hel när de satte den i hyllan. Bestrid och säg att du inte kommer betala samt att du inte kommer återvända dit (om det är vad du känner).
  • Anonym (Enkelt)

Vilken förbannat dålig ton!! Vidarebefordra mailet till personens chef, eller till rätt instans hos kommunen, så där beter man sig inte bara!

Om du ska låna fler böcker kan du ta foto av dem när du hämtar dem på biblioteket, då får du dokumenterat med datum.

Svar på tråden Trasig lånebok