• momjanet

    Sommarschema för vuxna bonusar?????

    Vissa barn mognar sen. Andra mognar ännu senare pga att de inte fostrats till att bli självgående vuxna. För handen på hjärtat, hur många föräldrar idag involverar barnen vid städning, tvättning, matlagning och ekonomi?
    Alltför få skulle jag vilja påstå.

    Till det ska man lägga att man aldrig, någonsin ska jämföra "mina barn" med "dina ungar". Alla har helt enkelt olika förutsättningar.
    Istället för att ha smått absurda krav "Mina barn klarar minsann och då ska dina ungar också det annars jävlar..." så börjar man där man står idag.
    Även det längsta ultramaraton börjar med en promenad på några få meter...

    Så det här är ju ett gyllene tillfälle att få de unga vuxna att bli mer självständiga. Vad vill de själv? Vilka planer för framtiden har de? Hur tänker de sig att det blir när de flyttar hemifrån? Vad måste de behärska för att kunna flytta? Hur är det att ha ansvaret för ett hushåll? Hur tvättar man en maskin? osv osv.

    Istället för att bli förbannat och spy galla över allt och annat som inte lever upp till sina egna änglars nivå får man lov att visa att man är en empatisk, förstående och förståndig vuxen och börja resonera som en sådan också.

  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:00:32 följande:
    Han har sagt att vi åker iväg till båda och att de får komma och gå som de vill hemma.

    Då blev hans äldsta upprörd och blandade in mamman där hon då krävde att de behöver omvårdnad och uppsyn hela sommaren.

    Båda har jag lärt upp att laga mat o båda har körkort så ingen skulle svälta ihjäl.
    Tja. Kräver hon ständig omvårdnad får hon fixa det.
    Hon (som vuxen och förståndig?) kan självklart inte ha krav som hon sen kräver att andra ska uppfylla.
    Hennes krav - hennes problem helt enkelt.


  • momjanet
    sextiotalist skrev 2021-05-25 08:09:24 följande:
    Släpp detta med städning etc. Jag växte upp under hemmafruarnas era och det var ytterst få av mina kompisar som var involverade i städning etc, men av någon konstig anledning så kunde de ändå flytta hemifrån innan de fyllde 20 (vilket inte alls var ovanligt då).
    Däremot så var de flesta självgående på andra sätt. Man tog sig själv om man skulle någonstans, man förväntade sig inte att föräldrarna stod på tå.

    Min sambos barn var rejält curlade av sin mamma, likväl flyttade båda hemifrån när det började plugga direkt efter gymnasiet och fixade livet galant. De slog backut mot curlandet istället.

    Jag tror att många föräldrar som har barn som beter sig som dessa ungdomar, håller ungdomarna  tillbaka medvetet, för de vill inte att de ska vara självgående, för då förlorar föräldrarna fotfästet. De lever genom och för sina barn och har sin enda identitet att vara förälder.
    Utgå inte från dig själv och tro att världen fungerar exakt så och >ALLA andra har fel. Om du uttrycker dig klumpigt får du helt enkelt lära dig att formulera dig på ett bättre sätt där det tydligt framgår att du endast talar för dig själv och ingen annan.

    Alla de jag känner var involverade i hemmets skötsel, en del berodde på vilket kön man föddes till men på det stora hela så visste de flesta då hur man städade.  Så vem har mest rätt du med dina erfarenheter av dig själv eller jag som har flera exempel? Rätt knasig argumentationsteknik så säg?'

    Tror definitivt inte på att någon förälder försvårar för sina barn med flit. De gör som de blivit lärda att göra - curla - och drar det ett varv vidare.
  • momjanet
    Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:27:44 följande:
    Jag håller med sextiotalist här för det är precis så här. Barnens mamma gör precis allting för att behålla dom som små pyttebebisar fortfarande och trots att min sambo protesterar och gläfsar emot så gör han inget för att motarbeta detta.

    I hennes fall så tror jag att det handlar om kontroll och att hon vägrar släppa på den. Så länge som hon behåller de små så kan hon ha ett samarbete med sitt ex och en insyn i våran familj. Tror att hon är livrädd att förlora den kontrollen!
    Jag tror ändå inte att hon gör det med flit och av ondo. För om man filosoferar, vem av er har mest rätt?
    Du tycker att ni har det, hon lär tycka att hon har det. Men objektivt? Det är det här med att tycka olika och kunna döma i det. Vem tycker rätt och vem tycker fel? Det är omöjligt att döma där och då kan man heller inte säga att jag har rätt och alla andra är dumma i huvudet och elaka. Förstår du hur jag tänker?
    Men visst, om hon uttryckligen säger att hon gör det för att hon vill fortsätta ha dem i beroendeställning så kommer jag hålla med dig men först då.

    I vilket fall som helst, för att återgå till topic så ska ni inte vara hennes förlängda arm. Vill hon ha kontroll så får hon ha det men hon kan inte kräva att ni ska kontrollera by proxy. Det ger dessutom de unga ett val vilken tillvaro de vill leva. Ni ger dem på så sätt en möjlighet att välja. En kontrollerande tillvaro eller en med frihet.
  • momjanet
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 08:47:37 följande:
    Det finns ett ganska tydligt rätt och fel här, och det är att de där barnen misskötts under sin uppfostran genom att inte låta/lära dem att bli vuxna. Det är (i en familj utan fys/ps misshandel) bland det värsta man kan göra mot ett barn. Med det i åtanke skulle jag säga att ts har mest rätt av de två kvinnorna.
    Du pratar om de flesta barn i Sverige idag. Prata med vilken lärare som helst, det är så här barn generellt växer upp idag.
    Så åter igen, det handlar om att alla är olika och du har inte mest rätt bara för att du håller med TS. Det betyder bara att ni har samma åsikt, inget annat.
  • momjanet
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 13:16:07 följande:
    Tack Janet, jag ÄR lärare och vet mycket väl hur verkligheten ser ut. Du behöver inte göra det till en fråga om vem av dig och mig som har "mest rätt" eller om åsikter, att curla barn är fruktansvärt dålig för deras utveckling, det finns massor med forskning kring det och de flesta vuxna vet detta. Utom du då.
    Då ska du heller inte göra det. Kräv inte av andra det som du själv inte klarar av att göra.
    För sanningen är att du inte alls har mest rätt bara för att du påstår att du är lärare.
    För övrigt ska man kunna bevisa alla sina påståenden och du kommer med många men bevisar inget.

    Det finns forskning som visar att curling är bra. Allt beror på vilket perspektiv man har och vilket resultat man vill ha.
  • momjanet
    Miss Skywalker skrev 2021-05-26 17:10:32 följande:
    Ja vill man ha resultatet barn som är helt osjälvständiga som vuxna är curling bra.

    Och kallar man sig momjanet är perspektivet antagligen att det är bra..
    Nu är inte världens så svartvitt som du vill ha det. Det finns som dagt forskning som visar att det kan vara bra och att det har en hel del fördelar. Så du får vända dig till dem och berätta att du vet så mycket bättre.

    Vad tror du på att du vinner med att vara spydig? Noll och ingenting. Det visar bara att du är en ganska trist typ med mycket trist attityd. För det var det du ville nu när du vet att jag anmäler när du kommer in i olika trådar enbart för att hoppa på mig.
  • momjanet
    Karlington skrev 2021-05-26 19:07:45 följande:
    Tack för länken! :)

    Eh, det där var ju en jämförelse mellan "[b]arn som fått mycket hjälp av sina föräldrar" och [b]arn som inte fått mycket hjälp av sina föräldrar," med det senare  definierat som att "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt."

    Det stämmer säkert att det är bättre att curla barn än att i stort sett skita i dem, men det var ju inte det diskussionen handlade om. :) Min uppfattning är att det troligtvis är bäst att ge barnen en balanserad mängd hjälp.

    Sen står det ju också att det ger en positiv effekt att få hjälpa till hemma, då de får bättre betyg och har mindre risk att börja röka hasch.

    Jag skulle gärna vilja se en studie som också jämförde en balanserad mängd hjälp med de två grupperna i studien.

    (Skulle också gärna velat läsa den faktiska studien, men den är ju tyvärr på danska. Inte mycket att göra åt det. :( )
    Diskussionen uppstod när en person som påstod sig vara lärare, hävdade att all curling är av ondo och hon visste bäst för att hon var lärare.

    För att förkasta resultatet måste man grotta ner sig mer än de få meningarna du här refererar. Du verkar se det mycket svartvitt. För att förstå måste man läsa in på hur de definierat det.
    För de lär inte ha jämfört curlande föräldrar med vanvårdande utan curlande mot mer, som du kallar det, balanserade.
  • momjanet
    Karlington skrev 2021-05-26 20:09:04 följande:
    Jo, men min poäng var ju som sagt att curling inte jämfördes med balanserad barnuppfostran. Det var ju bara en jämförelse mellan curling och folk som i stort sett skiter i sina barn.
    Säger de eller du efter att ha tolkat meningen "inte hjälpa sina barn mer än högst nödvändigt".

    Skiter man i sina barn hjälper man dem inte alls...
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????