• NightRider

Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?

Åsikterna om att använda munskydd mot Covid-19 är många, och det varierar väldigt mycket från plats till plats hur många som använder det.

Själv brukar jag använda andningsmask i affärer och andra ställen inomhus där det inte alltid är enkelt att hålla avstånd. Tycker mig märka att en del ser på en ungefär som att man borde skämmas som skrämmer upp folk. Andra verkar inte bry sig alls, eller har rentav själva munskydd eller andningsmask på sig.

Vad tycker ni om folk som har munskydd eller andningsmask på sig i t.ex. affärer eller andra lokaler där det inte är lätt att alltid hålla avstånd?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?
  • LasseBD

Problemet är ju att det är oftast de med munskydd som inte bryr sig om avstånd.

Det är min upplevelse i alla fall.

Annars är jag för munskydd!

• cosinus

Tja, jag ser nog på dessa på samma sätt som de som har termobyxor i -10. Smart, men inte alltid jag själv är så listig eller kommer ihåg det.

• S23
    LasseBD skrev 2021-05-25 15:52:50 följande:

Hos
    LasseBD skrev 2021-05-25 15:52:50 följande:

Hos oss är det helt tvärtom. De få som har munskydd är också de få som faktiskt håller avstånd.

Troligtvis är tröskeln här för att använda munskydd hög. Så de som faktiskt har de är också de som är försiktiga i övrigt.

Bor i ett lite mindre samhälle där de flesta känns igen av någon om man handlar i affären (gäller dock ej mig som är inflyttad så det är inget pluttsamhälle men tillräckligt för ?min bror känner din mans bror?
  • BuoBä

Nu bor jag i och för sig i Norge och här är det krav på munskydd i butiker om man inte kan hålla 1m avstånd. Verkligen alla har det varje gång de handlar, även om det är folktomt i butiken. I alla fall där jag bor. Sen är det väl lite si och så med hur mycket det egentligen hjälper. Man ser många som petar på dem, eller drar upp ett till synes begagnat engångsmunskydd ur fickan.

Angående att hålla avstånd så gör de allra flesta det också. Backar i trånga gångar för att slippa passera, passerar med ryggen mot om de måste, väntar på sin tur innan de sträcker sig in i mjölkkylen etc. Det kommer kännas väldigt märkligt sen när alla restriktioner är borta...

• Björnenarne

Självfallet tar jag mitt ansvar och försöker dämpa spridningen genom att använda munskydd 

Dom som tror att de inte hjälper tror väl också att jorden är platt och billbälte är påhitt

Tycker de borde vara krav på munskydd i butiker   

• Mortiscia80

Även de sämsta munskydden ger en väldigt bra effekt, det finns ingen anledning att låta bli.

• Björnenarne

Sen finns det ju dessa dårar som vrålar. De skyddar inte 100 procent hurr durr durr

Nej det gör de inte. Inte bilbälte häller eller kondom för den delen. Inget skyddar 100 procent men det MINSKAR .Även om en del har jävligt svårt att fatta de 

• EmelieE1996

Frågan borde snarare vara: "Vad tycker ni om folk som INTE bär munskydd".

Något närmare förklaring är inte nödvändig.

• NightRider
    Spucks skrev 2021-05-25 16:50:07 följande:

Vad exakt menas med "andningsmask"?

Andningsmask sluter tätt mot ansiktet och filtrerar luften man andas in (och den man andas ut också, om det inte har ventil). Munskydd är de enklare typerna som inte sluter tätt mot ansiktet, utan mest filtrerar en del av utandningsluften och minskar sträckan som luft/partiklar når när man andas ut eller hosar/nyser.

www.apoteket.se/tema/munskydd/
Svar på tråden Vad tycker ni om folk som bär munskydd i affärer?