• Anonym (Arg förälder)

Får skolan ens lägga sig i hur barnen tar sig till skolan?

Min ena dotter går i ettan och min andra på förskola. Vi cyklar tillsammans till skolan (lilltjejen fastspänd i cykelvagn, äldsta på egen cykel) Nu har skolan pratat med mig, barnen måste gå i trean för att få cykla till skolan. Får de ens sätta en sådan regel? Det är min dotter och så länge det är jag som är förälder sätter jag mina egna regler. Vad kan hända om vi fortsätter cykla? Anmäler de till socialen? Vad kan socialen göra?

Jag har ingen bil och det går inga vettiga bussar. Ska vi gå (3 km) tar det en massa extratid och jag måste ändå ta med min cykel för att komma till jobbet.

• Svar på tråden Får skolan ens lägga sig i hur barnen tar sig till skolan?
  • Anonym (Nej)

Nej de kan naturligtvis inte bestämma detta.

Däremot kan de ju om de känner oro göra en orosanmälan till soc.

Och då är ju frågan hur soc ställer sig. Rimligen skiter soc i det om barnet cyklar bra.

Tips annars är cykel som fästs bakom din cykel.

• Anonym (Lill)

Men du cyklar med hela vägen? Det låter konstigt. Att barn inte får cykla själva före en viss årskurs är rätt vanligt dock. Säker på att skolan uppfattat att du är med?

• Anonym (F)

Tänk lite utanför den egna boxen.
    När läkaren spänner ögonen i en förälder för att ifrågasätta alla blåmärken betyder det inte att föräldern misshandlat sitt barn. Det betyder att det finns en sådan misstanke för att många barn misshandlas.

Det är samma här. De frågar därför att barn under 10 inte ska cykla själva, utan vuxen, till skolan.
    Förklara läget helt enkelt så är det ur vägen.

På samma sätt som föräldern förklarar för läkaren att blåmärkena uppkom vid en totalt osannolik olycka. (vilket syskonet konfirmerade). De har alla barns bästa för ögonen för det finns många olämpliga föräldrar därute.

• Anonym (J)

Fattade de att du cyklar med dem?
    Verkar ju väldigt konstigt att förbjuda motion, för det är ju just det de gör. Det handlar ju ej om säkerhet om du är med..

• Anonym (Kajsa)

Både ja och nej. Om  du som förälder tar dit barn till skolan och lämnar det där, så bestämmer självklart ni om ni ska köra bil, åka buss eller cykla.

Men om barnet själv tar sig till skolan så kan skolan ha synpunkter om de anser att det är  olämpligt/farligt för barnet.

• Anonym (Arg förälder)

Ja, de fattar att jag cyklar med och de tycker det blir orättvist mot andra barn och att det kan börja ifrågasättas. Att samma regler måste gälla för alla oavsett omständigheter och om jag följer med eller inte.

• Anonym (Arg förälder)
    Tack!
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Arg förälder) skrev 2021-05-25 18:44:20 följande:

Ja, de fattar att jag cyklar med och de tycker det blir orättvist mot andra barn och att det kan börja ifrågasättas. Att samma regler måste gälla för alla oavsett omständigheter och om jag följer med eller inte.

Orättvist? Hur kommer de andra till skolan då? Om de vill cykla så får de väl ta upp det med sina föräldrar i så fall, det är ju inte ditt problem.

Och vem skulle ifrågasätta det, barnen eller deras föräldrar?
  • Anonym (Lill)
    Anonym (Arg förälder) skrev 2021-05-25 18:44:20 följande:

Det var bland det dummaste jag hört. Skolan som i att hela skolan har den policyn, eller enstaka person som tänkt fel? Jag hade inte vikt ner mig utan tagit diskussionen vidare. Cykeln för er är ju både smidig samt ett sätt att få in daglig motion för stora. Jag cyklade också med mina barn.
Svar på tråden Får skolan ens lägga sig i hur barnen tar sig till skolan?