Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Present till Fsk-personal!

Jag hade planerat att ge individuella presenter till alla pedagoger på mitt barns fsk-avdelning nu när hen snart ska byta avdelning men det tänker jag verkligen inte göra om ni bara slänger sakerna! Fy så otacksamt när andra försöker visa sin uppskattning och lite vänlighet!!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (ME) skrev 2021-05-26 17:15:58 följande:
    Varför så arg? Om du vill ge något är det ju bara att ge sånt som passar att få mycket av - som förbrukningsvaror. Tänk om du jobbat i 30+ år och får 5-10 muggar eller lyktor varje år minst. Och kanske bor i lägenhet. Var ska alla saker stå och värdesättas? Eller få plats på väggarna?

Så ge något som inte ger ångest till den som får saken för att den inte har plats för det. Även det bara är en liten mugg (som visar sig vara den hundrade muggen personen får i samlingen av udda muggar). Jag tvivlar på att varje förskolelärare älskar att samla på udda muggar, lyktor etc. Eller stora planscher. Även om tanken är fin.
    Jag är väl inte dum nog att köpa nåt som de inte kan tänkas använda, det fattar vem som helst att man inte kan köpa muggar, prydnadssaker och liknande.

Arg, är det så konstigt? När folk ger saker av snällhet, och det ska man räkna med kastas? Nej du.
  • Anonym (Mamma)
    Ess skrev 2021-05-26 18:42:54 följande:
    Varsin bal toapapper som du skriver deras namn på med tusch. Individuellt och förbrukningsbart.
    En lärare som skaffat valp köpte jag en likadan hundleksak som min hund älskade när han levde.
    Hellre det då! Fast jag hade hoppats på något mer personligt än skitpapper.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2021-05-26 20:05:00 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2021-05-26 18:26:44 följande:
    Jag är väl inte dum nog att köpa nåt som de inte kan tänkas använda, det fattar vem som helst att man inte kan köpa muggar, prydnadssaker och liknande.

Arg, är det så konstigt? När folk ger saker av snällhet, och det ska man räkna med kastas? Nej du.

Du kanske har missförstått lite. Självklart slänger man inte alla saker man får, men sådant jag inte har någon användning för slänger jag faktiskt, åtminstone  efter ett tag. 
    Du skriver att du tänker fixa individuella presenter till alla, och om du gör som i ditt andra inlägg, och väljer något som de kommer att använda, så är det ju toppen! 

Jag vill egentligen inte ha några presenter, men om föräldrarna ändå ska köpa något är det roligt om det är något som jag kan använda. En udda tomtemugg vet jag liksom inte vad jag ska göra av...  En poster med texten "Tack för allt från lille Pelle", typ vill jag ju inte ha på väggen hemma.

Om någon förälder ger mig kaffe och choklad, ena kollegan en chiliplanta och andra kollegan två par roliga strumpor så är det kul och omtänksamt.

Vad hade du tänkt ge ditt barns pedagoger?
    Ärligt talat hade jag tänkt sticka mössor och/eller pannband i färger som kan tänkas passa de flesta, dels till den vanliga personalen och även till en kvinna som jobbar på långtidsvikariat där. Inga konstigheter på för jag hoppas att de ska kunna användas på jobbet så klart när personalen är ute med barnen eller privat om de vill det. Halsdukar kan ju vara en annan tanke förstås. Försöker kolla vad de verkar ha för favoritfärger så man kan anpassa mot jackor och sånt de redan använder.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lågstadielärare) skrev 2021-05-26 21:59:54 följande:
    Vilken trevlig idé! (Om du är duktig på att sticka, men det antar jag eftersom du kommer på idén... )
    Ja jag hoppas iaf att de skulle vilja ha nåt sånt! De står ju ute långa stunder på höst och vinter. Jag har handarbetat i många år och stickar jämnt och fint så det blir nog bra :) Virkar också iofs.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (otacksam) skrev 2021-05-27 09:36:50 följande:
    Tyvärr hade jag inte uppskattat en sådan gåva, jag vill kunna välja mina egna kläder, dessutom har säkert personalen redan bra mössor, vantar mm.

Jag tror att du glömmer att lärare/förskollärare har 25 barn varje år som slutar, det blir många presenter, år efter år, och därför önskar man saker som man inte behöver ha dåligt samvete över- dvs förbrukningsvaror.
    Jag tror att du överdriver antalet presenter som lärare/fsk-lärare får. Det är knappast frågan om 25 presenter varje läsår.

Enligt din inställning kan jag lika gärna sluta ge presenter till alla jag känner, för de har ju redan allting...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (otacksam) skrev 2021-05-27 10:50:20 följande:
    Ja, jag överdriver lite men poängen är att det är många barn i omlopp och många ger presenter. Att jämföra att få en present av en vän eller ett barn (bland många!) man har haft i några år är verkligen inte samma sak.

Tänker du att ditt barn har varit väldigt speciellt för fröknarna och att de därför kommer uppskatta dina presenter mer eller vad är tanken? Varför hör du inte vad vi pedagoger säger- förbrukningsvaror är det bästa?
    Du, jag har verkligen inget storhetsvansinne att mitt barn skulle vara speciellt på nåt sätt, annat än för mig själv så klart. Du verkar har missförstått varför man ger gåvor till skolpersonal - det gör man för att visa uppskattning för arbetsinsatsen under den tid man haft sitt barn där.

Varför känner du att du måste trycka ner föräldrar som vill vara snälla...?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (otacksam) skrev 2021-05-27 14:39:18 följande:
    Jag undrar tillbaka varför du inte tar åt dig av vad anonyma lärare/pedagoger skriver? Om du var min vän eller syster hade jag gärna tagit emot något hemstickat men av en förälder -en i mängden- så vill jag inte ha något så personligt, det blir för närgånget. Om du upplever att jag trycker ner dig för att jag ärligt berättar varför så tror jag att du kanske är känsligare än de flesta.

Du är lika snäll om du ger blommor, en jordgubbsplanta, choklad eller vin men det är med lite distans. 
    Min upplevelse beror på hur du tilltalar mig. Ta och tänk lite på tonen om du har något att säga!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (meour) skrev 2021-05-27 15:18:25 följande:
    Jag tror att du överdriver din betydelse för personalen på ditt barns förskola en aning. De är inte dina vänner eller släktingar, utan de har som arbete att ta hand om ditt barn i form av barnomsorg. När de går hem så har de egna vänner och släktingar som de bryr sig om, ditt barn är ett av en hel radda ungar som passerar förbi under deras yrkesliv. De ger omtanke och omvårdnad till ditt barn under tiden det är på förskolan, men däremellan har personalen sitt eget liv att ägna sig åt. 
    Jag har aldrig nånsin varken trott eller påstått att JAG skulle vara speciell för personalen! Herregud vilka påhopp för att man vill vara snäll, vad är det för fel på er?!
  • Anonym (Mamma)

Till alla som INTE är fsk/skolpersonal: ge aldrig nånting till era barns lärare, det uppskattas inte ett dugg! Snarare är man tydligen för påträngande och nån slags idiot som tror att det skulle tas emot med glädje! Det är väldigt tydligt vad ni inom skola/fsk tycker, så TACK för att ni öppnat mina ögon för detta!

Svar på tråden Present till Fsk-personal!