• Linninparis

    Ung med barnlängtan

    Hej alla ni fina!

    Jag har extrem längtan efter barn, är 23 år och under flera år har jag tänkt på att skaffa barn..

    Bott i Frankrike i 3 år och träffat en fantastisk man som är 38(idag) vi lever ihop och allt är riktigt bra om jag ska vara ärlig (1,5 år ihop) Ålderskillnad är inget problem för mig eller min partner utan det har varit en fördel.

    Min partner längtar efter barn och såklart ökar min längtan också.

    Vänder mig till er som tidigt blev förändrat eller väntar, samt par med ålderskillnad.

    Hur tänker ni?

    Berätta gärna om era erfarenheter, fördelar, nackdelar osv!

    Tacksam till alla svar!

  • Svar på tråden Ung med barnlängtan
  • Karlington
    Linninparis skrev 2021-05-25 22:37:21 följande:

    Hej alla ni fina!

    Jag har extrem längtan efter barn, är 23 år och under flera år har jag tänkt på att skaffa barn..

    Bott i Frankrike i 3 år och träffat en fantastisk man som är 38(idag) vi lever ihop och allt är riktigt bra om jag ska vara ärlig (1,5 år ihop) Ålderskillnad är inget problem för mig eller min partner utan det har varit en fördel.

    Min partner längtar efter barn och såklart ökar min längtan också.

    Vänder mig till er som tidigt blev förändrat eller väntar, samt par med ålderskillnad.

    Hur tänker ni?

    Berätta gärna om era erfarenheter, fördelar, nackdelar osv!

    Tacksam till alla svar!


    Jag ser inga problem alls. :) Med tanke på hur kort föhållandet varit och din unga ålder skulle jag nog rekommendera att du väntar ett år eller två innan ni skaffar barn. Relationer och känslor är mycket mer instabila i så ung ålder. Men jag ser inget problem med åldern i sig - hade du sagt att ni hade varit ihop i 3,5 år så hade jag sagt att det bara är att tuta och köra. :)
  • Anonym (Jadu)

    Om ni skulle separera NU. Är din plan att bo kvar i Frankrike då? Vill du leva ditt liv där oavsett relation eller inte?

    Om svaret är nej. Du skulle flytta hem, eller

    Göra det såsmåningom så skulle jag absolut tänka ett varv till.

    Du bör också kolla hur föräldraledighet fungerar, framförallt för dig som inte är medborgare. Hur tänker din partner? Vill han vara hemma med barnet?

    Hur ser hans syn på barnuppfostran ut?

    Allt sådant som kan skilja kulturellt är bra att ha diskuterat. Det som är självklart för dig kanske inte är

    Det för honom.

    Hur ser andra former av bidrag ut? Överlever du ekonomiskt med barn om ni skulle separera.

    Jag ser inte din ålder som ett problem. Utan egentligen bara faktumet att du bor i ett annat land. Vilket i sig absolut inte behöver vara ett problem men du behöver fundera på scenarion om ni skulle separera och fått barn tillsammans. Och som sagt skillnaden i hur man ser på barn och uppfostran

  • Karlington
    Anonym (Jadu) skrev 2021-05-25 22:53:14 följande:

    Om ni skulle separera NU. Är din plan att bo kvar i Frankrike då? Vill du leva ditt liv där oavsett relation eller inte?

    Om svaret är nej. Du skulle flytta hem, eller

    Göra det såsmåningom så skulle jag absolut tänka ett varv till.

    Du bör också kolla hur föräldraledighet fungerar, framförallt för dig som inte är medborgare. Hur tänker din partner? Vill han vara hemma med barnet?

    Hur ser hans syn på barnuppfostran ut?

    Allt sådant som kan skilja kulturellt är bra att ha diskuterat. Det som är självklart för dig kanske inte är

    Det för honom.

    Hur ser andra former av bidrag ut? Överlever du ekonomiskt med barn om ni skulle separera.

    Jag ser inte din ålder som ett problem. Utan egentligen bara faktumet att du bor i ett annat land. Vilket i sig absolut inte behöver vara ett problem men du behöver fundera på scenarion om ni skulle separera och fått barn tillsammans. Och som sagt skillnaden i hur man ser på barn och uppfostran


    Mycket bra frågor allihopa! :)

    (Föräldraledigheten är nog dock inget problem. EU förbjuder att man diskriminerar p.g.a. hemland mot medborgare i EU-länder. :) )
  • Aliona
    Karlington skrev 2021-05-25 23:04:20 följande:

    Mycket bra frågor allihopa! :)

    (Föräldraledigheten är nog dock inget problem. EU förbjuder att man diskriminerar p.g.a. hemland mot medborgare i EU-länder. :) )


    Fast å andra sidan är ju föräldraledigheten bara 16 veckor i Frankrike..
  • Anonym (Ellie)

    Blev mamma när jag var 20 första gången, sen kom ett syskon när jag var 24. Nu är de 8 och 4

    Jag tycker du låter mogen och som att du vet vad du vill. Om ni litar på varandra, har en fungerande ekonomi samt att du kan se honom som en bra pappa så är det ju bara att köra.

Svar på tråden Ung med barnlängtan