• Anonym (Nyfiken)

Transpersoner, se hit!!

Hej alla transpersoner! Jag hade blivit jätteglad om ni hade velat berätta mer om vad det innebär att vara transperson; jag är intresserad av allt ni har att berätta, men här är några frågor "to get you started":

1) Är du transman eller transkvinna?

2) Hur gammal var du när du själv insåg att du var transperson, och hur gammal var du när du "kom ut"?

3) Hur har din "transition" sett ut (hittills)?

4) Vad hade du önskat att dina närmaste visste/tänkte på när du kom ut (i fråga om hur du blev bemött osv)?

5) Upplever du mycket transfobi, eller är folk i din omgivning generellt sett accepterande?

6) Anything else you'd like to add :)

Jag hoppas att det finns några transpersoner här på FL som har lust att svara!

Kärlek, fred och förståelse Hjärta

• Svar på tråden Transpersoner, se hit!!
  • Freddie K
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-27 17:25:05 följande:

Hej alla transpersoner! Jag hade blivit jätteglad om ni hade velat berätta mer om vad det innebär att vara transperson; jag är intresserad av allt ni har att berätta, men här är några frågor "to get you started":

1) Är du transman eller transkvinna?

2) Hur gammal var du när du själv insåg att du var transperson, och hur gammal var du när du "kom ut"?

3) Hur har din "transition" sett ut (hittills)?

4) Vad hade du önskat att dina närmaste visste/tänkte på när du kom ut (i fråga om hur du blev bemött osv)?

5) Upplever du mycket transfobi, eller är folk i din omgivning generellt sett accepterande?

6) Anything else you'd like to add :)

Jag hoppas att det finns några transpersoner här på FL som har lust att svara!

Kärlek, fred och förståelse Hjärta

Får jag svara här? Jag är inte trans, men bisexuell. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Nyfiken)
    Freddie K skrev 2021-05-27 18:26:47 följande:
    Får jag svara här? Jag är inte trans, men bisexuell. .
    Det här blir ju lite som att fråga "Får jag svara här? Jag är inte trans, men jag är poly", eller "Får jag svara här? Jag är inte trans, men jag lever i ett stag/vixen-förhållande" eller liknande... Det går ju inte att jämställa en sexuell läggning med att vara transperson, liksom. Men, det kan ju ändå vara intressant att läsa vad du som bisexuell har för erfarenheter också, så visst - go ahead! Om inte annat så puffar det ju tråden ;)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (En som vet) skrev 2021-05-28 10:41:15 följande:

Det är extremt mycket transfobi och hatbrott i Sverige, Spec illa från de invandrade personerna och kulturerna. Det är riktigt illa och allvarliga brott, plus att det är ett känsligt ämne som ingen får prata om. Jag tror de som får den värsta lotten är de transpersoner från andra kulturer i socialt utsatta områden, tex tänk dig att vara transperson i Rinkeby, det hade varit helvetet. Samhället är inte öppet och kärleksfullt som det påstås, och inga enhörningsstatyer eller festivaler kommer ändra på det, tyvärr. Möjligtvis kan en ljusglimt och hopp finns i en större acceptans med den kommande generationen av (svenska barn) som nu får lära sig om allas värda oavsett sexuell orientering. Men knappast troligt. Det är fort väldigt stigmatiserande att vara trans och väldigt utsatt. Kolla statistiken så ser du hur hatbrotten ökar för varje år.

Tack för ditt ärliga svar! Jo, jag vet att acceptansen fortfarande är låg, och att hatbrotten är många, vilket ju är för jävligt... Är du själv transperson och har upplevt detta first hand? Ja, du svarar ju bara om du vill, förstås.
Svar på tråden Transpersoner, se hit!!