• scrapparlotta

goda nötter mm??

Nötter och liknande ska väl vara ganska bra att äta, trots att det innehåller mycket fett?? Nyttigt fett är det väl?? Men vad ska jag köpa för nötter då??? Salta jordnötter är väl inte så bra, eller??? Ge mig lite tips om detta är ni snälla.

• Svar på tråden goda nötter mm??
  • Danbala

Nja, mja, det är inte sådär jättehimla nyttigt, för det är rätt mycket fett. (Det var ett jätteintressant program om det på radion för en vecka sedan.)

"Nötter är bra för hjärtat. Nötter sänker kolesterolhalten, skyddar mot diabetes, de är rika på fibrer, folsyra, antioxidanter och mineraler. Nyttigare än nötter kan det inte bli. Vi köper och äter nötter och mandel som aldrig förr, men det finns också baksidor. Andreas får tänka sig för innan han går in i en vanlig matvaruaffär eller ska fira jul. Han kan få en allergisk chock om någon så bara öppnar en påse nötter i samma vagn på tåget. Nötter är dessutom rena kaloribomberna, och det är lätt att stoppa i sig en påse som täcker energibehovet för en hel dag. Man bör också akta sig för de farliga mögelgifterna som finns i vissa nötter. Kropp & Själ gör idag upp med nöttrenden."

Jag minns inte allt som sades, men t.ex. sa hon som pratade (dietist) att ett mellanmål av nötter visst kan vara bra, om man håller sig till en näve. 10-15 nötter. Mycket sådan info. Hemskt intressant. (Och i valet mellan ett antal nötter var det egentligen bara honungsrostade jordnötter hon tyckte man borde välja bort just för att de har socker tillsatt också.)

• scrapparlotta

Danbala: Ok, då vet jag det . Inte så nyttigt ändå som man har hört. Jaja, kunde väl nästan ha räknat ut det. Allt som är gott är onyttigt, så är det

• LittleSunshine

Jag gillar solrosfrön, pumpafrön, pinjenötter, cashewnötter osv. vi äter det som snacks men har de även i maten, sallader mm. Det är ju hur som heslt bättre än godis & chips

....behandla andra som du själv vill bli behandlad....
  • Danbala

LittleSunshine:

Mjorå, det är det nog, ätet med måtta så.

Det är bara så lätt att tänka "men det är nyttigt", särskilt nu när nötter är lite inne och pratas så gott om hela tiden, och glömma fetthalterna:

cashewnöt: 46.5 %
    sötmandel: 52 %
    hasselnöt: 62.6 %
    pekannöt: 68 %

och så vidare... Relativt låga halter mättat fett (runt 5%) (potatischips har ca 10% mättat fett), så för att vara fett är det ju inte så dumt fett, men man får snabbt i sig ett normalt dagsbehov ändå.

• Jessyelina

Pumpafrön är supergott *dräglar lite * =)

• Danbala

kikkan:
    solrosfrön 49,5 % (5,21 % mättat)
    pumpafrö 46 % (8 % mättat)

• SvenskEngelsk

De innehåller bra fetter och fortsätt äta de nötter du gillar
    Jag ristar solrosfrön, äter cahsews, Wasabi nötter, pistage nötter osv osv
    Och jag går ner i vikt och mår toppen, NÅGOT ska man ju kunna äta, så ÄT!!!

• Jennie med ie

Nej allt som är gott är inte onyttigt Och nötter, de flesta, ÄR inte onyttiga... utan tvärtom... dock i lagom mängd som sagt. Äter man inte väldigt energi- och fettrikt i övrigt kan man absolut äta betydligt mer än 10-15 stycken...

Sen kan man testa salta rostade sojabönor, de från Go Green är godast. Nyttigt, bra fetter, proteinrikt, gott..

• snobben

De ska vara få nötter man äter om man vill åt det nyttiga, äter man för mycket så blir det ju onyttigt. Jag försöker äta 10 mandlar om dagen för det ska vara bra för spända muskler.

Så en liten näve nötter om dan är nyttigt.

• Zabina

Det handlar juh inte om att det blir onyttigt om man äter mycket nötter... utan just att man äter för mycket då kanske, att man överstiger energibehovet man behöver per dag. Men det kan man juh göra med vad som helst... Broccoli är nyttigt, men skulle jag äta 76 kg om dagen så skulle jag gå upp i vikt av det också...

• Danbala

NU! Äntligen har de lagt upp programmet så man kan lyssna på det.

www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp&Artikel=564059

(Det är såklart programmet från den 14:e mars - "Hur nyttiga är nötterna?" som gäller. Det varken sågar eller hyllar nötter, men kan aspelut vara intressant ändå!)

Svar på tråden goda nötter mm??