• Anonym (TS)

Någon som brutit lilltån?

Hallojs!

Har sparkat i tån på en tröskel, det gjorde ont men inte svinont. Nu ett par timmar senare är den svullen och blålila, men jag kan röra på den utan större smärta. Så den är ju inte av i leden iallafall. Den är varm också. Liksom mycket lilaröd. Men bara på ovansidan. Under tån går det inte ont alls.

Det bultar lite i den känner jag men gör inte superont. Ska dock tilläggas att jag har en väldigt hög smärttröskel och är ganska okänslig för yttre smärta, men tänker att en bruten tå borde göra ondare?

Om jag klämmer på tån gör det ont, betydligt mer ont än när jag vickar på den. Men lilltån har väl ingen led som stortån på mitten på samma sätt?

Tror ni den är bruten? Hur som helst gör man väl inget åt det gissar jag. Man kan väl tejpa ihop med granntån kanske.

Någon som brutit tån och inte haft så ont?

• Svar på tråden Någon som brutit lilltån?
  • Just Precis

Har gjort, gjorde svinont när det hände men sedan ok. Fick ha stora skor dock, var svårt med tryck så jag haltade rätt länge. Precis, man gör inget, läker ihop.

• Anonym (M)

Om foten fortfarande är blå om två veckor har du eventuellt en fraktur.

Nej, man gör inget åt det.

Tejpa ihop med granntån och staga upp under med en spatel eller några bredare glasspinnar.

Jag har brutit en tå. Foten var blå en månad. Det tog ungefär ett halvår innan den kändes halv-läkt.
    Att den var bruten fick jag konfirmerat flera år senare vid en röntgen av samma fot men av helt andra anledningar. Det var inte ens tån jag sökte för utan det var ett bifynd.

Gör det ont om du petar/klämmmer/rycker i tån ska du låta bli att peta/klämma/rycka.

• lövet2

Jag har brutit många tår många gånger. Det kan göra vansinnigt ont länge, men det kan också göra så där litegrand ont bara. Antagligen beror det på var brottet sitter. Om du kan röra tån är den inte bruten. När den är bruten, så skickar du signaler till foten att vicka på tån, men det händer liksom ingenting. Signalen klipps av innan den når tån på något vis.

Vänta tills svullnaden lagt sig lite innan du tejpar tån. I akuta läget ska du bara vila den. Gärna högläge. Kanske du upptäcker i morgon att tån bara är rejält blåslagen och inte behöver tejpas alls.

• Anonym (TS)
    lövet2 skrev 2021-05-27 23:20:55 följande:

Jag har brutit många tår många gånger. Det kan göra vansinnigt ont länge, men det kan också göra så där litegrand ont bara. Antagligen beror det på var brottet sitter. Om du kan röra tån är den inte bruten. När den är bruten, så skickar du signaler till foten att vicka på tån, men det händer liksom ingenting. Signalen klipps av innan den når tån på något vis.

Vänta tills svullnaden lagt sig lite innan du tejpar tån. I akuta läget ska du bara vila den. Gärna högläge. Kanske du upptäcker i morgon att tån bara är rejält blåslagen och inte behöver tejpas alls.

Tack för svar! Varför så många brutna tår?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2021-05-27 23:00:57 följande:

Om foten fortfarande är blå om två veckor har du eventuellt en fraktur.

Nej, man gör inget åt det.

Tejpa ihop med granntån och staga upp under med en spatel eller några bredare glasspinnar.

Jag har brutit en tå. Foten var blå en månad. Det tog ungefär ett halvår innan den kändes halv-läkt.

Att den var bruten fick jag konfirmerat flera år senare vid en röntgen av samma fot men av helt andra anledningar. Det var inte ens tån jag sökte för utan det var ett bifynd.

Gör det ont om du petar/klämmmer/rycker i tån ska du låta bli att peta/klämma/rycka.

Ok, låter länge.

Japp, ska försöka låta den vara så inget förvärras. Ska till en läkare om några dagar av en annan anledning, ska passa på och fråga då om den fortfarande ser blå ut. Inte så mycket för att läkaren ska göra något utan mer för nyfikenhets skull.
  • Anonym (M)

Man kan röra på brutna tår.
    Det du dillar om är nervsystemet. Det är ytterst sällan man rycker av nerver i samband med fraktur.

Ett tips: ge inte råd i vårdfrågor igen. Gör inte det någonsin.
  • Anonym (bröt)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-27 22:53:51 följande:

Hallojs!

Har sparkat i tån på en tröskel, det gjorde ont men inte svinont. Nu ett par timmar senare är den svullen och blålila, men jag kan röra på den utan större smärta. Så den är ju inte av i leden iallafall. Den är varm också. Liksom mycket lilaröd. Men bara på ovansidan. Under tån går det inte ont alls.

Det bultar lite i den känner jag men gör inte superont. Ska dock tilläggas att jag har en väldigt hög smärttröskel och är ganska okänslig för yttre smärta, men tänker att en bruten tå borde göra ondare?

Om jag klämmer på tån gör det ont, betydligt mer ont än när jag vickar på den. Men lilltån har väl ingen led som stortån på mitten på samma sätt?

Tror ni den är bruten? Hur som helst gör man väl inget åt det gissar jag. Man kan väl tejpa ihop med granntån kanske.

Någon som brutit tån och inte haft så ont?

Jag bröt tån när jag var 10 år, det är mer än 30 år sen men jag minns smärtan fortfarande. Så, ja, det gör skitont. Jag har också hög smärttröskel och även som barn var jag rätt tålig om jag gjorde illa mig, men den gången... 

Eftersom tån är fixerad i strumpor och skor så fick det självläka, vi kollade ju med läkare såklart och fick det beskedet. Jag haltade och gick snett med foten i säkert ett halvår pga smärtan och det tog ett tag sen att vänja tillbaka att gå rakt med foten. Men inga problem sen. Smärtlindring kan man ju prova för att kunna gå normalt. 

Det kan ju vara en rejäl stukning? Eller spricka? Men oavsett tror jag inte att man kommer att göra nåt med den om du söker vård. Så tejpa eller ha stadiga strumpor som håller ihop tårna så kommer det att läka.
  • sextiotalist

Nja, jag kunde röra min fot, fast den var bruten, likaså min hand litegrann (trots att den behövdes reponeras). 
  • Anonym (M)
    sextiotalist skrev 2021-05-28 09:05:45 följande:
    Nja, jag kunde röra min fot, fast den var bruten, likaså min hand litegrann (trots att den behövdes reponeras). 
    Jag krossade en arm. Den gick fortfarande att röra på trots att det sen visade sig att det mest var en massa benflisor kvar av skelettet. När jag sedan opererade samma arm så skadades nerven. Då kunde jag inte röra på armen alls. Det tog 2 år innan nerven läkte. Med andra ord är det en enormt stor skillnad på skelett och nerver. De har olika funktioner i kroppen och skador på det ger helt olika konsekvenser.

Lövet har blandat ihop nerver med skelett. De påståenden hon gör är totalt felaktiga och det blir således huvudstupa dumt att hon ger råd i vårdfrågor. Rent ut sagt farligt till och med.
  • Anonym (Stege)

Jag  bröt tån bredvid lilltån. Det gjorde vansinnigt ont! Den blev svart samma dag ( hela tån) och svullnade upp. Fanns inte en susning jag vare sig kunde röra på den eller gå. Gör fortfarande ont ibland 2 år senare och går inte böja som förr. 

Svar på tråden Någon som brutit lilltån?