• Anonym (Anonym)

Ditt bästa/sämsta second hand köp

I och med en annan tråd gällande second hand så blev jag nyfiken på allas bästa/sämsta second hand köp. Kan även vara kul att höra dyraste/billigaste. Så ni som köper second hand, berätta om era bästa fynd och största misstag. Och som bästa behöver det inte gälla prislappen utan bara nåt som ni kanske verkligen älskar att ha hemma eller nåt ni letat efter länge.  Glad

Bästa köp (second hand butik): Min antika skänk som jag älskar.
    Sämsta köp (second hand butik): En fårskinnsrock som jag aldrig använde utan slängde. 
    Dyraste: Troligtvis min soffa, sängram eller mina matsalsstolar. Tror alla kostade runt 3500 kr. (blocket)
    Billigaste (blocket): En designbordslampa som jag tyckte såg häftig ut men först tackade nej till då jag tyckte den var för hög. Då hörde säljaren av sig och säger att jag kan få den ändå för han ville inte slänga den. Älskar den lampan. Den har fått supermånga komplimanger av folk.
    Billigaste jag betalat för (blocket):  Ett antikt grisrosa skrivbord för 80 kr. Målade det vitt och la ut det på Blocket för 700 kr några år senare, men fick så många svar att jag insåg att jag inte ville skiljas från det. Det står nu hemma hos mina föräldrar för jag hade inte plats för det just då. Dom är inte så nöjda över det, men dom har gott om plats. Skrattande

• Svar på tråden Ditt bästa/sämsta second hand köp
  • JagEmma

Det bästa jag köpt och kanske lite töntigt på second hand är en 100 cm rosa nalle för 100kr.
    Har varit till tröst många gånger.

• Anonym (LS)

En tavla för 1300:- runt 00-talet. Den var väldigt mig och har suttit uppe sedan dess. Bästa köpet, trots att det var typ "alla" pengar jag hade över den månaden.

Sämsta köpet: 2 tripp trapp som jag tänkt måla och använda. Väldigt billigt inköp, men ständigt en sak att göra "nån gång". När fasen då. (Min yngsta är 6 år)

• Anonym (T)

Har rätt många bästa köp faktiskt. Men mina favotirer är nog mina olika trä och metallramar jag köpte innan det blev så populärt att handla secondhand. Oftast går de för 200-400 kr idag medans jag köpte dem för 20-60 kr. Jag har gjort om de flesta genom att spänna upp fina snören och sen hängt små bilder på barnen i.

Älskar även mina plåtburkar och metallbrickor jag samlar på mig.

Sämsta: soffbordet. Det var billigt och är väll helt okej för det är stort och bra höjd men hatar designen på det. Är mer min mans stil.

Blocket bästa: En stor skänk för 200 kr som jag inte ens behövde måla om för hon som sålde hade redan målat i rätt färg.

• Elis73

Jag älskar second hand och vi har en toppenbutik i min småstad (men besöker även second hand / loppis på andra orter när jag har möjlighet). Pengarna i lokalbutiken går till välgörenhet, butiken ger jobb åt personer utanför arbetsmarknaden och de får in massor av saker som är både nytt och fräscht - win, win, win..... Själv skänker jag regelbundet saker/kläder istället för att det bara blir liggandes. Jag fattar verkligen inte varför inte fler köper begagnat - särskilt de som har stram ekonomi. Begagnad vinterjacka 150 kr - ny vinterjacka 1500 kr...

Bästa fynd:
    *Slalompjäxor för ca 10 år sedan som två söner använt och den yngsta fortfarande använder = 50 kr. Så sköna och snygga att de inte vill byta till nya.
    *Min golfjacka från J Lindeberg. Hade spanat på den i butik, men tyckte den var för dyr (ca 2000 kr). Slumphittade samma på loppis för 150 kr. 
    *Köpte nyligen ett par högklackade träskor från Swedish Hasbeens för 50 kr. Såg helt nya ut och finns i butik för ca 2000 kr. Hade inte kostat på mig dessa till ordinarie pris, men hade spanat och tyckte de var läckra.
    *Barnens skrivbord för 100 kr/st. Lagom stora och dessutom ihopfällbara.

Bästa köp:
    *Bästa köp är totalen av det jag sparar ekonomiskt. Köper nog minst hälften av mina kläder och möbler på second hand. Min stil är "vanlig", så jag letar absolut inte efter något udda (i klädväg). Mycket av det jag köper finns att köpa i butik fortfarande, eller i alla fall snittet. Köper bara saker som är i bra skick.  Blir glad av att fynda

Köp jag missat:
    *Hittade ett fantastiskt slagbord för 500 kr. Hade nog kunnat sälja på Blocket för 5000 kr. Fick beslutsångest eftersom jag inte kunde få in det i bilen. När jag gick tillbaka nästa dag butiken var öppen var bordet borta.
    *Såg en retropall i skylten som jag absolut ville köpa. Skulle bara gå in i en annan butik före (ville inte bära runt på pallen). När jag kom tillbaka 10 minuter senare var pallen borta. 
    *På sommaren gäller det att vara mer på hugget. Besökande från större städer tror inte det är sant när designprylar och märkeskläder slumpas bort.

Sämsta köp:
    *Har ibland lite för bråttom och provar inte. Så ibland har jag skänkt tillbaka plagg som jag inte gillade. Men det ser jag extra välgörenhet - istället för att stoppa pengar i en bössa på ICA. 
    *Köpte en golfvagn där en rem visade sig vara trasig. Har inte lyckats laga, utan den bara ligger och tar plats.
    *Och säkert mer saker som jag förträngt. 

• Aniiee

Jag drar till med samma svar som jag skrivit på en annan site: Inte jag, utan mormor, som köpte en gjutjärnsgryta på loppis år 1960. Den var alltså begagnad då och jag ärvde den och använder den nu. Vad kan den ha kostat? Och vad kan den ha kostat utsalget på 60 år? Och den håller än, så den räcker nog min livstid ut.

Mitt egna bästa köp är nog en bok jag köpte för hela 1 pence plus frakt på amazon uk.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (oooo)

Inte jag men en bekant familjs sämsta: 
    De köpte en byrå som de var så glada över. Det dröjde inte länge förrän de insåg att de hade vägglöss i hela huset! Det blev sanering och 6 månader där de behövde leva med att tokstäda allt varje dag enligt instruktioner från Anticimex. Det jobbigaste var (främst för barnen)  att gå och lägga sig i sängen och veta att det skulle komma fram vägglöss. 

• BuoBä

Jag (eller rättare sagt katten) hade sönder locket till en liten och väldigt praktisk pyrex-form. Det grämde mig. Ett par veckor senare hittade jag ett ensamt lock utan form på den lokala secondhandbutiken. Exakt samma storlek! Tror det kostade 15 kr. Det är ett av mina bästa köp.

Jag är också väldigt nöjd med vintageservisen jag har köpt lådvis av, från folk som ärvt den och bara velat bli av med den.

Sämsta... Jag har köpt ett par barnplagg som lycran har gått på i första tvätten. Men det är risker man får ta och det handlar om väldigt små summor.

Det dyraste jag köpt var en sverigedräkt till mig själv. Den var knappt använd och passade mig perfekt så det var värt pengarna.

• mammabitch

Har gjort så många roliga och udda fynd på loppis så jag kan inte räkna dem.
    En oväntad bonus var i a la fall när jag köpte en vinterjacka för 20 kronor på storloppis och när jag en tid senare skulle tvätta den så hittade jag en femhundring i en innerficka! Hade det varit samma dag hade jag ju gått tillbaka , men som det var nu hade jag ingen möjlighet att veta vem jag köpt av så den fick tillfalla upphittaren!
    Jackan var också bra ; )

• Anonym (Lisa)

Några saker jag är extra glad över är:

Kylskåp/frys, som vi har i förrådet. Verkligen ett bra köp, att ha extra plats när man storhandlat, eller ska ha gäster och sätta in mat och dricka, som inte får plats i ordinarie kyl/frys.

En lampa vi hittade i en affär i Stockholm, samt en lampfot vi hittade i en butik i Kåseberga. Båda var typ retroaffärer. 

Har även kompletterat våra finglas med second-hand köp.

Köpte en jättefin begagnad gammeldags utdragssäng till dottern när hon var
    liten. 

Sämsta köp, det kommer jag inte ihåg. Eftersom det i regel inte kostar så  mycket, så gör det inget om det inte riktigt håller måttet. 

Svar på tråden Ditt bästa/sämsta second hand köp