• Grilimy

V 12 helt "ogravid" brösten "borta"

Jag vet att symtom minskar runt vecka 12. Jag gick in i vecka tolv idag och sen 3 dagar så har mitt kraftiga illamående försvunnit. Det är helt ok och oroar mig inte alls men ungefär samtidigt nån dag innan började brösten minska i storlek, nu är de lika slappa och vanliga som innan graviditet. DET är vad jag förstått lika med MA. Normal graviditet går inte brösten tillbaka och blir slappa och slutar ömma!? Hade MA för ett år sen, började lika. Dock tidigare i graviditeten. Denna gång har jag sett levande bebis vecka 7 och 9. Såklart skitorolig och inställd på MA men vill ändå kolla om nån haft lika med just brösten och bebis ändå levde? KUB 8/6 så bara att vänta. :(

• Svar på tråden V 12 helt "ogravid" brösten "borta"
  • Grilimy

Direkt efter jag skrivit så kom det ut som gul beige "snor" tjockt slem... släpper slemproppen innan missfall? Nån som vet? Har dessutom värk i livmodertappen nu. :( känns inte hoppfullt alls.

• Anonym (Tessan)

Mina bröst var ömma i några veckor, sedan var de precis som innan graviditeten. Jag hade samma bh-storlek hela graviditeten och efteråt. Min graviditet gick bra.

• Grilimy
    Anonym (Tessan) skrev 2021-05-28 22:17:41 följande:

Mina bröst var ömma i några veckor, sedan var de precis som innan graviditeten. Jag hade samma bh-storlek hela graviditeten och efteråt. Min graviditet gick bra.

Tack snälla för ditt svar, jag är så knäckt. Har ont i livmodern, känns som en tyngd, en konstig värk plus ont i själva tappen så vågar inte hoppas, brösten har varit stora, spända och ömma och nu helt som vanligt små och slappa, ömmar inte alls. Minskade dina i storlek med?

För ca 1-2 veckor sedan slutade jag tvärt med lutinus och oroar mig att det är anledningen bebisen dött. Anklagar mig själv så mycket. Usch så hemskt jag mår. :(
  • Anonym (Jag med)
    Grilimy skrev 2021-05-28 22:43:49 följande:

Tack snälla för ditt svar, jag är så knäckt. Har ont i livmodern, känns som en tyngd, en konstig värk plus ont i själva tappen så vågar inte hoppas, brösten har varit stora, spända och ömma och nu helt som vanligt små och slappa, ömmar inte alls. Minskade dina i storlek med?

För ca 1-2 veckor sedan slutade jag tvärt med lutinus och oroar mig att det är anledningen bebisen dött. Anklagar mig själv så mycket. Usch så hemskt jag mår. :(

Det är inte ditt fel om det skulle bli ett missfall eller ma så anklaga inte dig själv. Jag står inför samma rädsla fast är i V 6. Mina bröst har också slutat ömma och bröstvårtorna är inte styva längre. Jag håller tummarna för oss.
  • Anonym (Mamma till 5)

Förstår att du är orolig har själv haft ett ma I vecka 12. Men du är också i spökveckorna och då är det vanligt att alla symtom försvinner och man känner sig helt ogravid. Slemmiga flytningar som ser ut som typ snorloskor är också väldigt vanliga gravidflytningar du har dessutom sett ett levande foster i vecka 9 då är risken för missfall väldigt liten efter.

Men för att lugna dig kanske du ska boka in ett ul om du inte ska göra kub snart?

Håller tummarna att allt ser bra ut

• Emmethhh

Mina symtom avtog och brösten slutade ömma och blev som vanligt igen efter att ha varit dynghårda och större, detta hände i typ v.10. Var symtomfri till v.23 ungefär då jag började känna fosterrörelser, är i v.39 nu. Så det behöver inte alls vara kört för dig!

• Grilimy
    Emmethhh skrev 2021-05-28 23:11:55 följande:

Mina symtom avtog och brösten slutade ömma och blev som vanligt igen efter att ha varit dynghårda och större, detta hände i typ v.10. Var symtomfri till v.23 ungefär då jag började känna fosterrörelser, är i v.39 nu. Så det behöver inte alls vara kört för dig!

Tack <3 det är lite lugnande att höra. Tyvärr är det onda i livmodern så konstigt ont så det känns inte normalt. :( Konstant ont sen måndags som att jag har ett stenklot i magen. Svårt att beskriva känslan.
  • Grilimy
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-05-28 23:06:55 följande:

Förstår att du är orolig har själv haft ett ma I vecka 12. Men du är också i spökveckorna och då är det vanligt att alla symtom försvinner och man känner sig helt ogravid. Slemmiga flytningar som ser ut som typ snorloskor är också väldigt vanliga gravidflytningar du har dessutom sett ett levande foster i vecka 9 då är risken för missfall väldigt liten efter.

Men för att lugna dig kanske du ska boka in ett ul om du inte ska göra kub snart?

Håller tummarna att allt ser bra ut

Tack! Visste inte att man kunde ha gula snorklumpsflytningar *urk* Har kub 8/6. Lång väntan. :(
  • Grilimy
    Anonym (Jag med) skrev 2021-05-28 22:54:29 följande:

Det är inte ditt fel om det skulle bli ett missfall eller ma så anklaga inte dig själv. Jag står inför samma rädsla fast är i V 6. Mina bröst har också slutat ömma och bröstvårtorna är inte styva längre. Jag håller tummarna för oss.

Tack, jag håller tummarna för oss! Att jag anklagar mig själv beror på att jag slutade tvärt med progesteronet (ivf) v 10. Utan nedtrappning. Det kan ha orsakat att bebis dog. :(
  • Anonym (Tessan)
    Grilimy skrev 2021-05-28 22:43:49 följande:

Nej, de minskade inte i storlek, men de ökade aldrig under graviditeten heller. De var exakt lika stora hela tiden och såg likadana ut också (inga ådringar eller förändringar på bröstvårta eller vårtgården). Jag slapp många klassiska symtom, vilket gjorde mig orolig. Men allt gick bra.
  • michimichi

Hcg är ju som högst fram till v10, 11. Sen brukar hcgns effekt avta och därmed kan symtom minska eller försvinna. Du är nog inne i de så kallade spökveckorna. Lycka till ????.

• Anonym (G)

Lutinus ger ju gravidsymptom så om dina symptom avtog när du slutade kan det ju bero på det. Jag har också tagit lutinus men fick instruktion att det var viktigt att trappa ner just för att inte få en hormondipp. Sen vet jag precis vad du menar med ma och symptom som försvinner, har varit så för mig 2 av 3 ma:n. Håller tummarna!

• Grilimy
    Anonym (G) skrev 2021-05-29 13:51:30 följande:

Lutinus ger ju gravidsymptom så om dina symptom avtog när du slutade kan det ju bero på det. Jag har också tagit lutinus men fick instruktion att det var viktigt att trappa ner just för att inte få en hormondipp. Sen vet jag precis vad du menar med ma och symptom som försvinner, har varit så för mig 2 av 3 ma:n. Håller tummarna!

Ja jag har förstått att det är viktigt, men fick olika Enskede av olika läkare, första sa att jag skulle sluta v 6 utan att trappa ner, andra sa v 12 och inte heller trappa ned så då trodde jag inte det skulle vara nån fara att sluta v 10. Men vet nu att det orsakar missfall. Förstörde troligtvis allt. :(
  • Grilimy
    michimichi skrev 2021-05-29 10:05:46 följande:

Hcg är ju som högst fram till v10, 11. Sen brukar hcgns effekt avta och därmed kan symtom minska eller försvinna. Du är nog inne i de så kallade spökveckorna. Lycka till ????.

Tack för pepp, jag får hoppas på det.
  • EmelieE1996
    Grilimy skrev 2021-05-29 16:32:50 följande:

Ja jag har förstått att det är viktigt, men fick olika Enskede av olika läkare, första sa att jag skulle sluta v 6 utan att trappa ner, andra sa v 12 och inte heller trappa ned så då trodde jag inte det skulle vara nån fara att sluta v 10. Men vet nu att det orsakar missfall. Förstörde troligtvis allt. :(

Men då beror det nog inte på det, om du skulle få ma eller missfall. En läkare skulle aldrig ge dig angivningar om läkemedel som kan orsaka ett missfall. Jag tycker att du ska kontakta läkaren som gav dig detta och ta upp din oro så att du åtminstone kan känna ett lugn i att du med största sannolikhet inte orsakat något. Hoppas att du bara är i de sk spökveckorna, symptom kan ju komma och gå och bytas ut mot andra symptom. Hoppas det ordnar sig.
  • Anonym (G)

Som jag förstått det är det extremt liten risk att något ska hända för att man slutar tvärt med lutinus, tror kanske att det var därför du upplever att symptomen försvann dock, inte att det beror på att fostret inte lever. Dina symptom försvann för att du slutade med lutinus, symptom du annars inte hade märkt av, medicinen ger ju dessa symptom. Boka in ett vul för att slippa oroa dig och undra.

• Grilimy
    Anonym (G) skrev 2021-05-30 13:50:39 följande:

Som jag förstått det är det extremt liten risk att något ska hända för att man slutar tvärt med lutinus, tror kanske att det var därför du upplever att symptomen försvann dock, inte att det beror på att fostret inte lever. Dina symptom försvann för att du slutade med lutinus, symptom du annars inte hade märkt av, medicinen ger ju dessa symptom. Boka in ett vul för att slippa oroa dig och undra.

Tack snälla för de orden. Hoppas du har rätt. Har kub om 9 dagar så jag tvivlar att jag får komma in tidigare pga oro

M en ska ringa och fråga i veckan. Du gav mig lite hopp.
  • Grilimy

Uppdaterar hur det gått ifall någon mer googlar. Tycker själv det är jobbigt när man är orolig och läser olika trådar utan att gå veta hur det gick.

Var på KUB idag och alltser jättefint ut med bebisen. :) Dock tog UL jättelång tid med hårt tryck mot magen så fick sammandragningar under tiden som fortfarande håller i sig, har även fått ont i livmodertappen nu så nu blev jag orolig för det istället... alltid är det nåt. :/

Svar på tråden V 12 helt "ogravid" brösten "borta"