• Anonym (Matvrak)

De godaste recept ni har ?

Hej!

Önskar recept på det absolut godaste ni vet. Alla kategorier.

Mat, dessert, drink, frukost, bröd osv osv osv.

Alla recept uppskattas då vi provlagar alla tips vi får:)

• Svar på tråden De godaste recept ni har ?
  • Aniiee

De absolut allra godaste håller jag för mig själv =P Hemliga familjerecept.

Men jag kan gräva fram mina favoriter ur receptlådan om du vill. Det är väl en 25 eller så kategorier....

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Jag)

Jag är barnsligt förtjust i Flygande Jakob- men på mitt vis. Skrattande  Jag blandar nämligen grädden med sambal oelek istället för ketchup och jag har både bacon, banan och jordnötter på. 

• nnnnnnnn
    Anonym (Jag) skrev 2021-05-29 18:19:50 följande:
    Jag är barnsligt förtjust i Flygande Jakob- men på mitt vis. Skrattande  Jag blandar nämligen grädden med sambal oelek istället för ketchup och jag har både bacon, banan och jordnötter på. 

Ketchup? Finns det människor som blandar med ketchup?  Låter vidrigt...
    Vi kör med tomatpure + chilisås.

Favoritrecept här:
    egna kycklingnuggets eller schnitzel (fläsk eller kyckling). Så enkelt, bara ta kycklingfilé och skära i kuber ca 2x2x2 cm, torka av lite lätt om de är fuktiga och rulla i ströbröd blandat med lite curry + salt + peppar. In i ugnen på plåt 225°C 15 min.
    Schnitzel - bara banka ut tunt och vända i ströbröd, steka i mycket smör och krydda under stekningen.
    Barnen älskar detta lättuggade och frasiga kött och det tar bara någon minut att rulla/vända i ströbrödet.
    (nej, jag har inte glömt att skriva vetemjöl, ägg mm. vi kör med denna superenkla variant!)

• Glinda från Oz

Jag har heller aldrig hört talas om de som har ketchup i. Det brukar vara tomatpuré eller chilisås. 
  • Anonym (Jag)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-29 19:37:52 följande:
    Jag har heller aldrig hört talas om de som har ketchup i. Det brukar vara tomatpuré eller chilisås. 
    Står tom ketchup i min kokbok! :-O 
  • Anonym (Teddy)

Gnocchi med aubergine i tomatsås. Kanongott! Tyvärr är jag på gränsen till dement varför jag aldrig kommer ihåg recept och just nu har jag inte tillgång till min receptpärm. Men googla, det var så jag hittade recept efter att ha ätit det på restaurang.

• Anonym (Teddy)

Fler tips: en välmörad ryggbiff stekt väldigt enkelt i olja och smör mot slutet. Till det en potatisgratäng där du blandar grädden med hälften creme fraiche och har länge i ugnen. Inga förkokta potatisar det blir godast så. Servera med sparris med flingsalt.

• Anonym (Matvrak)

Tack alla som svarat!

Aniiee-ja väldigt gärna:)

• Anonym (Matvrak)

Men tack sååå mycket Cissi!

Alla tre recepten låter ju helt underbara.

Hur mycket wasabi tar ni?

• sextiotalist

Jag är barnsligt förtjust i Flygande Jakob- men på mitt vis.   Jag blandar nämligen grädden med sambal oelek istället för ketchup och jag har både bacon, banan och jordnötter på. 

Vi använder chilisås. Sambal oelek låter väldigt intressant
  • Cissi E
    Anonym (Matvrak) skrev 2021-05-31 18:47:04 följande:

Men tack sååå mycket Cissi!

Alla tre recepten låter ju helt underbara.

Hur mycket wasabi tar ni?

Jag tar som receptet säger men det brukar ila till i näsan ibland :). Sonen brukar dock få guacamole om jag har avokado så det räcker.
    Så det är bra att provsmaka sig fram.
  • Anonym (fabulous)
    Allt om Mats vinnarkladdkaka 2006- fortfarande lika uppskattad:

www.barnfamilj.se/2008/11/19/kladdkaka-med-nougattacke/

Men de hemliga ingredienserna är:

Ta till hälften Valrhona-kakao istället för bara vanlig kakao, för en syrligare och fylligare smak.
    Den mörka chokladen ska vara av bra kvalitet, även om Fazers mörka block duger i nödfall.
    2 msk god konjak har ingen kaka mått sämre av.

Och sen ska vispgrädden till ha lite florsocker i sig, och gärna några droppar sprit där också.
Svar på tråden De godaste recept ni har ?