Anonym (Tarmsjukdom) skrev 2021-05-29 21:23:43 följande:
Jag brukar äta fil (1,5% fett) med flingor eller musli och en macka med ost/skinka och en kopp te till frukost.
Lunch brukar oftast bestå av matlåda från middagen innan. Kan tex. vara lasagne, köttfärssås.
Middag är ungefär som lunch, alltså hemlagat.
Sen kvällsfika i form av en kopp te och 2 mackor med ost/skinka och ev. något ägg.
Kolla fetthalten på osten. ost finnsi ungefär 17-38% fett, så där kan du eventuellt dra ner. Själv anser jag att ost under 22% fett inte är värt, men det är så klart en smaksak. Påläggsskinka brukar var mager, runt 5%, så det är ju ett bra val. Påläggsmargarin/smör till macka finns i alla möjliga fethalter där med, så kolla ditt och se om det finns magrare alternativ. Men där är jag igen sån där att jag hellre har mindre smör än magrare, för lättmargarin smakar enligt mig skit. Då är jag hellre utan. Eller tar messmör, som är naturligt magert, eller mjukost. Musli är kan vara en dold fetbomb, det finns musli med 3-5% fett och det finns musli med 30% fett.
När det gäller sk vanlig mat så är det så klart lite lurigt att ge råd, eftersom det är så olika. Men exempelvis köttfärssås, så välj nötfärs och kycklingfärs före blandfärs och fläskfärs. Ha inte för mycket smör eller olja i pannan och om du använder mejeriprodukter i så välj till exempel kaffegrädde framför vanlig grädde eller lätt creme fraiche istället för fullfet, och så vidare. Välj magra styckningsdetaljer som innanlår, bog, fransyska rostbiff utan kappa på kossan och filé och kotletter (fettranden kan skäras bort) på grisen. Kycklingbröst är magrare än kycklinglår/klubba. Vit fisk är magrare än lax.
Men, ja, du får nog mest bara tänka och anpassa vad du faktiskt äter och tillagar, det är lite svårt för mig att säga.