• Anonym (Tarmsjukdom)

Fettreducerad kost. Vad ska jag tänka på?

Jag har en tarmsjukdom som gör att jag måste lägga om min kost till fettsnål. Ska träffa dietist för detta.

Men är lite fundersam på vilka livsmedel ska man ändra på?

Vad bör jag tänka på när det kommer till olika måltider?

• Svar på tråden Fettreducerad kost. Vad ska jag tänka på?
  • MsM84

Det beror ju på vad du brukar äta, så hur ser en vanlig dag ut idagsläget?

• Aniiee

Om man äter "ren mat" så är mycket redan fettsnålt, och mycket lättare att själv reglera fettinnehållet. Personligen erkommenderar jag inte lightprodukter då dessa har andra problem. Lättprodukter är bättre då (ja, det är skillnad på light och lätt), eller bara ta mindre mängd av de feta sakerna.

Det mesta som jag använder som är fett är saker som mejeriprodukter och köttbitar främst, så det är mest dessa som skulle bytas ut hos mig.

-Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Tarmsjukdom)

Jag brukar äta fil (1,5% fett) med flingor eller musli och en macka med ost/skinka och en kopp te till frukost.

Lunch brukar oftast bestå av matlåda från middagen innan. Kan tex. vara lasagne, köttfärssås.

Middag är ungefär som lunch, alltså hemlagat.

Sen kvällsfika i form av en kopp te och 2 mackor med ost/skinka och ev. något ägg.

• Aniiee
    Anonym (Tarmsjukdom) skrev 2021-05-29 21:23:43 följande:

Jag brukar äta fil (1,5% fett) med flingor eller musli och en macka med ost/skinka och en kopp te till frukost.

Lunch brukar oftast bestå av matlåda från middagen innan. Kan tex. vara lasagne, köttfärssås.

Middag är ungefär som lunch, alltså hemlagat.

Sen kvällsfika i form av en kopp te och 2 mackor med ost/skinka och ev. något ägg.

Kolla fetthalten på osten. ost finnsi ungefär 17-38% fett, så där kan du eventuellt dra ner. Själv anser jag att ost under 22% fett inte är värt, men det är så klart en smaksak. Påläggsskinka brukar var mager, runt 5%, så det är ju ett bra val. Påläggsmargarin/smör till macka finns i alla möjliga fethalter där med, så kolla ditt och se om det finns magrare alternativ. Men där är jag igen sån där att jag hellre har mindre smör än magrare, för lättmargarin smakar enligt mig skit. Då är jag hellre utan. Eller tar messmör, som är naturligt magert, eller mjukost. Musli är kan vara en dold fetbomb, det finns musli med 3-5% fett och det finns musli med 30% fett.

När det gäller sk vanlig mat så är det så klart lite lurigt att ge råd, eftersom det är så olika. Men exempelvis köttfärssås, så välj nötfärs och kycklingfärs före blandfärs och fläskfärs. Ha inte för mycket smör eller olja i pannan och om du använder mejeriprodukter i så välj till exempel kaffegrädde framför vanlig grädde eller lätt creme fraiche istället för fullfet, och så vidare. Välj magra styckningsdetaljer som innanlår, bog, fransyska rostbiff utan kappa på kossan och filé och kotletter (fettranden kan skäras bort) på grisen. Kycklingbröst är magrare än kycklinglår/klubba. Vit fisk är magrare än lax.

Men, ja, du får nog mest bara tänka och anpassa vad du faktiskt äter och tillagar, det är lite svårt för mig att säga.
  • Mrs Moneybags

Jag skulle inte ta några som helst medicinska råd från Familjeliv, utan hellre vänta tills jag träffade dietisten. Dietisten har en gedigen utbildning och kan ge dig faktabaserade råd som har sin grund i forskningen. 

• Anonym (Tarmsjukdom)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-31 10:13:18 följande:

Jag skulle inte ta några som helst medicinska råd från Familjeliv, utan hellre vänta tills jag träffade dietisten. Dietisten har en gedigen utbildning och kan ge dig faktabaserade råd som har sin grund i forskningen. 

Ja, men nu var jag bara rent utav nyfiken av mig..
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Tarmsjukdom) skrev 2021-05-31 12:36:27 följande:
    Ja, men nu var jag bara rent utav nyfiken av mig..
    Ja, jag förstår det, men om man jämför länken i inlägg 2 med de tips som ges så ser man att det är rätt stor skillnad. Med andra ord är tipsen inte korrekta... 
  • Aniiee
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-31 14:27:27 följande:
    Ja, jag förstår det, men om man jämför länken i inlägg 2 med de tips som ges så ser man att det är rätt stor skillnad. Med andra ord är tipsen inte korrekta... 
    Det kan jag inte se. Jag ger samma råd, fast i lite mindre absoluta ordalag.
  • Mrs Moneybags
    Aniiee skrev 2021-05-31 14:41:12 följande:
    Det kan jag inte se. Jag ger samma råd, fast i lite mindre absoluta ordalag.
    Det handlar ju om TS hälsa. Hon har en sjukdom. Då kan man inte säga att man nästan ger rätt råd. Man måste ju få helt rätt råd. Men det är bara min personliga åsikt, självklart får TS äta vad hon vill och på vilket sätt hon vill. 

Jag kanske bara har en grej för detta pga mina egna sjukdomar och kreti och pleti som vill ge goda råd, haha! Om jag skulle följa alla råd som folk gav skulle jag äta på 1000 olika sätt. Därför håller jag mig helt till vad vårdpersonalen säger. 
Svar på tråden Fettreducerad kost. Vad ska jag tänka på?