• Lasse 781

    Ang. Sigmund Freud, och penisavunden..

    Hej! Gamle Freud är ju känd för många uppfattningar. En av de mer kända som ibland florerar är ju detta med flickors (kvinnors) penisavund.
    Var fick han detta ifrån? Har nyare forskning helt vederlagt denna tes hos Sigmund Freud? Min fru säger, att det möjligtvis stämmer på mycket unga flickor, men sedan försvinner det helt. 
    Vad är sant resp osant om att kvinnor lider av penisavund?

  • Svar på tråden Ang. Sigmund Freud, och penisavunden..
  • Karlington
    Lasse 781 skrev 2021-05-30 17:39:46 följande:

    Hej! Gamle Freud är ju känd för många uppfattningar. En av de mer kända som ibland florerar är ju detta med flickors (kvinnors) penisavund.
    Var fick han detta ifrån? Har nyare forskning helt vederlagt denna tes hos Sigmund Freud? Min fru säger, att det möjligtvis stämmer på mycket unga flickor, men sedan försvinner det helt. 
    Vad är sant resp osant om att kvinnor lider av penisavund?


    Freud var en kokainsnortare som nästan enbart behandlade neurotiska överklassdamer med förtryck sexualitet som sen formade en teori om hela den mänskliga psykologin utifrån detta, utan att utsätta sina koncept för någon riktig vetenskaplig prövning eller bekräftelse.

    Idag finns i stort sett inga seriösa psykologer som på allvar tillämpar Freuds modell, även om det finns en hel del metoder som har vissa koncept därifrån, t.ex. psykodynamisk terapi i allmänhet som jobbar mycket med det undermedvetna.

    Med andra ord skulle jag inte bry mig så mycket om Freuds teori om penisavund.

    (Därmed inte sagt att det inte någonsin kan förekomma, men att det skulle vara ett allmänt attribut för flickor och fungera enligt Freuds teori kan man nog förkasta.)

    PS. Även Freud trodde att penisavund försvann i barnaåren så länge flickan utvecklades normalt, för att ersättas av önskan efter man och barn i vuxen ålder.
  • Anonym (F)

    Män som skickar oönskade dic pics tror på den här teorin.

  • Lönnsirap

    Jag känner inte en enda kvinna som hållt med Freud om att kviu har penis-avund. Däremot är vi väl många som konstaterat att män ofta är otroligt stolta över penisen och faktiskt på allvar tror att vi kvinnor saknar den.

    Personligen tror jag att det är mer vanligt med män som är avundsjuka på kvinnor. Att vissa kvinnor kan få många och långa orgasmer. ... Och att kvinnor har makten att faktiskt få barn.

    Jag tänker dock att bilden av denna avundsjuka präglat kulturen och att det säkert fortsatt finns mängder av män som tror på den. Jag har dock inte träffat en enda kvinna som köper konceptet.

  • Fiona M

    Freud är numera enbart intressant ur ett historiskt perspektiv, inte inom psykologin.

  • Anonym (biologen)

    Jag har inte heller träffat en enda kvinna som köper det där.

    Det känns ungefär lika relevant som läkarna som i början av 1900-talet påstod att kvinnor inte kunde räkna matte för då skulle deras livmoder förtvina.

  • Karlington
    Lönnsirap skrev 2021-06-01 11:28:39 följande:

    Jag känner inte en enda kvinna som hållt med Freud om att kviu har penis-avund. Däremot är vi väl många som konstaterat att män ofta är otroligt stolta över penisen och faktiskt på allvar tror att vi kvinnor saknar den.

    Personligen tror jag att det är mer vanligt med män som är avundsjuka på kvinnor. Att vissa kvinnor kan få många och långa orgasmer. ... Och att kvinnor har makten att faktiskt få barn.

    Jag tänker dock att bilden av denna avundsjuka präglat kulturen och att det säkert fortsatt finns mängder av män som tror på den. Jag har dock inte träffat en enda kvinna som köper konceptet.


    Själv är jag rätt övertygad om att det är mycket ovanligt att en kvinna går runt och önskar att hon hade en penis. Jag tror också det är mycket ovanligt att en man går runt och önskar att han kunde föda barn. :)
  • Anonym (biologen)
    Karlington skrev 2021-06-01 19:13:32 följande:
    Själv är jag rätt övertygad om att det är mycket ovanligt att en kvinna går runt och önskar att hon hade en penis. Jag tror också det är mycket ovanligt att en man går runt och önskar att han kunde föda barn. :)
    Jag har dock träffat flera män som uttryckt avundsjuka över mina orgasmer.
  • Lönnsirap
    Karlington skrev 2021-06-01 19:13:32 följande:

    Själv är jag rätt övertygad om att det är mycket ovanligt att en kvinna går runt och önskar att hon hade en penis. Jag tror också det är mycket ovanligt att en man går runt och önskar att han kunde föda barn. :)


    Ja, själva födandet är de nog inte avundsjuka på, men att ha makten över fertiliteten verkar ju många män faktiskt bekymrade över. OM det är avundsjuka har jag ju som kvinna svårt att säga.
  • Karlington
    Lönnsirap skrev 2021-06-01 19:19:30 följande:
    Ja, själva födandet är de nog inte avundsjuka på, men att ha makten över fertiliteten verkar ju många män faktiskt bekymrade över. OM det är avundsjuka har jag ju som kvinna svårt att säga.
    Jo, det är klart. Att någon annan bestämmer om man ska få barn och åka på 18-21 års försörjningsplikt utan att ha något att säga till om kan nog kännas hårt. :)
  • Anonym (Ansgar)

    Det har väl blivit allt vanligare med DILDOS, och massagestavar. Eller hur? Vanliga penisar räcker uppenbarligen inte till längre.

  • Anonym (Ansgar)
    Anonym (biologen) skrev 2021-06-01 19:15:23 följande:
    Jag har dock träffat flera män som uttryckt avundsjuka över mina orgasmer.
    Svimmar du av dem?
  • Anonym (biologen)
    Anonym (Ansgar) skrev 2021-06-01 19:35:48 följande:
    Svimmar du av dem?
    Känslan är att jag faller ut genom universum i ett hav av stjärnor och roliga mönster syns innanför mina ögonlock och jag är inte närvarande och kan inte höra någonting under ett gott antal sekunder samtidigt som hela nervsystemet spasmar och det går våg på våg genom hela nederdelen av mig.
    Det finns inte utrymme för att ta in några yttre intryck då, jag hade nog inte ens märkt om någon sköt kanon i rummet.

    Som ett behagligt epilepsianfall, kanske man skulle kunna kalla det.
  • Anonym (nja)
    Fiona M skrev 2021-06-01 18:15:55 följande:

    Freud är numera enbart intressant ur ett historiskt perspektiv, inte inom psykologin.


    Nja, Freud's teorier om tex. försvarsmekanismer anses fortfarande vara grundläggande, även om de byggts på och utvecklats.

    Just penisavund är ju en annan sak, dock.
  • Anonym (Ansgar)
    Anonym (biologen) skrev 2021-06-01 20:21:43 följande:
    Känslan är att jag faller ut genom universum i ett hav av stjärnor och roliga mönster syns innanför mina ögonlock och jag är inte närvarande och kan inte höra någonting under ett gott antal sekunder samtidigt som hela nervsystemet spasmar och det går våg på våg genom hela nederdelen av mig.
    Det finns inte utrymme för att ta in några yttre intryck då, jag hade nog inte ens märkt om någon sköt kanon i rummet.

    Som ett behagligt epilepsianfall, kanske man skulle kunna kalla det.
    Det låter kul! Men då behövs kanske ett långt förspel, och tjocka väggar
Svar på tråden Ang. Sigmund Freud, och penisavunden..