• Anonym (Dåliga skulder)

Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån

Jag förstår inte hur något som är näst intill statligt som trafikförsäkringsföreningen hanterar ärenden så dåligt. Har flera vänner som har skulder resten av livet pga att dom i ungdom en dragit på sig skulder där samt att bilar som är skrotade fortfarande tuggar pengar.

Många säger att SMS aktörerna är oseriösa MEN dom är ju tydliga där dom informerar det är inte trafikförsäkringsföreningen.

• Svar på tråden Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån
  • Anonym (Humm)

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du har en försäkring på din bil och om du avregistrera bilen när du skrotar den så finns det ju inget problem. Om du gör det du ska så behöver du inte ha med trafikförsäkringsföreningen att göra överhuvudtaget.

• Anonvm

Det är ju inte direkt nån hemlighet att du som ägare av ett fordon är tvungen att ha en trafikförsäkring på det, om det är påställt.

Bifogat brevet med registreringsbeviset som skickas ut i samband med ägarbyte så ligger även en separat påminnelse om detta.

Trafikförsäkringsföreningen skickar ju även ut första fakturan efter knappt 1 vecka. Denna faktura är då på max ett par hundra kronor, kanske aningen mer om det rör sig om ett fordon som är extremt dyrt att försäkra.

Har man som fordonsägare valt att ignorera alla dessa påminnelser så får man helt enkelt skylla sig själv om ärendet drar iväg..... NOLL sympati för de som satt sig i skiten på detta sätt. 

• Anonym (??)

I de fallen står man ff som ägare på bilen. Man har kanske litat på att den nya ägaren skickar in ägarbyte. Eller varit "snäll" och stått som ägare till nån som inte kan. En väninna hade 5 bilar reggade på sig som hennes ex skrivit på henne. Väldigt besvärligt att reda ut, hon visste inget och hade inte ens körkort.

• Anonym (F)

Vad exakt har trafikförsäkringsföreningen brustit i?

• Anonym (Dåliga skulder)

Ingen har dolt något för mig. 
    Minns dock mitt första egna bilköp, trodde att när jag hade meddelat ägarskifte tog jag för givet att den blev försäkrad ( ung och oerfaren) det var ju bara att betala när det sen kom. Minns att jag reagerade på att det gick väldigt lång tid mellan ägarskiftet och tills fakturan kom.

Anledningen till tråden är att jag såg lyxfällan igår och då jag hjälpt några personer i min omgivning med skulder så vet jag hur svåra trafikförsäkringsföreningen är, till och med lyxfällan går ju bet. 
    Har man något som ligger där och tickar så blir det ohyggliga summor. 
    Om jag förstått rätt så träder trafikförsäkringsföreningen in om man har ett fordon registrerat på sig utan försäkring, borde det inte per automatik också stoppas då när fordonet skrotas?
    Många verkar ha hamnat i skuldfällan tidigt i livet på just trafikförsäkringsföreningen och mobilabonemang. 

• Friger

Trafikförsäkringsföreningen är som ett självtagande sms-lån. Problemet är att det inte finns något stopp på en snabb skulduppbyggnad. Folk som mår dåligt eller hamnar i skiten av någon anledning kan lätt sluta bry sig om att öppna post.

Trafikförsäkringsföreningen är att det är som en bra avrättning. Det är svårt att få det ogjort i efterhand.

Lite olyckligt om folk blir skuldsatta för livet pga en sådan sak.

Tycker att systemet borde reformeras att betalar du inte skulden innan den vuxit för mycket så ska bilen beslagtas. Du får betala bärgningen. Skulden kvarstår. Men, den slutar växa när bilen inte längre kan användas.

• Törstiga tuppen
    Anonym (Dåliga skulder) skrev 2021-05-31 10:19:39 följande:

Minns dock mitt första egna bilköp, trodde att när jag hade meddelat ägarskifte tog jag för givet att den blev försäkrad ( ung och oerfaren) det var ju bara att betala när det sen kom. Minns att jag reagerade på att det gick väldigt lång tid mellan ägarskiftet och tills fakturan kom.

Anledningen till tråden är att jag såg lyxfällan igår och då jag hjälpt några personer i min omgivning med skulder så vet jag hur svåra trafikförsäkringsföreningen är, till och med lyxfällan går ju bet. 
    Om jag förstått rätt så träder trafikförsäkringsföreningen in om man har ett fordon registrerat på sig utan försäkring, borde det inte per automatik också stoppas då när fordonet skrotas?
    Många verkar ha hamnat i skuldfällan tidigt i livet på just trafikförsäkringsföreningen och mobilabonemang. 

Så du trodde att bilen blev försäkrad automatiskt när du köpt den? Som att tro att man har hemförsäkring när man skriver på kontrakt eller att BB fixar personförsäkring till ungen. Det var ett konstigt antagande.
  • Guldnovan
    Anonym (Dåliga skulder) skrev 2021-05-31 10:19:39 följande:

Man måste ju meddela/bevisa att bilen skrotas. Att det kostar 100 kr om dagen att inte ha bilen försäkrad lär man sig innan körkort till och med. Det är allmänt känt.
  • Friger
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-31 11:16:08 följande:
    Så du trodde att bilen blev försäkrad automatiskt när du köpt den? Som att tro att man har hemförsäkring när man skriver på kontrakt eller att BB fixar personförsäkring till ungen. Det var ett konstigt antagande.
    Antar att du föddes med all kunskap förprogrammerad. Alla som gör misstag är så klart idioter. Så perfekt som du är måste du vara otroligt rik och framgångsrik.

Lätt hänt att åka på en mina eller två. Särskilt som ung.

Jag gör misstag mest hela tiden. Både sådana jag kommer undan med, men även sådana jag får betala dyrt för. Orsaken är allt som oftast okunskap, slarv och lättja.

Ja, jag fick en tråkig faktura från trafikförsäkringsföreningen som ung. Efter att blivit lurad på min första bilaffär så skulle jag ta den ur trafik efter det att motorn rasat. Jag trodde det räckte med att säga upp försäkringen så skulle den ställas av automatiskt. Så var det inte. Kostade mig ett par tusen.

Jag kan till skillnad från dig förstå hur trafikförsäkringsföreningen kan bli ett problem. En liten slant kan fungera som en väckarklocka. Problemet är att det finns inget övre tak. Även en svårt skuldsatt människa som ligger i koma på ett sjukhus kommer att ha en skuld som växer snabbt. Det sker ingen kreditprövning och det finns inget stopp.
Svar på tråden Trafikförsäkringsföreningen värre än SMSlån