Törstiga tuppen skrev 2021-05-31 11:16:08 följande:
Så du trodde att bilen blev försäkrad automatiskt när du köpt den? Som att tro att man har hemförsäkring när man skriver på kontrakt eller att BB fixar personförsäkring till ungen. Det var ett konstigt antagande.
Antar att du föddes med all kunskap förprogrammerad. Alla som gör misstag är så klart idioter. Så perfekt som du är måste du vara otroligt rik och framgångsrik.
Lätt hänt att åka på en mina eller två. Särskilt som ung.
Jag gör misstag mest hela tiden. Både sådana jag kommer undan med, men även sådana jag får betala dyrt för. Orsaken är allt som oftast okunskap, slarv och lättja.
Ja, jag fick en tråkig faktura från trafikförsäkringsföreningen som ung. Efter att blivit lurad på min första bilaffär så skulle jag ta den ur trafik efter det att motorn rasat. Jag trodde det räckte med att säga upp försäkringen så skulle den ställas av automatiskt. Så var det inte. Kostade mig ett par tusen.
Jag kan till skillnad från dig förstå hur trafikförsäkringsföreningen kan bli ett problem. En liten slant kan fungera som en väckarklocka. Problemet är att det finns inget övre tak. Även en svårt skuldsatt människa som ligger i koma på ett sjukhus kommer att ha en skuld som växer snabbt. Det sker ingen kreditprövning och det finns inget stopp.