• Anonymsju

    Alla ni som studerar, jobbar ni hela sommaren?

    Hej,

    Jag studerar och har snart "sommarlov". Är närmare 30, har småbarn, bor i hus med sambo som tjänar bra. Har jobbat sedan studenten fram till att jag började studera på universitetet nu!

    Kollade mig för om sommarjobb på ett ställe. Fanns endast behov de veckorna min sambo har semester. Behövdes dock bara 3 dagar/v i 3 veckor, så jag sa att jag var intresserad! Pratade med chefen nu igen efter några veckor då jag väntat på att hon skulle höra av sig. Hon hör av sig nu och räknar med mig, men nu är det helt plötsligt mån-fre, minst 4 veckor, och längre dagar än vad hon sa först vi pratade.

    Har haft ett ganska tufft år med universitetets studier och småbarn, men det har funkat men mådde inte jättebra i höstas. Tappade otroligt mycket hår, fick mycket minnesluckor och sömnproblem. Antar att det utlöstes pga stress!

    Min fråga är mest riktad till er i samma sits, som pluggar på universitetet med småbarn, hur gör ni med sommaren?

    Vi kommer klara oss även om jag inte jobbar, men samhället förväntar sig på nåt sätt att man ska jobba på sommaren när man studerar!

  • Svar på tråden Alla ni som studerar, jobbar ni hela sommaren?
  • Anonymsju
    MinaBernt skrev 2021-05-31 20:53:37 följande:

    Om ni klarar er ekonomiskt utan att du tar ett sommarjobb, så ser jag ingen poäng med det.

    Det låter som att du behöver semester.

    När jag pluggade var jag ensamstående i en lite för dyr lägenhet, så jag hade helt enkelt inte det valet att inte jobba hela sommaren. Jag hade dessutom turen att få jobb som barnflicka på en idyllisk skärgårdsö, så inget tungt arbete.


    Har råd men blir ju ingen lyxsommar, utan väldigt snålt med det extra.

    Förstår att du inte hade nåt val, men lät som ett härligt jobb! Där jag sökt vill jag absolut inte jobba, utan sökte endast för att jag kände mig tvungen!
  • Anonymsju
    Limeblad skrev 2021-06-01 08:32:01 följande:

    Nu hade inte jag barn när jag pluggade men sommarjobbade ändå inte hela sommaren. Det brukade bli 6-8 veckor och ledig runt fyra veckor. Det är viktigt med återhämtning.

    Det jag inte riktigt får ihop är hur du inte skulle vara ledig något om du jobbar i fyra veckor. Mellan terminerna är det typ 12-13 veckor.


    Jo jobbet jag sökte har bara behov att mig dom veckorna min sambo har semester, vilket gör att vi får noll möjlighet att hitta på nåt el vara lediga tillsammans. Jag önskade att få jobba nu, men fanns bara behov i juli.
  • Anonymsju
    moaguuun skrev 2021-06-01 11:00:36 följande:

    Det går väl inte att jobba nu pga pandemin eller är det bara jag som inte får


    Personal till tex ica, lager, inom bygg osv. Behövs ju fortfarande, sen är det säkert mycket svårare att få jobb nu, har inte sökt på fler ställen. Är du student?
  • Anonymsju
    AndreaBD skrev 2021-06-01 11:12:58 följande:

    Jag studerade med små barn. Och jag jobbade som personlig assistent två helger i månaden, dvs. ett 24-timmars-pass med sovande jour varannan vecka. Det var ganska familjevänlig, jag var ju bara borta två dygn per månad för att jobba. Och på somrarna utökade jag lite, jobbade lite fler pass, men aldrig heltid.

    Jag tyckte det var ganska lagom, jag behövde lite återhämtning på sommaren också. 


    Ja det låter toppen! Hade också kunna tänka mig att jobba med det upplägget!
  • Anonymsju

    Men är det inte märkligt att vid första samtalet säga ett schema och vid nästa samtal är det ett annat schema som gäller som jag inte tackat Ja till, men ändå räknar hon med mig?

Svar på tråden Alla ni som studerar, jobbar ni hela sommaren?