• Tue 1 Jun 2021 00:22
    1242 visningar
    5 svar
    5
    1242

    Jag och min sambo ska köpa bostad och har fått ett lånelöfte på 2 miljoner kr

    Hej. 

    Jag och min sambo ska köpa bostad och har fått ett lånelöfte på 2 miljoner kr. Själva går vi in med 1 miljon kr i kontantinsats och kan därmed köpa bostad för 3 miljoner kr. Om vi t.ex. bestämmer oss för att köpa en lägenhet för 2 700 000kr så har vi  belåningsgrad på 63%. Är det möjligt att vi ändå lånar 2 miljoner kr enligt lånelöftet? Om det är möjligt, finns det krav på vad pengarna från lånet får/inte får gå till utöver bostaden? 

    Jag undrar också om ni tycker det är bättre att belåna upp sig på bostaden eller gå in med en lägre kontantinsats och finansiera renoveringar direkt ur egen ficka. 

    Alla tankar uppskattas Guld i mun

  • Svar på tråden Jag och min sambo ska köpa bostad och har fått ett lånelöfte på 2 miljoner kr
  • me33
    Tue 1 Jun 2021 08:59
    #1

    Dessa trådar om lånelöfte, har folk ingen aning om hur det fungerar?? Informerar inte banken om detta innan eller tom. mäklaren.

    Får ni ett lånelöfte om 2 miljoner så är det precis det ni får mot att ni köper bostad och lägger till er kontant-insats. Mäklaren kommer att ta emot och hålla likviden även, försäkra sig och banken om att pengarna går till en bostad inget annat.

    Nåt rätt kunde ni och det är en låg belåning om 63%

  • Tue 1 Jun 2021 09:23
    #2

    Köper ni för 2.700.000 är förutsättningarna annorlunda.

    Beviljar banken er lån på 2.000.000 så lägger ni själva in 700.000 i kontantinsats. Belåningsgraden blir då 74%.

    Pengarna till renoveringen kommer från er lägre kontantinsats. Precis som skrivs ovan går betalningar via mäklaren.

  • Tue 1 Jun 2021 19:57
    #3

    Vi köpte bostad under lånelöftet (hade lånelöfte på 4,5 miljoner men köpte för 2,8 miljoner). La in 420 k i kontantinsats vid köp istället för 675 k. Mellanskillnaden i kontantinsats sparade vi till renovering och generell buffert.

    Lånar ni 2 miljoner så lägger ni in 700 k i kontantinsats. Övriga 300 k kan ni spendera som ni själva önskar.

  • Thu 3 Jun 2021 14:39
    #4
    AMCG skrev 2021-06-01 19:57:10 följande:

    Vi köpte bostad under lånelöftet (hade lånelöfte på 4,5 miljoner men köpte för 2,8 miljoner). La in 420 k i kontantinsats vid köp istället för 675 k. Mellanskillnaden i kontantinsats sparade vi till renovering och generell buffert.

    Lånar ni 2 miljoner så lägger ni in 700 k i kontantinsats. Övriga 300 k kan ni spendera som ni själva önskar.


    Men det beror ju på hur lånelöftet är utformat. De 2 miljonerna kan ju vara villkorat med att ts faktiskt lägger 1 miljon i kontantinsats.

    Vissa banker (SBAB) kan tillåta att man lägger in 5% i kontantinsats, lånar 10 % som ett privatlån och 85% som bolån.
  • Thu 3 Jun 2021 14:44
    #5

    Kolla upp om lånelöftet är baserat på att ni själva lägger in 1 miljon i boendet.
    Är det så, kan ni ansöka om lån för renoveringen.
    Är det inte så, kan ni låna 2 miljoner, lägga 700 000 kr i kontantinsats och renovera för era 300 000 kr.

    Blir det pengar över så kan ni ha dem som buffert och lägga in i lånet när ni skriver om lånen ifall ni har bundna lån. Har ni inga bundna lån kan ni lägga in en extra amortering när ni vill.

    Behövs mer pengar till renoveringen än ni har så kan ni antingen fråga om renoveringslån eller vänta tills ni sparat ihop pengarna själva.

Svar på tråden Jag och min sambo ska köpa bostad och har fått ett lånelöfte på 2 miljoner kr