Anonym (-) skrev 2021-06-01 00:32:08 följande:
Mitt barn är 5 år och har under våren skickats en remiss om jag förstår saken rätt till BUP. De vill utreda motoriska svårigheter och problem med socialt samspel, ev NPF. Jag blånekar mitt barn den utredningen för jag vill inte ha en ettikett. Är det fel?
Hur menar du? Klart det är bra att utreda om man ser att det uppstår svårigheter för barnet, tex i samspel med andra.
Om enda skälet är att du är rädd för en etikett så kan jag tänka att du inte förstår ditt barns bästa. Samtidig är barnet bara 5 år, man kan möjligen vänta lite för vissa barn kan ju vara lite senare i utvecklingen på vissa områden, än sina kompisar.
Jag arbetar på gymnasiet och tyvärr händer det varje år att jag får in elever som har uppenbara svårigheter som aldrig utretts, ibland för att föräldrar sagt "men det här är bara så mitt barn är". Ja visst, och man kan absolut få vara som man är, men för många ungdomar är det guld värt att ha fått veta mer om sig själv och många vittnar också om att grundskolan inte förstod vad de skulle göra för att anpassa på bästa sätt, för att ingen riktigt visste vad som var grunden till att barnet behövde mer stöd.
Jag vet många (inklusive egen ungdom) som är mycket tacksamma för att ha fått mer kunskap om hur man själv fungerar. Då är det lättare att förklara för tex skolan vad man behöver också. Jag gissar att du är en förälder som kanske inte vet så mycket om BUP och därför är tveksam till vad det ska hjälpa?
Men som någon skrivit: det låter mycket konstigt om skola skickat in en remiss utan att ni pratat om det innan och föräldrar gett sitt samtycke. Är du säker på att du förstått vad det är som skett?