Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Om skolan skickar remiss för NPF utredning och jag som förälder nekar mitt barn, det, elakt?

Anonym (Motståndare till npf) skrev 2025-05-03 05:21:48 följande:

Nä jag tycker du gör helt rätt dom där utredningarna är ändå riggade. Jag blev erbjuden utredning för några år sedan och tackade nej för problemet var att jag va utsatt för kränkande särbehandling och mobbing på min arbetsplats åren 2016-2017. Jag bytte arbetsplats och problemen försvann. Så allt handlar om miljön inte fanns dyslexi på stenåldern när man inte behövde läsa och skriva. Se bara till att ditt barn hamnar i rätt miljö och be psykologerna fara och flyga. 

Självklart fanns dyslexi redan på stenåldern, men det utgjorde förmodligen inget problem på den tiden. Adhd tror man har varit en fördel evolutionärt, annars hade den personlighetstypen dött ut för länge sedan. Idag blir det tyvärr ofta problem om man är den sortens människa. Och det är viktigt att få rätt stöd så att skolan funkar. 

Du hade givetvis inte fått en npf-diagnos efter utredning eftersom en viktig del av utredningen är att se bakåt, om tecknen på tex adhd alltid funnits där. För mitt barn var det så att de såg tecken på adhd när vi berättade fritt om hur hen var som liten. Det var saker som inte var det minsta problematiska, men som är typiskt för barn med npf (tex hyperfokus). 

Sen finns det ju inget som säger att man inte både kan vara utsatt för kränkningar och ha npf, även om det kanske inte var så i ditt fall. Tvärtom är folk med npf tyvärr mer utsatta socialt eftersom de fungerar lite annorlunda än de flesta andra. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (E) skrev 2025-05-03 16:22:25 följande:

De kom fram till att sonen är begåvad över genomsnittet och behöver hålfotsinlägg. 

Hm. Mitt barn är också begåvat över genomsnittet. På något område på gränsen till särbegåvning. OCH har adhd. De två sakerna motsäger liksom inte varandra. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (E) skrev 2025-05-03 21:51:33 följande:

Sonen hade inga motoriska problem. Det var gympalärarens teori. När jag bad honom specificera problemen inför utredningen så kunde han inte ens göra det.

Och nej, jag trodde inte att utredningen skulle leda till någon diagnos. Jag misstänker att skolan var ute efter att få till en resurs. Senare läste jag om hur vissa skolor hade satt det i system. 

Som jag skrev började sonen träna olika sporter några år senare och är numera stark som en oxe utan några som helst  motoriska svårigheter. 

Jag förstår inte. Utredningen ledde ju visst till diagnos. Din son hade nåt med fötterna som gjorde att han behövde inlägg. Läraren såg ett ovanligt rörelsemönster och berättade det så att det utreddes. Det är väl bara jättebra? Att en lärare inte även är läkare och ser vad som är problemet tycker inte jag är konstigt. Men läraren hade ju rätt. Något var annorlunda med ditt barn och det behövde åtgärdas. Sen var läraren ute och cyklade gällande vad som var fel, men den biten är ju faktiskt inte hens jobb. 
Svar på tråden Om skolan skickar remiss för NPF utredning och jag som förälder nekar mitt barn, det, elakt?