• Sirenesommarsol

Varför har jag inga vänner?

Hej! Jag är snart 43 år. Snäll tjej, konflikträdd och startar aldrig bråk eller är otrevlig mot någon. Jag pratar gärna och är utåtsätt glad och skrattar och kan skämta på ett snällt sätt. Till utseendet så ser jag ganska bra ut, helr okey. Smal och klär mig med omsorg. Men har svårt att skaoa kontakter. Människor pratar gärna med mig men sedan blir det lixom aldrig något mer. Ibland bjuder jag eller någon annan på middagar som jag har trevligt på men ingen har någonsin lagt upp ex en statusuppdatering där den skriver addar att den umgås med mig. Jag kan vara med vid olika sammankomster men ingen som ex någonsin gillar mina facebook inlägg eller skriver så där fint o gulligt till mig som andra skriver till varandra. Själv berömmer jag gärna andra o ger dem ärliga komplimanger. Känner mig ensam, dålig, värdelös i annorlunda på något vis eftersom att det bsra verkar vara jag som är i den här situationen. Jag har 120 vänner på ex Facebook men som mest 3 gillamarkeringar på något inlägg. Vad är det för fel på mig. Varför gillar ingen mig?

• Svar på tråden Varför har jag inga vänner?
  • Anonym (44)

Jag är snart 44 år o har inga vänner, är långtidssjukskriven o den enda familj jag har, är mitt barn som nu valt att bo hos sin pappa på heltid sen coronan gjorde sitt intåg då jag är i riskgrupp.
    Jag har suttit isolerad i snart 1.5 år, förutom 5 veckor på sjukhus för ett år sedan, o ingen har ringt mig o jag har ingen att ringa, ingen som frågat hur jag mår eller om de kan hjälpa mig på något sätt.
    Jag flyttade till detta samhället för 16 år sedan o fick då 4 mamma-vänner som jag träffade på öppna förskolan o tog promenader med, men de flyttade till andra städer ganska snart o jag blev lämnad av mitt barns pappa.
    Har en granne som jag pratar med ibland och som jag vid flera tillfällenen innan coronan bjöd in på fika men hon sa jämt att hon hade inte tid eller inte svarade alls, dock har hon vänner som hon träffar ofta, så jag fick väl inte plats antar jag.
    Dock, precis som alla andra, hör hon av sig när det är någon hon behöver eller vill ha hjälp med.

Jag har alltid varit den som folk har utnyttjat för jag är för snäll, jag ger alltid tiden o hjälpen till andra, som jag själv hade behövt o önskat. Jag vill inte att folk ska må dåligt som jag gör. Det heter ofta....du behöver bara säga till så hjälper jag dig....men hur jag än ber o är öppen med att jag behöver någon, så kommer ingen.
    Jag är uppväxt i en familj där jag tidigt fick lära mig att jag var roten till allt ont o i skolan bekräftade både lärare o elever att det var så. På arbeten har folk varit jättetrevliga när de velat byta arbetspass eller bli av med arbetspass men sen behandlat mig som luft eller mobbat mig. De har haft sommarfester, utflykter, avtackningar osv utan att ens berätta för mig utan jag har fått veta det efteråt.
    Jag har aldrig fått någon avtackning när jag har slutat på något jobb eller blivit firad medan alla andra, till o med vikarier som bara jobbat 4 veckor på sommaren fått jättefina o dyra presenter när de slutat.

Killar har utnyttjat mig för jag har varit så desperat av en stunds uppmärksamhet, få känna att jag aif duger till något.

För ett par veckor sedan, hörde jag en ringsignal som jag inte kände igen, trodde först att det kom från trapphuset, tills jag insåg att det var min mobil som ringde. Sen var en försäljare som till slut la på luren för jag pratade förmycket. 
    Jag har fått höra att jag är en av de få människorna som verkligen bryr sig o ser andra, sköterskor på vc, där jag är ofta för att lämna prover, kallar mig för glädjepillret.....vad är det då för fel på mig? 

Skulle jag dö idag, skulle inte någon märka det fråns jag började lukta, så ensam är jag. 

• Anonym (L)
    Anonym (Jo) skrev 2021-06-02 13:06:50 följande:

Jag ska alltid anpassa mig efter dem. Jag ska skriva CV:n, betala saker, alltid finnas där med aldrig få behöva tilllbaka osv allt ska handla om deras behov hela tiden och passar det inte kan de inte ses

Det kan jag känna igen mig i. När jag hade vänner tidigare var jag den man ringde om killen hade gjort slut eller behövde prata ut om något, men sedan när jag behövde stöd så insåg jag att jag inte fick samma stöd tillbaka. Sådana personer är bara att deleta ifrån ens liv, det är inga riktiga vänner. Då är jag hellre ensam!
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag vet) skrev 2021-06-02 10:41:37 följande:

Enkelt, du (och ni andra här som skriver samma sak) saknar helt det där lilla extra, ni har förmodligen en väldigt slätstruken personlighet som folk inte känner värda att satsa en vidare vänskap med. Det räcker inte med att vara snäll och tillmötesgående, trevligt etc. Vissa människor är bara tråkiga av naturen, man har inga problem med att prata med er, men ingen man känner en djupare conection med eller en person man känner för att ringa. Det är din/er lott i livet tyvärr!

Alla är inte som dig, lättsinnad och att det räcker med ett gott skratt. Somliga vill ha ut mer av en vänskap som intellektuella och förtroendeingivande samtal. Alla är olika, så att påstå att det handlar om att man inte är rolig nog tror jag inte stämmer in på alla bara för att du tycker det.
  • Anonym (Jag med)

Antagligen beror det på det där som du kallar konflikträdsla. Har du en egen personlighet? Vet du vad du gillar och inte? Uttrycker du det i relationer?

Många som är medberoende anpassar sig till andra så man inte visar nån egen personlighet. Därmed finns det inget att bli vän med heller.

• Anonym (INFP)
    Anonym (44) skrev 2021-06-02 13:17:53 följande:

För ett par veckor sedan, hörde jag en ringsignal som jag inte kände igen, trodde först att det kom från trapphuset, tills jag insåg att det var min mobil som ringde. Sen var en försäljare som till slut la på luren för jag pratade förmycket. 

Det kanske kan vara en del i att du har svårt att få vänner, att du pratar för mycket? Jag som introvert kan bli väldigt trött mentalt av någon som pratar mycket och då blir det att jag mer och mer undviker personen.
  • Anonym (INFP)
    Sirenesommarsol skrev 2021-06-01 12:53:03 följande:

Hej! Jag är snart 43 år. Snäll tjej, konflikträdd och startar aldrig bråk eller är otrevlig mot någon. Jag pratar gärna och är utåtsätt glad och skrattar och kan skämta på ett snällt sätt. Till utseendet så ser jag ganska bra ut, helr okey. Smal och klär mig med omsorg. Men har svårt att skaoa kontakter. Människor pratar gärna med mig men sedan blir det lixom aldrig något mer. Ibland bjuder jag eller någon annan på middagar som jag har trevligt på men ingen har någonsin lagt upp ex en statusuppdatering där den skriver addar att den umgås med mig. Jag kan vara med vid olika sammankomster men ingen som ex någonsin gillar mina facebook inlägg eller skriver så där fint o gulligt till mig som andra skriver till varandra. Själv berömmer jag gärna andra o ger dem ärliga komplimanger. Känner mig ensam, dålig, värdelös i annorlunda på något vis eftersom att det bsra verkar vara jag som är i den här situationen. Jag har 120 vänner på ex Facebook men som mest 3 gillamarkeringar på något inlägg. Vad är det för fel på mig. Varför gillar ingen mig?

Gilla-markering spelar inte mycket roll för hur omtyckt man är på Facebook. Det är ju algoritmer som styr det där... Ju mer aktiv du är desto mer synlig blir du för andra tror jag. Sånt där lurar en för det sker ju under ytan.

Har du några egna hobbys eller passioner? Där kan man ju hitta likasinnade och kanske lättare bli vän med folk.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 13:24:32 följande:

Alla är inte som dig, lättsinnad och att det räcker med ett gott skratt. Somliga vill ha ut mer av en vänskap som intellektuella och förtroendeingivande samtal. Alla är olika, så att påstå att det handlar om att man inte är rolig nog tror jag inte stämmer in på alla bara för att du tycker det.

Även om det inte är skoj att höra så tror jag att (jag vet) har en poäng. Jag tycker att dom som har lätt för att flamsa och skoja, som inte tar livet så allvarligt och inte bryr sig så mycket om djupa filosofiska funderingar, det är dom som har många vänner och umgås i stora kompisgäng.
  • Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-02 16:20:49 följande:

Även om det inte är skoj att höra så tror jag att (jag vet) har en poäng. Jag tycker att dom som har lätt för att flamsa och skoja, som inte tar livet så allvarligt och inte bryr sig så mycket om djupa filosofiska funderingar, det är dom som har många vänner och umgås i stora kompisgäng.

Det ultimata i en vänskapsrelation är ju förstås att man både kan skämta och ha intellektuella samtal. Att umgås med någon som bara flamsar och aldrig tar något seriöst bidrar nog inte till någon djupare vänskap men någon man kan höra av sig till om man vill gå ut på krogen eller ha roligt.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (L) skrev 2021-06-02 18:07:19 följande:

Det ultimata i en vänskapsrelation är ju förstås att man både kan skämta och ha intellektuella samtal. Att umgås med någon som bara flamsar och aldrig tar något seriöst bidrar nog inte till någon djupare vänskap men någon man kan höra av sig till om man vill gå ut på krogen eller ha roligt.

Det kanske du och jag tycker men jag vet inte om jag tror att alla vill ha förtroliga samtal. Beror på vad man menar med förtroligt, förtroligt killsnack eller filosofiska funderingar? Jag tror en hel del är rädda för det sistnämnda, för privat, för skrämmande, man riskera att bli emotsagd osv. Många stora kompisgäng verkar ju mest handla om att hålla med varandra in i döden och att alla i princip ska tycka samma. Högstadiet "all over again". Om man gillar samtal där man utmanas och utmanar, lär sig nåt nytt, vänder och vrider på livets stora frågor, hittar man en sån vän så håll i hårt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-06-02 19:11:04 följande:

Det kanske du och jag tycker men jag vet inte om jag tror att alla vill ha förtroliga samtal. Beror på vad man menar med förtroligt, förtroligt killsnack eller filosofiska funderingar? Jag tror en hel del är rädda för det sistnämnda, för privat, för skrämmande, man riskera att bli emotsagd osv. Många stora kompisgäng verkar ju mest handla om att hålla med varandra in i döden och att alla i princip ska tycka samma. Högstadiet "all over again". Om man gillar samtal där man utmanas och utmanar, lär sig nåt nytt, vänder och vrider på livets stora frågor, hittar man en sån vän så håll i hårt.

Nu skrev jag visserligen intellektuella samtal och de behöver varken vara djupa eller förtroliga. Men jag tror att du har en poäng i det du skriver, särskilt när det gäller män. Men det beror som sagt på vad man vill ha ut av en vänskapsrelation. Alla vill inte bara festa och flamsa runt heller, men det beror ju på ålder och var man befinner sig i livet samt i vilka kretsar man rör sig i.
Svar på tråden Varför har jag inga vänner?