fjanten skrev 2021-06-02 23:08:22 följande:
Precis! Vissa har nog mer ett sånt tänk. Och har kanske inte samma känsla för namn som andra. Inte då att de inte tycker namn är lika speciella eller så - utan mer att de inte får samma "nej, mitt barn ÄR inte det här namnet" - utan har valt ett namn som är fint och bra och då gäller det.
Jag är som du. Hade det blivit "Aron" här, då hade det nog känts fel för mig idag med. Så jag förstår dina känslor där!
Vi har bestämt namn på de flesta av våra barn innan de föddes (en av sex väntade vi med tills efter förlossningen då vi inte kunde enas om ett namn innan dess), har aldrig känt något behov av att se barnet först. Och då är vi båda intresserade av namn och tycker valet av namn är viktigt (en av de saker jag tyckt varit roligast när jag väntat barn, att fundera på namn).
Jag vet inte om det har med saken att göra, men varken jag eller min man är speciellt känslostyrda, och min fördom är att de som vill "lära känna" sitt barn innan de namnger det är ofta kanske lite mer känslostyrda? För, inte lär man känna sin bebis ordentligt på de tre månader man har på sig, utan det handlar trots allt om en godtycklig känsla.
Till exempel, en av mina döttrar har ett mjukt, ganska "tjejigt" namn, och hennes första åtta månader i livet tillbringade hon med att vara lugn, förnöjd och lätthanterlig. Då "passade" hon i sitt mjuka namn. Sedan när hon var dryga året, blev det mycket mer fart och riv i henne, och hon älskar typiskt "pojkiga" saker såsom bilar, dinosaurier och superhjältar, så nu "passar inte" hennes namn längre. Men så ser inte jag det, för hon fick inte sitt namn efter hennes utseende eller personlighet, utan efter vad namnet betyder, och det har samma betydelse oavsett hur hennes personlighet utvecklas i framtiden.