• Anonym (Snurran)

Extrem ekonomisk skillnad i relation

Min pojkvän (snart sambo) ser ut att kunna få det VÄLDIGT gott ställt inom några år (stort arv). Jag är orolig för att jag kommer att känna mig underlägsen, att det blir jobbigt att bara jag jobbar och kämpar medan han är ledig hela tiden, att alla beslut om boende och semester ska begränsas av vad jag har råd med medan han aldrig behöver tänka på pengar. Jag kommer kanske att bli hemskt avundsjuk dessutom? Det är ju sjukt osexigt!

Någon i liknande sits? Hur hanterar man extrema ekonomiska klyftor inom en relation på bästa sätt?

Vi kommer inte att gifta oss och inte heller skaffa barn ihop.

• Svar på tråden Extrem ekonomisk skillnad i relation
  • Zoldaten76

Betala det som du tycker är skäligt.. Säg att du betalar 35-40% av era utgifter. Blir du avundsjuk på att han är dig överlägsen ekonomiskt är det nog mer ditt problem än hans.

Lycka till..

• Anonym (Jag)

Vad tänker/säger han själv om saken?

Verkar ju vara ett väldigt stort arv om han inte ens kommer behöva jobba.

• Anonym (Lat?)

Pengarna kan ni väl lösa, särskilt om ni inte ska skaffa barn. Men varför ska han vara ledig och du ska jobba? Hade själv inte velat ha en lat partner utan yrkesambitioner men det är ju jag det.

• Anonym (F)

Varför är det underlägset att gå till jobbet?

Du gör väl någon form av nytta på jobbet, eller hur?

Eventuell avundsjuka sitter i ditt huvud. Ni har inga gemensamma barn och är självförsörjande bägge två. Han vet väl om dina ekonomiska förutsättningar?

Vill han leva en dyrare livsstil och ha med dig på tåget får han betala.

• Friger

Nu vill vi ju veta belopp?

Fast det här med att ärva... Knepigt att planera sådant... Även sådana som är 80 år kan ju leva 20 år till. Då är ni gamla och barnaåren lider mot sitt slut.

• Anonym (varat)
    Anonym (Snurran) skrev 2021-06-02 23:14:16 följande:

Min pojkvän (snart sambo) ser ut att kunna få det VÄLDIGT gott ställt inom några år (stort arv). Jag är orolig för att jag kommer att känna mig underlägsen, att det blir jobbigt att bara jag jobbar och kämpar medan han är ledig hela tiden, att alla beslut om boende och semester ska begränsas av vad jag har råd med medan han aldrig behöver tänka på pengar. Jag kommer kanske att bli hemskt avundsjuk dessutom? Det är ju sjukt osexigt!

Någon i liknande sits? Hur hanterar man extrema ekonomiska klyftor inom en relation på bästa sätt?

Varför är det givet att han ska vara ledig hela tiden för att han har gott om pengar? Det skulle jag tycka var sjukt osexigt och själv skulle jag nog jobba även om jag hade fått ett stort arv att leva på. Kanske lite mindre än nu, men jobba skulle jag för jag gillar att jobba och bidra till samhället. 

Vad gäller utgifter så bör ni ju i vardagen bidra med rimligt samma till det gemensamma. Resor som går utöver det du har råd med får ni ju diskutera, antingen får han bidra till din resa eller så kan du inte följa med. Eller så reser ni så som du har råd med på egen hand. 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Snurran) skrev 2021-06-02 23:14:16 följande:

Men tanke på hur avundsjuk och missunnsam du låter så är det nog en bra idé att inte gifta sig och skaffa barn. Ni kanske inte borde vara ihop alls?
  • Anonym (F)

Ännu en ?Min kille är så jobbigt rik-tråd?.

• Anonym (Snurran)

Belopp och exakt tid har jag inte koll på. Det handlar typ om generationsskifte, en stor egendom som har sålts, förtida överföring av blivande arv. Vi kan säga 30 miljoner inom 1-2 år bara för att ha något att utgå från.

Vi har pratat om att köpa hus och då framkommer att han vill köpa något som är långt över min budget och att jag ska gå in med det jag kan (jag har en lägenhet att sälja) och låna resten av "min halva" av honom, men det känns lite obehagligt och otryggt.

Jag menar inte att vara missunsam, men det känns som att dynamiken riskerar att ändras från jämställd till att jag står i skuld, dubbeljobbar och får kämpa för att inte utgifterna ska öka om han driver på för dyrare vanor (vi delar 50/50).

• Anonym (sådär)
    Anonym (Snurran) skrev 2021-06-06 19:49:36 följande:

Belopp och exakt tid har jag inte koll på. Det handlar typ om generationsskifte, en stor egendom som har sålts, förtida överföring av blivande arv. Vi kan säga 30 miljoner inom 1-2 år bara för att ha något att utgå från.

Vi har pratat om att köpa hus och då framkommer att han vill köpa något som är långt över min budget och att jag ska gå in med det jag kan (jag har en lägenhet att sälja) och låna resten av "min halva" av honom, men det känns lite obehagligt och otryggt.

Jag menar inte att vara missunsam, men det känns som att dynamiken riskerar att ändras från jämställd till att jag står i skuld, dubbeljobbar och får kämpa för att inte utgifterna ska öka om han driver på för dyrare vanor (vi delar 50/50).

Jo du har en poäng i att han inte kan förvänta sig kunna dela 50/50 på något du inte har råd med. Det är något du behöver ta upp med honom. Han måste kunna fatta att du inte har samma förutsättningar som honom. Och att sätta sig själv i skuld för att hänga med i en lyxkarusell som man inte har råd med är INTE en bra idé.
Svar på tråden Extrem ekonomisk skillnad i relation