• Anonym (Ensam)

Ensam på förlossningen

Jag och min partner har börjat prata om vad vi gör ifall hans barn är här när jag ska föda (mitt första, hans tredje). Då det är beräknat under sommaren och hans barn ska vara här några veckor. Jag har ett syskon nära till hands som kan vara barnvakt, (syskonet har egna barn och är van). Men min sambo tycker inte det är okej att lämna sina barn till någon som de inte har träffat så mycket. Mina bonusbarns mamma bor flera timmar bort så det är inte aktuellt att åka med dem hem om förlossningen skulle starta.

Hans idé var att barnen skulle följa med till förlossningen i väntan på att min partners föräldrar kan komma (bor också några timmar bort). Men jag känner mig verkligen inte bekväm med det, och berättade att jag mycket hellre är ensam på förlossningen än att ha de alla tre med. Det skulle ju såklart fungera, då det oftast tar lång tid för förstföderskor, men det gör mig inte bekväm överhuvudtaget på tanken att ha en massa barn inne på förlossningen när jag redan är så obekväm och "utsatt".

Känner mig väldigt ensam och förstår ju att min partner prioriterar sina barn, men just att det inte duger att lämna barnen till mitt syskon så att jag slipper vara ensam inne på förlossningen gjorde mig ledsen. Jag tänker att hans barn inte alltid kan vara bekväma, det är förmodligen bara en dag i deras liv som de måste ha en barnvakt de inte är så bekant med och de är gamla nog att förstå varför om man bara skulle förklara.

Är jag egoistisk? Nu känner jag bara att jag hellre föder mitt barn ensam så han kan vara hemma med sina barn så är alla nöjda och glada, men hur kul är det att vara ensam på en förlossning? Sen förhoppningsvis är inte hans barn här när det är dags, men OM.

• Svar på tråden Ensam på förlossningen
  • Anonym (H)

Ni får inte ens ha med er barnen till förlossningen så det är inget alternativ.

Hur gamla är hans barn? Pratar vi över 6-7 år så är det inga problem att lämna dem med någon de inte känner väl. Sätt dem framför teven de timmar det tar för mamman att komma dit så behöver barnvakten inte ens underhålla dem

• Anonym (Ensam)
    Anonym (H) skrev 2021-06-03 11:32:47 följande:

Ni får inte ens ha med er barnen till förlossningen så det är inget alternativ.

Hur gamla är hans barn? Pratar vi över 6-7 år så är det inga problem att lämna dem med någon de inte känner väl. Sätt dem framför teven de timmar det tar för mamman att komma dit så behöver barnvakten inte ens underhålla dem

Jo jag tänkte också att det låter märkligt att han ens resonerar att barnen kan vara med dit, visste inte själv om det var möjligt eller ej. Barnen är äldre än 6-7 år.
  • MsM84

Kan ni inte se till att hans barn börjar träffa ditt syskon nu så barnet känner syskonet när det är dags och kan då ta barnet till farmor och farfar kommer?

• Anonym (Ensam)
    MsM84 skrev 2021-06-03 11:36:41 följande:

Kan ni inte se till att hans barn börjar träffa ditt syskon nu så barnet känner syskonet när det är dags och kan då ta barnet till farmor och farfar kommer?

Jo, på grund av att de bor så långt borta så är de inte här så himla ofta pga skola osv. Jag hoppas att de hinner bekanta sig med mitt syskon de få veckor de ska vara här innan det närmar sig förlossningen, så kanske det blir ett alternativ
  • Anonym (Stina)

Ni kommer med största sannolikhet ha många timmar på er att få dit hans föräldrar eller barnens mamma. När förlossningen drar igång är det ju inte panik iväg till sjukhuset utan du kommer ha ett antal timmar hemma med värkar som kommer och går osv.

Tycker absolut att barnen ska vara hos barnvakt - och är inte din partner bekväm med att ditt syskon kommer så får han fixa på annat sätt. Hur gjorde han när hans andra barn föddes?

Och som någon skrev ovan: barnen kommer inte ens få komma in på förlossningen.

Sedan är det väl i vilket fall inte så trevligt för barnen med en bilresa till bb, kanske mitt i natten, i en situation där du och mannen har fullt upp med att ta er till sjukhus. Då är det väl trevligare med en halvokänd barnvakt som sitter med dem några timmar. Börja träna på att ditt syskon är med dem lite redan nu så är det inte en okänd person.

Alternativt får barnen vara hos mamma de veckorna.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-03 11:53:22 följande:

Ni kommer med största sannolikhet ha många timmar på er att få dit hans föräldrar eller barnens mamma. När förlossningen drar igång är det ju inte panik iväg till sjukhuset utan du kommer ha ett antal timmar hemma med värkar som kommer och går osv.

Tycker absolut att barnen ska vara hos barnvakt - och är inte din partner bekväm med att ditt syskon kommer så får han fixa på annat sätt. Hur gjorde han när hans andra barn föddes?

Och som någon skrev ovan: barnen kommer inte ens få komma in på förlossningen.

Sedan är det väl i vilket fall inte så trevligt för barnen med en bilresa till bb, kanske mitt i natten, i en situation där du och mannen har fullt upp med att ta er till sjukhus. Då är det väl trevligare med en halvokänd barnvakt som sitter med dem några timmar. Börja träna på att ditt syskon är med dem lite redan nu så är det inte en okänd person.

Alternativt får barnen vara hos mamma de veckorna.

Just nu lutar det mer åt att min partners föräldrar får komma hit, tar ca 1.5 timme. Barnens mamma kommer inte åka hit (5.5 timme enkel resa).

Jag förstår ju att det kommer ta lång tid, det är därför jag vill ha någon som bor nära ifall att värkarna avtar, så man kan ringa hit den i sista sekunden när det verkligen är dags.
  • Anonym (Svar på tal)

Med tanke på att kanske inte ens pappan själv får vara med så måste man ju förstå att barnen inte kan vara där, och ska inte heller! Inse hur traumatiskt det är om de är med i salen, eller hur dödstråkigt de har att sitta i en korridor och dessutom utan uppsikt. Glöm det. De får vara hos mamman eller ha barnvakt.

• Anonym (H)

Din förlossning kan gå både snabbt och långsamt. Om deras farmor och farfar kan vara där på 1,5 timme så är det inga som helst problem att din syster har barnen den stunden.

Vänta inte för länge med att åka in! Säger jag som hann in till förlossningen en timme innan barnet var ute med första barnet.

Så stora barn bör rimligen kunna vara ensamma ett par timmar dessutom

Och som sagt. Vara med på förlossning hade de inte fått oavsett Corona eller Inte.

Kommer man i panik med barn in kanske de med tur kan få sitta ensamma i ett väntrum om de är stora nog. Men med in i salen kommer de aldrig

• Anonym (mes)
    Anonym (Ensam) skrev 2021-06-03 11:35:52 följande:

Jo jag tänkte också att det låter märkligt att han ens resonerar att barnen kan vara med dit, visste inte själv om det var möjligt eller ej. Barnen är äldre än 6-7 år.

Är de äldre än 7 år så är det din partner som är tramsig. De ska ju inte direkt barnvaktas då, utan det behöver mest bara finnas en vuxen till hands. Tex om ni behöver åka in mitt i natten. Det är såklart bra om det är en person de träffat _någon_ gång, men att de måste känna personen väl är bara löjligt.
  • Anonym (H)

För att vara tydlig ts.

Jag förstår om din sambo inte vill lämna barnen till någon de inte känner i flera dagar. För ja. En förlossning kan med otur ta några dygn.

Men att de inte kan vara med din syster en halv dag tills dess att farmor och farfar hinner hem är skitsnack och bara fjanteri från pappans sida (förutsatt att barnen inte har speciella behov).

Svar på tråden Ensam på förlossningen